Κυριακή 31 Οκτωβρίου 2010

Τι θα είχε γίνει στ' αλήθεια αν...


Μαυροειδής Σ.
Ημερομηνία δημοσίευσης: 31/10/2010
Του Παναγιώτη Σωτηρη*

Γιώργος Ν. Αλεξάτος, Πλατεία Μπελογιάννη
Αθήνα, 2010, εκδόσεις ΚΨΜ, σελ. 693

Μια ξεχωριστή σύγχρονη λογοτεχνική παράδοση είναι αυτή της «εναλλακτικής ιστορίας» που ξεκινά από την υπόθεση ότι τα πράγματα σε μια δοσμένη ιστορική συγκυρία θα είχαν εξελιχθεί διαφορετικά. Ένα τέτοιο παράδειγμα λογοτεχνικής εναλλακτικής ιστορίας μας δίνει ο Γιώργος Αλεξάτος στο βιβλίο του. Θέτει το ερώτημα τι θα είχε γίνει εάν ο Δημοκρατικός Στρατός δεν είχε συντριβεί στον Εμφύλιο και είχε συγκροτηθεί Λαϊκή Δημοκρατία στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα, ενδεχόμενο πραγματικό, με βάση τον συσχετισμό το 1947-48. Έτσι, πλάι στην εναλλακτική εξιστόρηση ενσωματώνει στην αφήγησή του όλα σχεδόν τα πραγματικά περιστατικά της μετεμφυλιακής ιστορίας, περιορίζοντάς τα στο μοναρχοφασιστικό καθεστώς του Νότου.
Η φανταστική Λαϊκή Δημοκρατία της Ελλάδας, παρότι ξεκινά ως τυπική Λαϊκή Δημοκρατία, σύντομα απομακρύνεται από το σοβιετικό πρότυπο, δοκιμάζει την αποσταλινοποίηση προς τα αριστερά, παραμένει αδέσμευτη και προσελκύει διανοούμενους, καλλιτέχνες και επαναστάτες από όλο τον κόσμο. Ηγετική μορφή της πρωτότυπης σοσιαλιστικής οικοδόμησης αναδεικνύεται ο Ν. Ζαχαριάδης που παρουσιάζεται να είναι ανοιχτόμυαλος και πρωτοπόρος στη ρήξη με τη σοβιετική ορθοδοξία. Ο σοσιαλιστικός Βορράς αναπτύσσεται και την κρίσιμη στιγμή της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο και της κατάρρευσης της χούντας του Νότου επιβάλλει την Επανένωση της Ελλάδας. Η ενωμένη Ελλάδα θα αντιμετωπίσει την αμφισβήτηση του σοσιαλιστικού της χαρακτήρα από μια εκσυγχρονιστική τάση με ηγέτη τον… Κώστα Σημίτη και αντιφάσεις όπως την ανάπτυξη ενός αγοραίου καταναλωτικού ηδονισμού. Ευτυχώς, την κρίσιμη στιγμή οι αριστερές δυνάμεις θα πάρουν την πρωτοβουλία και η Σοσιαλιστική Ελλάδα του 21ου αιώνα θα γίνει το βασικό παράδειγμα εναλλακτικής κοινωνικής οργάνωσης στον κόσμο.
Ο αναγνώστης γρήγορα θα διαπιστώσει ότι κάθε άλλο παρά επιφανειακή ή εύκολη είναι η προσέγγιση του Αλεξάτου. Αντίθετα, εμπνέεται από εκείνη την αριστερή κριτική στο σοβιετικό πρότυπο που υπογράμμισε τη γραφειοκρατική υποκατάσταση της λαϊκής συμμετοχής, το βάθεμα της αντίθεσης διανοητικής και χειρωνακτικής εργασίας, τον αυταρχισμό, τα υλικά κίνητρα απόδοσης. Αντίστοιχα, η εναλλακτική εξιστόρησή του Αλεξάτου είναι μια εκδοχή σοσιαλισμού που στηρίζεται στη λαϊκή πρωτοβουλία, που ξεπερνά με τρόπο έμπρακτο τη διάκριση διανοητικής και χειρωνακτικής εργασίας, που ανέχεται τη διαφωνία, που αμφισβητεί τον έμφυλο καταμερισμό εργασίας.
Ο Αλεξάτος χρησιμοποιεί πραγματικά πρόσωπα σε ρόλους ανάλογους με αυτούς που όντως έπαιξαν. Το κάνει με την αριστερά, την ελληνική διανόηση, την Ελλαδική Εκκλησία. Έτσι για παράδειγμα ο Νίκος Καββαδίας γίνεται… διευθυντής της Ναυτικής Ακαδημίας κι ο Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης… διευθυντής Κέντρου Ορθοδόξου Μελετών. Αντίστοιχα, οι περισσότεροι από τους καλλιτέχνες που σφράγισαν το νεοελληνικό αισθητικό τοπίο παρουσιάζονται να έχουν εργαστεί στη λαϊκοδημοκρατική Ελλάδα του Βορρά. Μόνη – και εύστοχα βιτριολική– εξαίρεση ο Διονύσης Σαββόπουλος που παρουσιάζεται να εγκαταλείπει τον Βορρά προς τον Νότο προς αναζήτηση του «γνησίου πνεύματος της ελληνικότητας και της ορθοδοξίας».
Αντίστοιχα, στο φανταστικό ΚΚΕ του Αλεξάτου πλάι στην ηγετική ζαχαριαδική τάση υπάρχουν σοβιετόφιλοι, ανανεωτές και «ιταλοί», με τις απόψεις που όντως διατύπωσαν, αλλά με έναν τρόπο που κάνει τις αντιθέσεις να είναι λιγότερο ανταγωνιστικές. Φτιάχνει έτσι ένα ανοιχτόκαρδο εικονοστάσι της Ελληνικής Αριστεράς, την ουτοπία μιας αριστεράς πραγματικά ενωμένης μέσα στις διαφορές της. Έτσι βρίσκουν τη θέση τους στο ίδιο Πολιτικό Γραφείο ο Φλωράκης με τον Φώκο Βέτα και τον Πολύδωρο Δανιηλίδη. Ο Βλαντάς, ο Πορφυρόγενης και ο Θανάσης Χατζής εναλλάσσονται ως πρωθυπουργοί. Ο Άγγελος Ελεφάντης, γίνεται διευθυντής της Νέας Γενιάς και ο Νίκος Πουλαντζάς βασικός θεωρητικός. Διαλέγει ως διάδοχο του Ζαχαριάδη στη θέση του Γραμματέα του ΚΚΕ τον Νίκο Καρρά, ως φόρο τιμής σε έναν αγωνιστή που εάν είχε ηγηθεί του ΚΚΕ εσ. ίσως το αίτημα της ανανέωσης της αριστεράς να μην είχε ταυτιστεί με δεξιόστροφες επιλογές.
Το βιβλίο έχει κριτική των αδυναμιών της ιστορικής Αριστεράς καλόγνωμη και καλοπροαίρετη, αλλά και αυστηρή εκεί όπου χρειάζεται. Έτσι ο Κώστας Κολιγιάνης… αποπέμπεται ως δεξιό και υπερβολικά σοβιετόφιλο στοιχείο, ενώ ο Γρηγόρης Φαράκος χρεώνεται και σε αυτή τη φανταστική αφήγηση τον άχαρο ρόλο του ινστρούχτορα σε θέματα… ηθικής και σεμνότητας.
Ούτε ο ποδόσφαιρο λείπει από την αφήγηση του Αλεξάτου, καθώς τα βασικά αστέρια του μεταπολεμικού ελληνικού ποδοσφαίρου βρίσκουν τη θέση τους, από τον Κούδα και τον Παπαϊωάννου μέχρι το Χαλιαμπάλια (υπαρκτό πρόσωπο, σκληροτράχηλο αμυντικό του Ηρακλή) και τον Καλλιοτζή (μουσουλμάνο από την Κομοτηνή, αστέρι του Άρη στη δεκαετία του 1960).
Συνολικά, αναδεικνύεται η ουτοπία μιας Ελλάδας όπου θα μπορούσε να οικοδομηθεί ένας εναλλακτικός σοσιαλισμός, ο οποίος σε όλες τις κρίσιμες καμπές που σφράγισαν την ιστορία του «υπαρκτού σοσιαλισμού» θα διάλεγε την αριστερή απάντηση.
Λογοτεχνικά το κείμενο έχει αναμφισβήτητες αρετές, σφιχτό ρυθμό, γλαφυρούς διαλόγους, ενώ αξιοποιεί εύστοχα τη βιωματικότητα της υποκειμενικής οπτικής, καθώς διαλέγει δύο αφηγητές, τη Λαοκρατία και τον Άρη, που οι ζωές τους τέμνονται, η μία από το λαϊκοδημοκρατικό Βορρά και ο άλλος από το Νότο. Η ιδιαίτερη χροιά του ύφους των αφηγήσεων παραπέμπει στο νεανικό ενθουσιασμό της γενιάς της «Χαμένης Άνοιξης» και των πολύ πρώτων χρόνων της Μεταπολίτευσης. Ίσως αυτό να είναι μια έμμεση υπόμνηση του Αλεξάτου ότι το πάθος και η ζέση που θα μπορούσαν να οικοδομήσουν αυτή την εναλλακτική ιστορία υπήρξαν όντως μέσα στην υπαρκτή ιστορική Αριστερά.
Συνολικά, έχουμε να κάνουμε με μια γοητευτική λογοτεχνική πραγματεία για τη σοσιαλιστική οικοδόμηση. Άλλωστε, ο Φρέντρικ Τζέημσον έχει υποστηρίξει ότι «οι οντολογίες του παρόντος απαιτούν αρχαιολογίες του μέλλοντος και όχι προβλέψεις του παρελθόντος». Έτσι και εμείς πλάι στην προσπάθεια ερμηνείας της ιστορίας της Αριστεράς που λειτουργεί ως αναδρομική πρόβλεψη της ήττας της, έχουμε ανάγκη την αρχαιολογία του μέλλοντος και το βήμα που οδηγεί από την εναλλακτική ιστορία στην εναλλακτική ουτοπία.

* O Παναγιώτης Σωτήρης είναι διδάσκων φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο της Μυτιλήνης

Λειβαδά – Ντούκα, Ευρυδίκη Στα στενά της χίμαιρας: Οι περιπέτειες του Έλληνα θαλασσοπόρου Χουάν ντε Φούκα


Η ιστορία του Έλληνα θαλασσοπόρου Ιωάννη-Απόστολου Φωκά- Βαλεριάνου, το ισπανόφωνο όνομα του οποίου δόθηκε στο θαλάσσιο πέρασμα μεταξύ του νοτίου μέρους του Βανκούβερ και του βορείου της χερσονήσου της Ολυμπίας στα μακρινά σύνορα ΗΠΑ- Καναδά.
Έφηβος ακόμα, άφησε τη γενέτειρά του Κεφαλλονιά και μπήκε στην υπηρεσία του Ισπανικού Στέμματος. Με τα μεγάλα ιστιοφόρα κατευθύνθηκε στις Νέες Χώρες και, ύστερα από μια ζωή γεμάτη περιπέτειες κι ασύλληπτες εκπλήξεις, ανακάλυψε το 1592 τα Στενά που φέρουν το όνομά του- Στενά Χουάν ντε Φούκα-, που τότε θεωρούνταν μυθικά και ήταν γνωστά ως Στενά του Ανιάν. Απογοητευμένος όμως από τις απραγματοποίητες υποσχέσεις των Ισπανών, κατέφυγε στο νησί του, κρύβοντας βαθιά μέσα του τον μυστικό δρόμο που οδηγούσε στο αχαρτογράφητο πέρασμα.
Κι όταν η ελισαβετιανή Αυλή, εχθρός της καθολικής Ισπανίας, κατόρθωσε να προσεγγίσει τον ντε Φούκα και να στηρίξει το δεύτερο ταξίδι του στα παγωμένα Στενά, ήταν πλέον αργά. Ο θάνατος είχε προλάβει τον μεγάλο ταξιδευτή
Ευρυδίκη Λειβαδά-Ντούκα: γεννήθηκε στο Αργοστόλι. Σπούδασε πληροφορική σε βρετανικό πανεπιστήμιο και μουσική στο Εθνικό Ωδείο. Εργάστηκε σε μεγάλες επιχειρήσεις και σε τράπεζα, από όπου και παραιτήθηκε για να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη συγγραφή και τις εκδόσεις (εκδίδει από το 1998 την Πολιτιστική Επετηρίδα “Οδύσσεια”). Από τα μαθητικά της χρόνια ανέπτυξε πολιτιστικές δραστηριότητες: συμμετείχε στην ιδρυτική εκδοτική ομάδα του πολιτιστικού μαθητικού περιοδικού “Πνοή”, έλαβε μέρος σε τρεις ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής -1978 και 1979 (Παλαιό Φάληρο), 2001 (Αργοστόλι)-, ενώ παράλληλα έδινε ρεσιτάλ πιάνου (Αθήνα, Κεφαλλονιά).
Έχει συγγράψει διάφορες ιστορικές μονογραφίες και μελέτες τοπικού ενδιαφέροντος, όπως: “Ντε Φούκα: Ο κεφαλλονίτης τυχοθήρας του 16ου αιώνα” Κεφαλλονιά 2002, “Ανεμομάχοι μύλοι Κεφαλλονιάς-Ιθάκης”, Αθήνα 2001, “Κεφαλλονιά: Το κάστρο του Αη-Γιώργη”, Αργοστόλι 2003, “Αργοστόλι: Η ιστορία της πόλης”, Αργοστόλι 2000, “Παγκεφαλληνιακός Γυμναστικός Σύλλογος”, Αργοστόλι 1999. Από τη δεκαετία του 1990 αρθρογραφεί σε εφημερίδες και περιοδικά. Συνεργάζεται με το περιοδικό “Εφοπλιστής” και με εκπομπές-ντοκιμαντέρ της ελληνικής τηλεόρασης.
Είναι Ειδικός Σύμβουλος του Δήμου Αργοστολίου και μέλος στον Οργανισμό για τη Διαχείριση του Ελληνικού Λόγου (ΟΣΔΕΛ), στο Ινστιτούτο των Ελληνικών Μύλων (ΙτΕΜ), στην Εταιρεία Προστασίας Φύσεως Κεφαλλονιάς-Ιθάκης (ΕΠΦΚΙ), στο Σύνδεσμο Ιστορικών Συγγραφέων Ελλάδος και ιδρυτικό μέλος στον Πολιτιστικό Σύλλογο “Απόλλων Μουσηγέτης”.

http://endohora.gr/?p=37

Σάββατο 30 Οκτωβρίου 2010

ΜΑΝΩΛΗΣ ΓΛΕΖΟΣ «Ο «Καλλικράτης» μετατρέπει τους πολίτες σε υπόδουλους»

«Ο «Καλλικράτης» απομακρύνει τον πολίτη ακόμα περισσότερο από τα κέντρα λήψης των αποφάσεων. Με την αναγκαστική συνένωση καταργεί την ελεύθερη βούληση των πολιτών και τους μετατρέπει σε υπόδουλους. Είναι αντισυνταγματικός και αντιδημοκρατικός».
Μανώλης Γλέζος: «Ιδού η Πάρος, ιδού και η πρόκληση κ. Ραγκούση» Μανώλης Γλέζος: «Ιδού η Πάρος, ιδού και η πρόκληση κ. Ραγκούση» Την αντίθεσή του στην επιχειρούμενη αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση εκφράζει ο Μανώλης Γλέζος, εμβληματική φυσιογνωμία και στο χώρο της αυτοδιοίκησης, ο οποίος αποφάσισε να θέσει υποψηφιότητα για δήμαρχος Πάρου του συνδυασμού της Κίνησης Ενεργών Πολιτών Πάρου. Ο ίδιος, θιασώτης της συμμετοχικής δημοκρατίας, εξηγεί τι σημαίνει το προσκλητήριο στον Γιάννη Ραγκούση «Ιδού η Πάρος, ιδού και η πρόκληση» και τους λόγους για τους οποίους δεν έθεσε υποψηφιότητα στη Νάξο και στ' Απεράθου του. Ο Μανώλης Γλέζος θλίβεται με την εικόνα της πολυτεμαχισμένης Αριστεράς και καλεί όλους τους αριστερούς ανεξαιρέτως να παραμερίσουν την απογοήτευσή τους, για να μη χαθεί και τούτη η ευκαιρία.
Πώς αποφασίσατε να θέσετε υποψηφιότητα σ' αυτές τις εκλογές;
«Ως ενεργός πολίτης, που δεν έχει σταματήσει ν' αγωνίζεται συνεχώς και αδιαλλείπτως, συμμετέχω και τώρα σ' αυτόν τον αγώνα, όταν μάλιστα σ' αυτές τις εκλογές κρίνεται ο κώδικας αυτοδιοίκησης ο επονομαζόμενος "Καλλικράτης" καθώς και η συνολική πολιτική της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ».
Γιατί στην Πάρο και όχι στη Νάξο, την πατρίδα σας;
«Πατρίδα μου είναι όλη η Ελλάδα, όλη η ανθρωπότητα. Αυτό πιστεύω και έτσι νιώθω. Τ' Απεράθου της Νάξου είναι όντως η ιδιαίτερη πατρίδα του πατέρα μου και η δική μου γενέθλια γη. Αλλά η Πάρος είναι επίσης η ιδιαίτερη πατρίδα της μάνας μου, Ανδρομάχης Ναυπλιώτου, και η γενέθλια γη του αδελφού Νίκου Νικολάου Γλέζου, που εκτέλεσαν οι ναζί στις 10 Μαΐου 1944. Προσπάθησα πολλά για τ' Απεράθου της Νάξου, από τα οποία το σπουδαιότερο η άμεση δημοκρατία, η οποία λειτούργησε δώδεκα χρόνια και την κατάργησε ο "Καποδίστριας". Γιατί, λοιπόν, να μην προσφέρω και στην Πάρο;»
Απευθύνετε κάλεσμα στον Γιάννη Ραγκούση, για την πραγματοποίηση δημόσιου διαλόγου με αντικείμενο την αποσαφήνιση του «Καλλικράτη». Γιατί ισχυρίζεστε πως επαίρεται και κομπάζει ο υπουργός για τον «Καλλικράτη» του;
«Δεν είναι δύσκολο να το αντιληφθεί οποιοσδήποτε τον έχει παρακολουθήσει ώς τώρα. Είτε στην εισήγησή του στην ΚΕΔΚΕ είτε στη συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου στη Βουλή είτε στην ειδική συνεδρίαση του Δήμου Πάρου είτε στις στημένες παρουσιάσεις τηλεοπτικών εκπομπών».
Κατά την άποψή σας, τι είναι ο «Καλλικράτης»;
«Είναι κώδικας, ο οποίος καταργεί την αυτοδιοίκηση και την κρατικοποιεί. Διότι: α) Καταργεί τη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια των οργανισμών της αυτοδιοίκησης, την κατοχυρωμένη από το Σύνταγμα (άρθρο 109 παράγραφος 2). Είναι, συνεπώς, αντισυνταγματικός. β) Καταργεί την ισονομία των πολιτών. γ) Καταργεί την όποια δυνατότητα, όχι συμμετοχής του πολίτη στα κέντρα λήψης των αποφάσεων, αλλά και συνάντησης με τον δήμαρχο. δ) Με την αναγκαστική συνένωση καταργεί την ελεύθερη βούληση των πολιτών και τους μετατρέπει σε υπόδουλους».
«Ιδού η Πάρος, ιδού και η πρόκληση». Η πρόκληση του «Καλλικράτη» ποια είναι;
«Ο Γ. Ραγκούσης δεν θεωρείται απλώς, αλλά είναι ο αρχιτέκτονας του "Καλλικράτη". Υπήρξα αντίπαλος των καταναγκαστικών συγχωνεύσεων των οργανισμών αυτοδιοίκησης από το 1986. Επεισα μάλιστα τότε τον Ανδρέα Παπανδρέου και απέσυρε από νομοσχέδιο για την αναγκαστική συνένωση.
Δικαιούμαι να προσκαλώ σε διάλογο οποιονδήποτε για την αυτοδιοίκηση, την οποία λειτούργησα και υπηρέτησα. Πολλώ δε μάλλον, όταν ο Γ. Ραγκούσης τυχαίνει να είναι και αυτός από την Πάρο. Αβίαστα, λοιπόν, προβάλλει το: "Ιδού η Πάρος, ιδού και η πρόκληση"».*
Από την << Ελευθεροτυπία >>.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΩΝ ΟΜΙΛΙΩΝ Του υπ. Περιφερειάρχη ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΓΑΛΙΑΤΣΑΤΟΥ




          ΛΕΥΚΑΔΑ: Κυριακή 31/10 ώρα 6.30 μμ στην κεντρική πλατεία της Λευκάδας

          ΖΑΚΥΝΘΟΣ: Δευτέρα 01/11 ώρα 8.00 μμ στον πεζόδρομο της 21ης Μαΐου

          ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ: Τρίτη 02/11 ώρα 7.30 μμ στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου

          ΚΕΡΚΥΡΑ: Τετάρτη 03/11 ώρα 8.00 μμ στην αίθουσα του Επαγ/βιοτεχνικού
                               Επιμελητηρίου

Παρασκευή 29 Οκτωβρίου 2010

ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΩΝ New York Times ΣΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ <ΤΟ ΜΑΝΤΟΛΙΝΟ ΤΟΥ ΛΟΧΑΓΟΥ ΚΟΡΕΛΙ >.

Production Credits

Director - John Madden
2nd Unit Director - Vic Armstrong
Screenplay - Shawn Slovo
Screenplay - Tim Metcalfe
Producer - Kevin Loader
Producer - Mark Huffam
Producer - Tim Bevan
Producer - Eric Fellner
Co-Producer - Jane Frazer
Co-Producer - Debra Hayward
Co-Producer - Liza Chasin
Associate Producer - Susie Pugh-Tasios
Actor - Nicolas Cage
Actor - Penélope Cruz
Actor - John Hurt
Actor - Christian Bale
Actor - David Morrissey
Actor - Irene Papas
Actor - Piero Maggio
Actor - Gerasimos Skiadaresis
Actor - Aspasia Kralli
Actor - Michalis Giannatos
Actor - Dimitris Kamperidis
Actor - Pedro Sarubbi
Actor - Viki Maragaki
Actor - Joanna-Daria Adraktas
Actor - Ira Tavlaridis
Actor - Katerina Didaskalou
Actor - Emilios Chilakis
Actor - Nikos Karathanos
Actor - Antonis Antoniou
Actor - George Kotanidis
Actor - Tasos Palantzidis
Actor - Kostas Philippoglou
Actor - Froso Korrou
Actor - Maria-Louisa Papadopoulou
Actor - Dina Kafterani
Actor - Vlassis Zotis
Actor - Panagiotis Thanassoulis
Actor - Alexia Bouloukou
Actor - Babis Artelaris
Actor - Gerasimos Iakovatos
Actor - Nikos Kalogiratos
Actor - Dionysis Karlis
Actor - Pavlos Lalis
Actor - Angelos Liberatos
Actor - Panagis Polichronatos
Actor - Christos Rangas
Actor - Dmititris Vandoros
Actor - Gerasimos Xidias
Actor - Dimitris Dimoulas
Actor - Pantelis Filipatos
Actor - Ilias Theofilatos
Actor - Makis Filipatos
Actor - Vincenzo Ricotta
Actor - Roberto Citran
Actor - Federico Fioresi
Actor - Sandro Stefanini
Actor - Francesco Guzzo
Actor - Germano Di Mattia
Actor - Simone Spinazze
Actor - Sergio Albelli
Actor - Davide Qutararo
Actor - Paco Reconti
Actor - Nuccio Siano
Actor - Salvatore Lazzaro
Actor - Alessandro Repossi
Actor - Massimiliano Pazzaglia
Actor - Tim Hardy
Actor - Francesco Cabras
Actor - Nunzio Lombardo
Actor - Irini Eleftheriou
Actor - Sofia Yannioti
Actor - Marina Corelli
Actor - Evi Tzortzi
Actor - Leticia Moustaki
Actor - Angelica Lambri
Actor - Maria Philipakopoulou
Actor - Irene Christidi
Actor - Giovanni Parricelli
Actor - Martin Robertson
Actor - Ben Gant
Actor - Paul Spong
Actor - Eddie Hession
Actor - Mike Pickering
Actor - Oren Marshall
Actor - Patrick Malahide
Actor - Martin Glyn Murray
Actor - Till Bahlmann
Actor - Renny Krupinski
Actor - Peter Stark
Source Material - Louis De Bernières
Source Material (from novel) - Louis De Bernières
Production Supervisor - Kathy Sykes
Production Supervisor - Nigel Gostelow
Production Manager - Nikos Nikolettos
Pre-production Manager - Nikos Doukas
Studio Manager - Peter Hanson
Assistant Director - Deborah Saban
Assistant Director - Olivia Lloyd
Assistant Director - Karen Richards
Assistant Director - Toby Hefferman
Assistant Director - Takis Yannopoulos
Assistant Director - Benjamin Howard
Assistant Director - Fiona Richards
Assistant Director - Dimitris Birbilis
Assistant Director - Simos Koroxenidis
Assistant Director - Pierros Andrakakos
Assistant Director - Terry Madden
Assistant Director - Paul Taylor
Assistant Director - Panayiotis Kravas
Post-Production Supervisor - Tania Windsor
Location Manager - Elena Restaki
Script Supervisor - Kim Armitage
Script Supervisor - Sharon Mansfield
Production Coordinator - Diane Chittell
Production Coordinator - Simon Fraser
Production Coordinator - Tony Davis
Production Coordinator - Nina Khoshaba
Location Assistant - George Apostolatos
Location Assistant - Loukas Giannatos
Assistant Production Manager - Jenny Panoutsopoulou
Assistant Production Coordinator - Tania Clarke
Assistant Production Coordinator - Mary Alexapoulou
Assistant Production Coordinator - Sevasti Morou Kelly
Assistant Accommodation Coordinator - Stevia Farmakopoulos
Assistant Location Manager - Paris Karayiorgos
Director of Photography - John Toll
Camera Operator - John Palmer
Steadicam Operator - Peter Cavaciuti
Camera - Peter Cavaciuti
Lighting Cameraman - Peter Field
Video Assistant - George Flogeras
Video Assist - Scott Holland
Video Operator - Andrew Haddock
Location Projectionist - Dionysis Sampson
Location Projectionist - Gerry Taylor
Stills Photographer - Peter Mountain
Lighting Equipment Provider - Lee Lighting Ltd
Color Timing - Dave Rees
Editor - Mick Audsley
Script Editor - Irena Brignull
Visual Effects Editorial - James R. Carew
Dialogue Editor - Sarah Morton
Assistant Editor - Mags Arnold
Assistant Editor - Paul Elman
Assistant Editor - Aggela Despotidou
Assistant Editor - Amy Quince
Trainee Assistant Editor - Carmen Morrow
Composer's Assistant - Andrew Green
Music - Stephen Warbeck
Location Musical Director - Paul Englishby
Music Recording & Mixing Provider - Chris Dibble
Music Recording & Mixing Assistant - Andrew Dudman
Music Recording & Mixing Assistant - Jake Jackson
Music Recording & Mixing Assistant - Stephen Pelluet
Solo Guitar - Dario Rosetti-Bonell
Music Copyist - Tony Stanton
Orchestration - Stephen Warbeck
La Scala Vocal Arranger - Paul Englishby
Music Conductor - Nick Ingman
Music Editor - andy glen
Music Editing Assistant - Tony Lewis
Music Editing Assistant - James Bellamy
Music Supervisor - Becky Bentham
Original Music - Paul Englishby
Original Music - Nick Ingman
Original Music - Andrew Green
Solo Mandolin - Giovanni Parricelli
Song - Stephen Warbeck
Song - Reconti
Song - Blanc
Song - Massi
Song - Puccini
Song - Forzano
Song Performer - Russell Watson
Production Designer - Jim Clay
Set Decorator - John Bush
Decor & Lettering Artist - Steve Hedinger
Art Director - Chris Seagers
Art Director - Gary Freeman
Stand-by Art Director - Peter Bull
Storyboard Artist - Jane Clark
Storyboard Artist - Tony Wright
Scenic Artist - Steve Mitchell
Assistant Scenic Artist - Amber Carter
Head Sculptor - Fred Evans
Assistant Art Director - Alan Gilmore
Assistant Decor & Lettering Artist - Luan Nanushi
Assistant Metal Worker - Marcos Gyzis
Casting - Mary Selway
Casting - Makis Gazis
Casting - Shaila Rubin
Casting Assistant - Fiona Weir
Extras Casting - Stavros Kaplanidis
Executive in Charge of Production - Michelle Wright
Studio Executive - Kevin Misher
Studio Executive - Holly Bario
Studio Executive - Liza Chasin
Studio Executive - Debra Hayward
Military Webbing Supervisor - Andy Fletcher
Diving Supervisor - Ian Creed
Diving Supervisor - Daren Bailey
Armoured Vehicle Supervisor - Dave Carson
Military Trainer - Brian Bosley
Military Trainer - Paul Goldsmith
Military Trainer - Richard Blackburn
Military Trainer - Ken Williams
Dolby Consultant Engineer - Nick Watson
Laboratory Consultant - David Tresize
Mandolin Consultant - Giovanni Parricelli
Military Technical Advisor - Richard Smedley
Accommodation Liaison - Vangelis Koutsogiorgos
Researcher - Rea Apostolides
Dialect Coach - Joan Washington
Dialect Coach - Sally Grace
Dialect Coach - Carla Meyer
Dialect Coach - Elizabeth Himelstein
Military Advisor - Giorgio Cantelli
Health & Safety Advisor - Derek Clayton
Health & Safety Advisor - Alan Sable
Legal Advisor - Sara Curran
Leagal Advisor - Sheeraz Shah
Construction Interpreter - Samantha Dimitratou
Construction Interpreter - Aristidis Kavalieratos
Construction Interpreter - Andriana Karali
Construction Interpreter - Deborah Vrettou
Construction Interpreter - Erimioni Kremida
Assistant Costume Designer - Jane Petrie
Assistant Costume Designer - Lou Durkin
Costume Cutter - Susannah Wilson
Costume Designer - Alexandra Byrne
Costume Supervisor - Sharon Long
Costume Assistant - Anna Lombardi
Costume Assistant - Mahi Arvaniti
Costume Department Assistant - Uno Nicholson
Assistant Costume Cutter - Dominic Young
Costume Breakdown Assistant - Maria Kokkini
Costume Breakdown Assistant - Chrisopi Maggira
Costume Breakdown Assistant - Loukia Minetou
Hairdresser - Lisa Tomblin
Key 2nd Hairdresser - Kay Georgiou
Hairdresser - Elisabetta De Leonardis
Nicolas Cage's Hairdresser - Joe Coscia
Crowd Hairdressing - Ferdinando Merolla
Crowd Hairdresser - Michela Cingolani
Crowd Hairdresser - Hilary Haines
Crowd Hairdresser - Jan Jamison
Crowd Hairdresser - Vangelis Koutavas
Makeup Designer - Lois Burwell
Key 2nd Makeup Artist - Pauline Heys
Nicolas Cage's Makeup Artist - Alan Weisinger
Makeup Artist - Catherine Heys
Crowd Makeup Artist - Jennifer A. Hegarty
Crowd Makeup Artist - Danielle Vuarin
Crowd Makeup Supervisor - Sian Grigg
Prosthetic Makeup Artist - Jo Allen
Crowd Wardrobe Coordinator - Marion Weise
Wardrobe Master - Anthony Brookman
Crowd Wardrobe Mistress - Anabel Campbell
Seamstress - Barbara Delaporta
Costume Breakdown - Steve Gell
Wardrobe Assistant - Vicky Clark
Wardrobe Assistant - John Dennison
Wardrobe Assistant - Mark Ferguson
Wardrobe Assistant - Barbara Harrington
Wardrobe Assistant - Yvonne Otzen
Wardrobe Assistant - Sally Puttick
Wigmaker - Carol F. Doran
ADR Voice Casting - Louis Elman
Boom Operator - Nikos Bougioukos
Foley Artist - Jason Swanscott
Foley Artist - Paula Boram
Foley Artist - Jenny Lee Wright
Foley Artist - Jean Sheffield
Foley Editor - Mike Feinberg
Foley Editor - Bob Risk
Foley Editor - Paul McFadden
Re-recording Mixer - Adrian Rhodes
Re-recording Mixer - Michael Prestwood Smith
Scanning & Recording - Neil Miller
Assistant Re-recording Mixer - Matthew Gough
Sound Maintenance - Malcolm Rose
Sound Assistant - Theofanis Goudinakis
Noise Reduction - Paul Bailey
Assistant Re-recording Mixer - Neil Collymore
Dubbing Engineer - Steve Hancock
Sound Editor - John Downer
Sound Effects Editor - Oliver Tarney
Sound Recordist - Peter Lindsay
Sound Recordist - Thanassis Arvantis
Rigging Gaffer - Gary Hill
Key Grip - Kenny Atherfold
"B" Camera Grip - Phil Kenyon
Grip - Paraskevas Grillis
Grip - Ron Nicholls
Grip - Bill Geddes
Gaffer - Mick Morris
Gaffer - Steve Costello
Electrician - Joel Lategan
Electrician - Jonathan Yates
Electrician - Paul Cumming
Electrician - Grigoris Moschos
Electrician - Giorgos Papagiannopoulos
Electrician - Carolos Sturmey
Electrician - Panayiotis Mousafirakis
Electrician - Yiannis Bakoyiannis
Electrician - Leonidas Vouzoukidis
Electrician - Dimitris Kataliakos
Electrician - Vangelis Kalavritinos
Electrician - Manolis Protopsaltis
Electrician - Aristidis Lefkidis
Pracical Electrician - George Kavaleratos
Practical Electrician - George Fokas
Electrician - Dimitris Dimopoulos
Electrician - Andreas Stavroulakis
Best Boy - Matthew Buchan
Electrical Assistant - Mark Humphries
Post-production Accounting - Tarn Harper
Post-production Accounting - Polly Harper
Assistant Accountant - Rita Kozma
Assistant Accountant - Tina Ellis
Assistant Accountant - Brendan Whiston
Assistant Accountant - Sylvia Mackintosh
Assistant Accountant - Sophia Kastanara
Assistant Accountant - Sammy Horton
Choreographer - Quinney Sacks
Assistant Choreographer - Nunzio Lombardo
Head Of Leagal & Business Affairs - Rachel Holroyd
Pre-production Legal Services - Christina Pigaki
Prosthetics Supervisor - Conor O'Sullivan
Prosthetic Lab Assistant - Robin Schoonraad
Stunt Coordinator - Jim Dowdall
Stunt Coordinator - Marc Cass
Nicolas Cage's Stunt Double - Eddie Yansick
Stunt Performer - Marc Cass
Stunt Performer - Gary Connery
Stunt Performer - Ray De-Haan
Stunt Performer - Neil Finnighan
Stunt Performer - Dave Fisher
Stunt Performer - Paul Heasman
Stunt Performer - Paul Herbert
Stunt Performer - Nick Hobbs
Stunt Performer - Derek Lea
Stunt Performer - Tony Lucken
Stunt Performer - Seon Rogers
Stunt Performer - Lee Sheward
Stunt Performer - Will Willoughby
Livestock Wrangler - Paris Burletos
Carpenter - Dave Lowery
Carpenter - Robert Wishart
Carpenter - Ioannis Baratas
Carpenter - Gary Hedges
Chargehand Carpenter - Danny O'Regan
Chargehand Carpenter - Peter Brown
Stand-by Carpenter - Peter Mann
Carpenter - Thanos Baratas
Carpenter - William Lawlor
Carpenter - John McGee
Carpenter - Paul Nash
Carpenter - Michael Simpson
Carpenter - Ilias Martakis
Carpenter - Anastasios Kitsos
Carpenter - Demir Topciu
Carpenter - Dionyssios Farantouris
Carpenter - Agisilaos Voulgaris
Carpenter - Thodoris Zacharatos
Carpenter - Haralambos Zacharatos
Carpenter - Dionysys Kambiotis
Chargehand Carpenter - Martin Freeman
Construction Foreman - Anastasios Kavalieratos
Construction Coordinator - John Bohan
Assistant Construction Coordinator - Tom Martin
Assistant Plasterer - Christine Athina Vlachos
Construction Crew - Aristotelis Amourgis
Construction Crew - Kostantinos Markopoulos
Construction Crew - Spiridon Antanatos
Construction Crew - Gezim Balani
Construction Crew - Evangelos Bardas
Construction Crew - Gerasimos Deftereos
Construction Crew - Ioannis Dimitakopoulos
Construction Crew - Giorgios Giakoumatos
Construction Crew - Ivan Haritonov
Construction Crew - Aristidis Fantis
Construction Crew - Anastasios Farantouris
Construction Crew - Gerasimos Farantouris
Construction Crew - Giorgos Farantouris
Construction Crew - Kostantinos Fioravantes
Construction Crew - Dionissios Filipatos
Construction Crew - Kostas Filipatos
Construction Crew - Pantelis Filipatos
Construction Crew - Ilias Fragkias
Construction Crew - Gerasimos Kalaitis
Construction Crew - Nikolaos Kalivokas
Construction Crew - Dimitris Kalivokas
Construction Crew - Dionisis Kampiotis
Construction Crew - Nikolaos Kappatos
Construction Crew - Gerasimos Kokkalis
Construction Crew - Iaonnis Kokkalis
Construction Crew - Ilias Kokkalis
Construction Crew - Panagiotis Kokkinos
Construction Crew - Aristotelis Liberatos
Construction Crew - Dionissis Liberatos
Construction Crew - Nikolaos Melahrinoudis
Construction Crew - Giorgos Mesoloras
Construction Crew - Evangelos Papadatos
Construction Crew - Nikolaos Papadatos
Construction Crew - Spiridon Pastras
Construction Crew - Gerasimos Perivolaris
Construction Crew - Andreas Petratos
Construction Crew - Panagiotis Polichronatos
Construction Crew - Fotis Sitokostandinos
Construction Crew - Evangelos Spathis
Construction Crew - Ioannis Spiritos
Construction Crew - Sotirios Spiritos
Construction Crew - Vassilis Stamatelatos
Construction Crew - Kirinaios Stefanatos
Construction Crew - Spiros Stefanatos
Construction Crew - Antonis Theodoratos
Construction Crew - Carlos Torres
Construction Crew - Ilias Troianos
Construction Crew - Aristotelis Tzortzatos
Construction Crew - Gerasimos Vagelatos
Construction Crew - Yiannis Voutsinas
Construction Crew - Haralambos Voutsinas
Construction Crew - Zisimos Voutsinas
Construction Crew - Perliklis Vrettos
Construction Crew - Nikolaos Vrettos
Construction Crew - Giorgos Yiakoumatos
Construction Crew - Pantelis Yiakoumatos
Catering Manager - Ian Storey
Catering Manager - Neil James
Catering Assistant - Kostas Katsaros
Catering Assistant - Sabine Hulan
Catering Assistant - Haroula Mitrega
Catering Assistant - Theodoros Adasis
Catering Assistant - Maria Karlou
Crowd Catering Manager - Spyros Kourtellesis
Visual Effects Supervisor - Paul Riddle
Special Effects Supervisor - Richard Conway
Visual Effects Producer - Fay McConkey
Lead Digital Compositor - Simon Terry
Digital Compositor - Michael Ellis
Digital Compositor - Rudi Holzapfel
Digital Compositor - Adrian Banton
Digital Compositor - John Hardwick
Special Effects Technician - Andrew Kelly
Special Effects Technician - Tim Willis
Special Effects Technician - Terry Bridle
Special Effects Technician - Michalis Samiotis
Special Effects Technician - Nigel Nixon
Special Effects Technician - Trevor Butterfield
Special Effects Technician - Sam Conway
Special Effects Wire Rigger - Anthony Richards
Special Effects Assistant - Chalkie White
Special Effects Assistant - George Alvanos
Special Effects Trainee - Ceri Nicholls
Title Designer - Penny Madden
Graphic Artist - Mina Miraphora
Lead 3-D Animator - Jake Mengers
Lead 3-D Animator - Peter Bebb
Standby Prop Assistant - Makis Deftereos
Prop Assistant - Panagis Digaletos
Prop Assistant - Pandelis Skiadaressis
Prop Storeman - Brian West
Prop Master - Barry Gibbs
Chargehand Dressing Prop - Martin Kingsley
Prop Coordinator - Andreas Siroyannis
Chargehand Standby Props - Alfie Smith
Chargehand Standby Props - Bill Hargreaves
Standby Props - Wesley Peppiatt
Standby Props - Danny Burke
Dressing Props - Roy Chapman
Dressing Props - Ian Young
Dressing Props - Bob Sherwood
Dressing Props - Fotis Frantzetis
Prop Painter - Dave Fitzjohn
Prop Painter - Elli Apostolopoulo
Stand-by Props - Clive Wilson
Financial Controller - Andy Hennigan
Draughtsperson - Robert Cowper
Junior Draughtsperson - Heidi Gibb
Drapes Master - Chris Seddon
Focus Puller - Christopher Toll
Focus Puller - Graham Hall
Clapper Loader - Ian Coffey
Clapper Loader - Chris Dale
Clapper Loader - Alan Hall
Crane Operator - James Folly
Genny Operator - Barry Belotti
Accommodation Coordinator - Rita Kassiotis
Contacts - Alison Odell
Contacts - Samantha Bloom
Contacts - Sharon Moran
Coordinator - Joanna Papageorgiou
Marine Coordinator - James Wakeford
Safety Diver - Lee Murphy
Armourer - Charles Bodycomb
Armourer - Dale Clarke
Fireman - Bill Ratty
Unit Nurse - Carrie Johnson
Unit Nurse - Georgia Vletsa
Unit Nurse - Kleoniki Manendi
Head Rigger - Peter Hawkins
Rigger - Alan Williams
Chargehand Rigger - Ronald Meeks
Stand-by Rigger - Leslie Beaver
Stand-by Rigger - David Weller
Rigger - Keith Carey
Rigger - Scott Hillier
Wood Machinist - Stephen Weston
Head Scenic Painter - Clive Ward
Painter - David Haberfield
Chargehand Painter - Michael Finlay
Stand-by Painter - Douglas Regan
Painter - Nikos Triantafilopoulos
Painter - John Cloke
Painter - Glyn Evans
Painter - Terence Heggarty
Painter - Kenneth Welland
Painter - Jesse Hammond
Painter - Steve Williamson
Painter - Dave Stapleton
Painter - Yiannis Athanasiadis
Painter - Iakovos Kamitsis
Master Plasterer - Terry James
Master Plasterer - Dave Coldham
Plasterer - Peter McCarroll
Chargehand Plasterer - Nicholas Barringer
Fibrous Plasterer - Alistair Long
Fibrous Plasterer - John C. Woods
Fibrous Plasterer - Adrian Aitkin
Fibrous Plasterer - Dean Coldham
Fibrous Plasterer - Steven Low
Fibrous Plasterer - Eric Nash
Fibrous Plasterer - Philip Babbage
Fibrous Plasterer - Andy Tombs
Platerer/painter - Christian Bertram
Plasterer Labourer - Steven Lowen
Metal Worker/plasterer - Vyron Papadopoulos
Stonemason - George Kavaleratos
Stonemason - Gerassimos Filippatos
Stonemason - Takis Vangelatos
Action Vehicles Provider - Steve Lamonby
Action Vehicle Coordinator - Hank Schumacher
Transport Coordinator - Bryan Baverstock
Chef - Mike Fiddock
Chef - Simon Warne
Chef - Helen Stratfod
Chef - Vicky McDowall
Operating Officer - Angela Morrison
Head Of Finance - Julian Tomlin
Focus Puller - John Gamble
Focus Puller - Bradley Larner
Clapper Loader - Robert Palmer
Clapper Loader - Simon Sarketzis
Orchestra Leader - Rolf Wilson
Location Security - Makis Antzoulatos
Publicist - Kate Luczyc-Wyhowska
Unit Publicist - Sarah Clark

Company Information

Universal Pictures - Studio
Universal Pictures - Domestic Theatrical Distributor
United International Pictures (UIP) - Foreign Theatrical Distributor
Bac Films Distribution - Foreign Theatrical Distributor
Miramax Films - Foreign Theatrical Distributor
ITI Group - Foreign Theatrical Distributor
StudioCanal - Foreign TV Distributor
Universal Pictures International (UPI) - Foreign Distribution Sales
Universal Studios Home Entertainment - Domestic Video Distributor
Working Title Films - Production Company
Canal Plus - Production Company
Free Range Films - Production Company
London/New York Wig Company - Production Credit
20/20 Casting - Production Credit
Zorg Limitd Film Armourer - Production Credit
David Deane Associates - Production Credit
Katrantzos Security - Production Credit
Plus Films Services - Production Credit
Set Meals - Production Credit
Food Services Limited - Production Credit
Steeple Post Production Services Ltd - Production Credit
Double Negative Visual Effects - Production Credit
Vassilis Avramopoulos & Artemis G Stai of Avramopoulos & Partners - Production Credit
AON/Albert G. Ruben Insurance Services - Production Credit
De Lane Lea - Production Credit
Blowup - Production Credit
Sylvia Wheeler Film Services Ltd - Production Credit
The Mill - Production Credit
Frameline Ltd - Production Credit
Anvil Post Production Inc - Production Credit
London Editing Machines - Production Credit
Telefilm - Production Credit
Synxspeed - Production Credit
Sapex - Production Credit
Bundesfilmarchiv - Production Credit
Transit Film GmBH - Production Credit
Isobel Griffiths Ltd - Production Credit
Abbey Road Studios - Production Credit
Air Studios, London - Production Credit
Lansdowne Recording Studios, London - Production Credit
Decca - Production Credit
Universal Music Group - Production Credit
Eastman Kodak - Production Credit

Locations

Italy
Cephallonia, Greece

Πέμπτη 28 Οκτωβρίου 2010

Ο Τσίπρας στην Κέρκυρα.

Πέθανε ο Ηλίας Στάβερης


Παπαγιάννης Κώστας
Ημερομηνία δημοσίευσης: 28/10/2010
Πρωταγωνιστική μορφή του κομμουνιστικού και εργατικού κινήματος της χώρας μεταπολεμικά, αλλά κι από τους πρωτεργάτες της ανανέωσης του κομμουνιστικού κινήματος, έφυγε χθες από τη ζωή ο Ηλίας Στάβερης, αγωνιστής της Εθνικής Αντίστασης, σε ηλικία 86 ετών. Η κηδεία του θα γίνει αύριο Παρασκευή στις 2.30 μ.μ. από το νεκροταφείο Ζωγράφου. Τον Ηλ. Στάβερη αποχαιρέτησε η ΚΠΕ του ΣΥΝ.
Ο Ηλίας Στάβερης γεννήθηκε στον Άι-Γιώργη της Κεφαλλονιάς το 1924 και το 1935 ήρθε στην Αθήνα. Εργαζόμενος τελείωσε το δημοτικό σχολείο και το 1943 το Α' Νυχτερινό Γυμνάσιο. Στη διάρκεια της Γερμανικής Κατοχής οργανώθηκε αρχικά στην ΟΚΝΕ, τον Ιούνιο του 1941, κι από το 1943 στην ΕΠΟΝ, όπου και ανέλαβε γραμματέας του εργατικού τομέα της ΕΠΟΝ Αθήνας.
Μέλος του Κεντρικού Συμβουλίου της ΕΠΟΝ από το 1946, συλλαμβάνεται από την Ασφάλεια τον Μάρτιο του 1948 και παραπέμπεται στο έκτακτο στρατοδικείο με την κατηγορία του "στρατολόγου της Πελοποννήσου". Στις 16 Νοεμβρίου του 1948 μεταφέρεται υπόδικος στη Μακρόνησο, όπου παραμένει ώς τις 12 Φεβρουαρίου 1949. Στη δεύτερη δίκη του καταδικάζεται σε θάνατο και τελικά αποφυλακίζεται τον Μάιο του 1958 από τις φυλακές της Αίγινας.
Μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ από το 1961. Εκλέγεται μέλος της Διοικούσας Επιτροπής της ΕΔΑ στο 2ο Συνέδριό της (Δεκέμβριος του 1962) κι αναλαμβάνει γραμματέας του τομέα οικοδόμων.
Στη διάρκεια της δικτατορίας συμμετέχει στον αντιδικτατορικό αγώνα δρώντας αρχικά παράνομα στην Ελλάδα στις γραμμές του ΠΑΜ. Το Απρίλιο του 1969 εκλέγεται μέλος της Κ.Ε. και του Γραφείου του ΚΚΕ εσ. και τον Ιούλιο του 1970 με απόφαση του Γραφείου φεύγει για τη Δυτική Ευρώπη, όπου ορίζεται υπεύθυνος για τις κομματικές οργανώσεις του εξωτερικού.
Στη μεταπολίτευση ορίστηκε υπεύθυνος του εργατικού τομέα της ΚΟΑ, ενώ διετέλεσε γραμματέας του Αντιδικτατορικού Εργατικού Μετώπου (ΑΕΜ) κατά την περίοδο 1977-1985. Συμμετείχε στο Οργανωτικό Γραφείο της ΕΑΡ και μέχρι το 2000 ήταν υπεύθυνος των Γραφείων του Συνασπισμού.
Καταγράφοντας τις αναμνήσεις του ο Ηλίας Στάβερης άφησε πλούσιο συγγραφικό έργο: Γλαροφωλιά, Μακρονήσι 1948-1949 (Φιλίστωρ, 2001), Οικοδόμοι, Ηρωικοί αγώνες μιας 7ετίας 1960-1967 (Παρασκήνιο, 2003), Γιάννης Πολίτης, Όταν η αντίσταση στη βία περνάει τα σύνορα του θρύλου (Παρασκήνιο, 2005), Ανάμεσα σε παραμύθι και όνειρο (Παρασκήνιο, 2006), Δέκα χρόνια στον αστερισμό της βίας. 6 Μάρτη 1948-21 Μάη 1958 (Παρασκήνιο, 2007), Ο μίτος της Αριάδνης, Για την ανανέωση του συνδικαλισμού (Θεμέλιο, 2009).
Το 1945 παντρεύτηκε την Ουρανία Ματαράγκα.


Αλ. Τσίπρας: "Προσωπικότητα - σύμβολο της λεβεντογενιάς της Αντίστασης"
"Προσωπικότητα - σύμβολο της λεβεντογενιάς της Αντίστασης, ιδεολόγο αγωνιστή, πρότυπο για όλους και όλες μας" χαρακτήρισε τον Ηλ. Στάβερη ο πρόεδρος του ΣΥΝ, Αλ. Τσίπρας. Ο Ηλ. Στάβερης "πέρασε, 'ανάμεσα σε παραμύθι και όνειρο', μια ζωή θυσίας και αξιοπρέπειας. Αφήνει πίσω του τον πλούτο των ιδεών και των οραμάτων για μια κοινωνία δίκαιη και αλληλέγγυα" πρόσθεσε ο Αλ. Τσίπρας και κατευόδωσε τον αποθανόντα αγωνιστή σημειώνοντας ότι "όσα έδωσες απλόχερα, θα τα κάνουν σημαία οι νεότερες γενιές".
Από την << Αυγή >>.

Η λέξη της εβδομάδας από τα 24γράμματα: Η ιστορία της ιαχής ”Aέρα”;

Ηλεκτρονικό περιοδικό για τη Γλώσσα, την Ιστορία και τον Πολιτισμό.


Παρουσίαση με λίγα λόγια: Οι στρατιωτικές ιαχές των Ελλήνων, μέχρι τον Β' παγκόσμιο πόλεμο ήταν οι αρχαίες ελληνικές: αλαλά ή αλαλαί ή ελελεύ ή το εξευρωπαϊσμένο: χιπ, χιπ, ουρρά (hip, hip, hurrah). Η ιαχή “αέρα” πρωτοακούστηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης 30 χρόνια πριν από το έπος του ΄40. Χρησιμοποιήθηκε σε εκπαιδευτική πορεία, από κάποιον στρατιώτη, κατά τη διάρκεια ανεμοστρόβιλου και το επανέλαβαν, χάριν ευθυμίας, οι υπόλοιποι. Από τότε, το επαναλάμβαναν συχνά, κάθε φορά που διαλυόταν ή συντασσόταν το Τάγμα (αρχικά, ήταν, δηλαδή, μία ζητωκραυγή, ένα “πείραγμα”, και όχι πολεμική ιαχή). Χρησιμοποιήθηκε, περιορισμένα, από τους Κρήτες και στη διάρκεια των Βαλκανικών πολέμων (1912, 1913, Ήπειρο και Μακεδονία) .
Το «αέρα» επισημοποιήθηκε, ως πολεμική ιαχή κατά τον ελληνοϊταλικό πόλεμο και σ΄αυτό συνέβαλαν, άθελα τους, οι Ιταλοί. Ο Ιταλικός φασιστικός στρατός χρησιμοποιούσε την ιαχή : «eja (προφ. : εγιά), eja, eja, alala». Ήταν μία ιαχή που είχε καθιερώσει ο ποιητής Gabriele d' Annunzio (1863–1938) στη διάρκεια του πρώτου παγκοσμίου πολέμου (Αύγουστος του 1917). Η ηχητική ομοιότητα με την επανάληψη των φωνηέντων -α- και -ε- (στη λ. eja: προφ. εγιά) έφερε στο μυαλό των Ελλήνων την Κρητική ζητωκραυγή “αέρα” και ανταπέδωσαν καθιερώνοντας τη λ. αέρα, ως την πιο ηρωική ολόκληρης της ελληνικής ιστορίας (διαβάστε αναλυτικά στα 24grammata.com την ιστορία της ιαχής και πως “φτήνυνε” στον εμφύλιο). Γιώργος Δαμιανός.
διαβάστε στα 24γράμματα

Οι Έλληνες της Ιταλίας στην περίοδο του Ελληνοϊταλικού πολέμου


Προστέθηκε από 24grammata

24grammata.com/ απόδημος ελληνισμός/ ιστορία

Η άγνωστη ιστορία μας

γράφει ο Γιάννης Κορίνθιος /Jannis Korinthios (Università della Calabria)

Guerra italo-greca e diaspora greca d’Italia. Il caso di Napoli.

Εισαγωγή (από 24grammata.com)
Είναι “πληγή από φρικτό μαχαίρι” να ζεις μακριά από την πατρίδα. Αλλά είναι “αλάτι στην πληγή σου” να ζεις σε χώρα που κηρύσσει τον πόλεμο εναντίον της πατρίδας της καρδιάς σου. Να κοιτάς στα μάτια τους μέχρι χθες φίλους σου και να βλέπεις το κενό. Να νιώθεις απόβλητος στον τόπο που ζεις από δεκαετίες και να μην ξέρεις αν θα πρέπει να κλάψεις ή να χαρείς στην νίκη ή την ήττα. Ποιον να κλάψεις, άλλωστε, πρώτον;
Με αυτούς τους βουβούς ήρωες του Ελληνισμού, τους Έλληνες που ζούσαν στην Ιταλία τα τελευταία 500 χρόνια, ασχολείται εδώ και χρόνια ο καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Καλαβρίας Γιάννης Κορίνθιος (Jannis Korinthios). Στο υπό δημοσίευση βιβλίο του κάνει ιδιαίτερη μνεία για την τύχη του Ελληνισμού της Νάπολης στην περίοδο του Ελληνοϊταλικού πολέμου (1940-1947, τότε έληξε η πολεμική επιστράτευση για τους Έλληνες της Ιταλίας).
Σκύβει με αγάπη και στοργή στις καταβολάδες της φυλής μας που επί αιώνες κατοικούν στη γειτονική Ιταλία και που η κοντόφθαλμη ακαδημαϊκή μας ιστορία έχει ξεχάσει συστηματικά.
Αναφέρει για την κατάσχεση των περιουσιών των Ελλήνων της Ιταλίας, όχι μόνο επί Ιταλικού εδάφους, αλλά και των Ελλήνων στις κατακτημένες από τους Ιταλούς περιοχές της Αφρικής καθώς και στα Δωδεκάνησα. Την προστασία των Ελλήνων της Ιταλίας  είχε αναλάβει η Ελβετική πρεσβεία.
Αναφέρει, ακόμα, και τις πολεμικές αποζημιώσεις: Το 1947 η Ιταλική κυβέρνηση υποχρεώθηκε να αποζημιώσει με 29 εκατ. Ιταλικές λίρες τα  ελληνικά φυσικά και νομικά πρόσωπα που ζούσαν στην Ιταλία.
Το έργο του υπό έκδοση βιβλίου του Γιάννη Κορίνθιου φέρει τον τίτλο :
La confraternita dei nazionali greci.
Storia della diaspora ellenica a Napoli
negli ultimi cinquecento anni.

Και στα Ελληνικά:
Το Αδερφάτο των Ελλήνων.
Ιστορία της ελληνικής διασποράς στη Νάπολη
τα τελευταία πεντακόσια χρόνια.

Το παρακάτω απόσπασμα είναι προδημοσίευση, στην ιταλική γλώσσα, ενός τμήματος των 1500 σελίδων του έργου. Ο καθ. Γιάννης Κορίνθιος το εμπιστεύτηκε, αποκλειστικά, στα 24grammata.com με την ελπίδα να μνημονεύσουμε ανάμεσα στους ήρωες του 1940 και ονόματα όπως: Βενέδικτος Κατσανεβάκης, Διονύσιος Τυπάλδος, Αδαμάντιος Τομάζος, Κοντοκαλάκης Γιώργος, Φωκάς Σοφοκλής, Λουκάς Γιώργος, Παπάς Δημοσθένης και πολλούς – πολλούς άλλους. Ήταν παιδιά του ελληνισμού της Νάπολης και πήραν μέρος και αυτοί, με το δικό τους τρόπο, στον ηρωικό πόλεμο του 1940 (Σ. Αθηναίος)
http://www.24grammata.com/www.24grammata.com/?p=4303

Γιώργος Σεφέρης: πώς έζησε την 28η Οκτωβρίου 1940


Προστέθηκε από 24grammata
24grammata.com/ editorial
O Γ. Σεφέρης, το 1940, υπηρετούσε στο υπουργείο εξωτερικών και υπήρξε αυτόπτης και αυτήκοος μάρτυρας  ιστορικών γεγονότων. Οι εμπειρίες του απ΄ εκείνες τις ημέρες καταγράφονται στον γ΄τόμο των απομνημονευμάτων του
Δευτέρα 28. Κοιμήθηκα δύο το πρωί, διαβάζοντας Μακρυγιάννη. Στις τρεις και μισή μια φωνή μέσα από το τηλέφωνο με ξύπνησε: « έχουμε πόλεμο ». Τίποτε άλλο, ο κόσμος είχε αλλάξει. Η αυγή, που λίγο αργότερα είδα να χαράζει πίσω από τον Υμηττό, ήταν άλλη αυγή: άγνωστη. Περιμένει ακόμη εκεί που την άφησα. Δεν ξέρω πόσο θα περιμένει, αλλά ξέρω πως θα φέρει το μεγάλο μεσημέρι. Ντύθηκα κι έφυγα αμέσως.
Στο Υπουργείο Τύπου δυο-τρεις υπάλληλοι. Ο Γκράτσι είχε δει τον Μεταξά στις τρεις. Του έδωσε μια νότα και του είπε πως στις 6 τα ιταλικά στρατεύματα θα προχωρήσουν. Ο πρόεδρος του αποκρίθηκε πως αυτό ισοδυναμεί με κήρυξη πολέμου, και όταν έφυγε κάλεσε τον πρέσβη της Αγγλίας. Αμέσως μετά τον Νικολούδη στο Υπουργείο Εξωτερικών. Ο πρόεδρος ήταν μέσα με τον πρέσβη της Τουρκίας.
Στο γραφείο του Μαυρουδή, ο Μελάς έγραφε σπασμωδικά ένα τηλεγράφημα. Ο Μαυρουδής μέσα στο παλτό του σαν ένα μικρό σακούλι. Διάβασα τη νότα του Γκράτσι. Ο Γάφος κι ο Παπαδάκης τηλεφωνούσαν. Καθώς ετοίμαζα το τηλεγράφημα του Αθηναϊκού πρακτορείου, μπήκε ο Τούρκος πρέσβης για να ιδεί τη νότα και σε λίγο ο πρόεδρος με όψη πολύ ζωντανή.
Έπειτα άρχισαν να φτάνουν οι υπουργοί, χλωμοί περισσότερο ή λιγότερο, καθένας κατά την κράση του. Το υπουργικό συμβούλιο κράτησε λίγο. Ο Μεταξάς πήγε αμέσως στο γραφείο του κι έγραψε το διάγγελμα στο λαό . Το πήραμε και γυρίσαμε στο υπουργείο τύπου. Μέσα από τα τζάμια του αυτοκινήτου, η αυγή μ’ ένα παράξενο μυστήριο χυμένο στο πρόσωπό της.
Έγραψα μαζί με το Νικολούδη το διάγγελμα του βασιλιά. Καμιά δακτυλογράφος ακόμη. Πήγα σπίτι μια στιγμή και το χτύπησα στη γραφομηχανή μου. Η Μαρώ μου είχε ετοιμάσει καφέ. Γύρισα στο Υπουργείο καθώς σφύριζαν οι σειρήνες. Στη γωνία Κυδαθηναίων μια φτωχή γυναίκα με μια υστερική σύσπαση στο πρόσωπο. Τώρα όλοι μαζεμένοι στα υπόγεια της «Μεγάλης Βρετανίας».
Ο βασιλιάς με ύφος νέου αξιωματικού. Υπόγραψε το διάγγελμά του και φύγαμε. Τηλεφώνησα στο τηλεγραφείο να σταματήσουν τα τηλεγραφήματα και των Γερμανών ανταποκριτών. Οι υπάλληλοι εκεί είναι ακόμη ουδέτεροι. Δεν μπορούν να πιστέψουν τη φωνή μου:-είστε βέβαιος; και των Γερμανών; -Και των Γερμανών είπα. -Τι δικαιολογία να δώσουμε; Δεν έχω καιρό για συζητήσεις: -Πέστε τους πως τώρα είναι χαλασμένα τα σύρματα με το Βερολίνο, κι αν φωνάζουν πολύ στείλτε τους σ’ εμένα. . Πήρα και έδωσα το πρώτο πολεμικό ανακοινωθέν μας και κατέβηκα στους δρόμους για να ιδώ τα πρόσωπα. Το πλήθος έσπαζε τα τζάμια των γραφείων της «Αλα Λιτόρια» .
Γιώργος Σεφέρης Μέρες Γ΄ 16 Απρίλη 1934 – 14 Δεκέμβρη 194, εκδ.ΙΚΑΡΟΣ

Τετάρτη 27 Οκτωβρίου 2010

Τα «δεν» που ηχούν σαν «ναι»


Του Παντελη Mπουκαλα
Η αλήθεια είναι πως οι δύο λεξούλες απαρτίζονται από τον ίδιο αριθμό γραμμάτων, έχουν μάλιστα το ένα κοινό, το νι (στην αρχή της η μία, στο τέλος η άλλη)· κοινό έχουν και ένα μέρος του ήχου τους, και επιπλέον ανήκουν αμφότερα στα μόρια. Αλλά ώς εκεί και μη παρέκει· το «ναι» παραμένει μόριο της καταφάσεως και το «δεν» αρνητικό. Τίποτα λοιπόν δεν επιτρέπει να τα συγχέουμε, να τα χρησιμοποιούμε σαν συνώνυμα. Εκτός πια και υπάρχει ακόρεστη «πολιτική βούληση» που δεν αρκείται να αλλάξει τα πράγματα αλλά ορέγεται να αλλάξει και το νόημα των λέξεων. Και με το ΠΑΣΟΚ, αυτό συμβαίνει. Παλαιόθεν.
Είπαν λοιπόν ότι δεν θα περικόψουν μισθούς και συντάξεις. Και κάνοντας το «δεν» τους «ναι», τα περιέκοψαν. Είπαν ότι δεν θα θίξουν τα χρονικά όρια των συντάξεων. Και ναι, τα έθιξαν. Είπαν ότι θα τερματίσουν την αδιαφάνεια στην άσκηση της κυβερνητικής πολιτικής και δεν θα επιτρέψουν τη νομή της εξουσίας από μη νομιμοποιημένους θεσμικά συγγενείς και φίλους. Και, όσο χαριεντίζονται με την ηλεκτρονική διαβούλευση, τα μέλη της οικογένειας, ασκώντας προφανώς το κληρονομικό τους δικαίωμα, συμμετέχουν σε αδιαφανή «ντιλ», οι δε φίλοι, υπό μορφή συμβούλων, υπερκέρασαν τους υπουργούς. Είπαν ότι δεν θα ξαναεπιτρέψουν την περαίωση. Και δεν θυμήθηκαν το «δεν» τους όταν την ανακοίνωναν. Είπαν ότι δεν θα υπάρξει κανένα έργο χωρίς αυστηρή περιβαλλοντική μελέτη. Και σκόπευαν να μετατρέψουν το Πλατυγιάλι σε υποδοχέα του πλέον επικίνδυνου αερίου.
Είπαν ότι δεν θα φέρουν ποτέ πια στη Βουλή σχέδια νόμου ανεπαρκώς επεξεργασμένα, δεν θα ξαναπροσφύγουν στο τέχνασμα της προσθήκης πονηρών τροπολογιών σε άσχετα νομοσχέδια και δεν θα ανακοινώνουν οριστικές αποφάσεις πριν συσκεφθούν με τα θεσμικά όργανα της πολιτείας. Και ιδού που νομοθετούν με άκρα επιπολαιότητα, τροπολογούν ασυστόλως και φωτογραφικώς και στις δύο οριστικές αποφάσεις τους αποσύρουν τη μία, γιατί, μέσα στην τόση αλαζονεία τους, απαξιούν να ρωτήσουν και να ελέγξουν εκ των προτέρων - παράδειγμα η «κάρτα του πολίτη» και η ανάρτηση στο Διαδίκτυο των φορολογικών στοιχείων ενός εκάστου· και για τα δύο, θριαμβευτικώς ανακοινωθέντα, η Αρχή Προστασίας των Ατομικών Δεδομένων έχει τις επιφυλάξεις της και η κοινωνία των πολιτών ακόμα περισσότερες, γιατί δεν προτίθεται να εξαλλαγεί σε οργουελιανό καθεστώς ή να ευτελιστεί σε εσμό αλληλοκαρφωτήδων. Είπαν ότι δεν θα ανεχθούν το παιχνίδι της κερδοσκοπίας που κατάντησε την ελληνική αγορά ακριβότερη από οποιαδήποτε ευρωπαϊκή. Και ναι, έτριξαν τα δόντια στις πολυεθνικές με από τηλεοράσεως αυστηρές συστάσεις του υπουργού Αναπτύξεως· και εκείνες πανικοβλήθηκαν.
Τώρα λένε ότι δεν θα λάβουν νέα, δεινότερα μέτρα, εξαιτίας του καθ’ εκάστην αναθεωρούμενου ελλείμματος. Και δεν πείθουν κανέναν. Επειδή τα δεν τους ηχούν σαν ναι. Είναι ναι.
Aπό την << Καθημερινή >>.

Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2010

ΙΘΑΓΕΝΕΙΣ...

ΝΑΙ ΣΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΟΙ ΕΚΛΟΓΕΣ ΤΗΣ 7ΗΣ ΝΟΕΜΒΡΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΣΟΚΟΜΜΑΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ


 
Σχετικά με το θέμα που προέκυψε κατόπιν της προσκλήσεώς του κ. Γεωργάτου για δημόσιο διάλογο μεταξύ των υποψηφίων αντιπεριφερειαρχών επιθυμούμε να διευκρινίσουμε τα ακόλουθα:
Η παράταξή μας, κατόπιν σχετικής προσκλήσεως του επικεφαλής της, υποψήφιου περιφερειάρχη Θ. Γαλιατσάτου, έχει ζητήσει προ πολλού δημόσιο διάλογο για τα θέματα που αφορούν συνολικά την Π.Ι.Ν.
Κατόπιν τούτου είναι προφανέστατο ότι επιθυμούμε τον διάλογο και θα συμμετείχαμε σε αυτόν ως παράταξη.
Φυσικά δεν θέσαμε κανένα όρο ή περιορισμό για την συμμετοχή μας αυτή, καθόσον πεποίθηση μας είναι ότι ο δημόσιος διάλογος μεταξύ των συνυποψήφιων βοηθά τους συμπολίτες μας να σταθμίσουν καλύτερα τις θέσεις και τις απόψεις κάθε παράταξης και συνεπώς μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να επιφέρει.
Είναι κατανοητό ότι το πραγματικά ανεξάρτητο, αποκλειστικά αυτοδιοικητικό και πολυσυλλεκτικό ψηφοδέλτιο της ΑΝ.Α.Σ.Α. στερούμενο στήριξης από οποιοδήποτε κόμμα εξουσίας, με μηδενική χρηματοδότηση από οπουδήποτε, απαρτιζόμενο από ανθρώπους που η ενασχόλησή τους με τα κοινά δεν αποτελεί το επάγγελμά τους, δύσκολα μπορεί να προβάλλει τις θέσεις του «υστερώντας» σε αυτόν τον τομέα σε σύγκριση με άλλα ψηφοδέλτια.
Ο λαός της Κεφαλονιάς θα κρίνει αν η απουσία δημόσιου διαλόγου εξυπηρετεί ή όχι τις ανάγκες της δημοκρατικής έκφρασής του, ωφελεί ή βλάπτει, σε τελική ανάλυση, τον τόπο και ευελπιστούμε ότι θα αποφασίσει με βάση τις θέσεις και το πρόγραμμα του καθενός και όχι με νοοτροπία «πρωταθλητισμού» επιλέγοντας τον δήθεν σίγουρο νικητή των εκλογών, συμμετέχοντας με την ψήφο του στην εσωκομματική διαπάλη του κυβερνώντος κόμματος.

ΑΝ.Α.Σ.Α
Υπ. Αντιπεριφερειάρχης Παναγής Δρακουλόγκωνας