Σάββατο 26 Μαρτίου 2011

ΠΙΣΩΠΛΑΤΟ ΧΤΥΠΗΜΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΡΟΥΣΗ *
Εδώ και λίγες Κυριακές είχα σχολιάσει τη στάση του ΚΚΕ στα πανεπιστήμια, υποστηρίζοντας ότι φέρει βαρύτατες ευθύνες για το γεγονός ότι δεν κουνιέται φύλλο, τη στιγμή που βρισκόμαστε απέναντι στην κορύφωση της επίθεσης κατά του δημοσίου πανεπιστημίου.
Την προηγούμενη Κυριακή δημοσιεύτηκε στον «Ριζοσπάστη» μια σχετική ανακοίνωση της ΚΝΕ δίχως μάλιστα, περιέργως, να προσδιορίζεται ποιο όργανό της την εξέδωσε. Η ανακοίνωση αυτή αποτελεί ένα βαρυσήμαντο κείμενο ιστορικής σημασίας για το ίδιο το ΚΚΕ και την αριστερά γενικότερα.
 Πρόκειται για το πλέον σημαντικό κομματικό ντοκουμέντο, μετά το τελευταίο συνέδριο του κόμματος. Και όχι τυχαία, αναφέρομαι στο κόμμα και όχι στην νεολαία του διότι είμαι βέβαιος ότι αυτή η ανακοίνωση-απόφαση βγήκε καθ' υπαγόρευση του πρώτου.
Ενώ λοιπόν ορθότατα τίθεται ως στόχος «να μην περάσει ο νέος νόμος-πλαίσιο, το μνημόνιο της Παιδείας», ο οποίος «στοχεύει το πανεπιστήμιο - Α.Ε. με δίδακτρα και φέρνει επίσημα τις επιχειρήσεις στις σχολές», επιλέγεται ως μέσο επίτευξης αυτού του στόχου η συγκρότηση μιας παράλληλης από όλο το υπόλοιπο φοιτητικό κίνημα οργανωτικής δομής η οποία θα είναι απόλυτα ελεγχόμενη από το κόμμα.
Με άλλα λόγια τη στιγμή που θα έπρεπε με νύχια και με δόντια να σφυρηλατηθεί, παρά τις υπαρκτές διαφορές, η κοινή δράση των αριστερών προοδευτικών δυνάμεων, το ΚΚΕ τις αντιπαραβάλλει μέσω της δημιουργίας εκ μέρους του ξεχωριστών συλλόγων, ξεχωριστών συνελεύσεων, ξεχωριστού κινήματος, αντιμετωπίζοντας συλλήβδην όλες τις άλλες εκτός αυτού δυνάμεις ως μη ταξικές, αν όχι ως ταξικούς αντιπάλους, εφόσον αυτές πέρα των άλλων «ναρκοθετούν κάθε προσπάθεια συμπόρευσης με το ταξικό εργατικό κίνημα (δηλαδή), το ΠΑΜΕ».
Μάλιστα, τίθεται και συγκεκριμένη προθεσμία (3 μήνες) για την ολοκλήρωση της δημιουργίας της παράλληλης αυτής δομής, αποδεικνύοντας και με αυτόν τον τρόπο ότι αυτή αντιμετωπίζεται σεχταριστικά ως εσωτερική υπόθεση του κόμματος και όχι ως υπόθεση του μαζικού κινήματος, στο οποίο το κόμμα θα πρέπει να επιδιώκει να κατακτήσει την ηγεμονία.
Τι ακριβώς αποφασίστηκε; Σε κάθε πανεπιστημιακό τμήμα ή και ίδρυμα, να δημιουργηθούν από τις δυνάμεις που πρόσκεινται στο ΚΚΕ, άλλοι, διαφορετικοί σύλλογοι από τους υπάρχοντες.
Μέχρι τότε, δηλαδή ουσιαστικά μέχρι το τέλος του ακαδημαϊκού έτους, και με δεδομένο ότι και οι γενικές συνελεύσεις των φοιτητών θεωρείται ότι «είναι παρωδία» (θα είχε ενδιαφέρον να μαθαίναμε από πότε, μια και μέχρι πέρυσι η ΚΝΕ-Πανσπουδαστική συμμετείχε ενεργά σε αυτές), η ΚΝΕ θα ακολουθήσει μεν τον καθάριο μοναχικό δρόμο της μονοφωνίας των καλόγερων του μεσαίωνα, η δε μεταρρύθμιση της κυρίας Διαμαντοπούλου θα έχει ολοκληρώσει το τέλος του πανεπιστημίου.
Και επειδή ναι μεν η ηλιθιότητα μπορεί να μην εκληφθεί ως αμάρτημα, όπως μας καλεί να πράξουμε ο Ντοστογιέφσκι , από την άλλη όμως όταν πρόκειται για την ηγεσία ενός πολιτικού κόμματος, αν μη τι άλλο με την εμπειρία του ΚΚΕ, δεν μπορεί παρά να έχει τα όριά της, είναι προφανές ότι εν προκειμένω, είτε στην καλύτερη περίπτωση θυσιάζεται το φοιτητικό κίνημα στο όνομα μιας κοντόφθαλμα αναμενόμενης ενδυνάμωσης της υπό απομαζικοποίηση κομματικής νεολαίας, είτε στη χειρότερη περίπτωση στρώνονται συνειδητά ροδοπέταλα στην κυρία Διαμαντοπούλου.
Στην κάθε περίπτωση επειδή το ουσιώδες δεν είναι ούτε μια δίκη προθέσεων, ούτε και διακηρύξεων, η πραγματικότητα είναι ότι οδηγούμαστε στο δεύτερο. Αντικειμενικά λοιπόν πρόκειται για πισώπλατο χτύπημα κατά του φοιτητικού κινήματος, και για άλλη μια φορά για αριστερή φρασεολογία συνδυασμένη με καραμπινάτη δεξιά παρέκκλιση.
Αλλά η σπουδαιότητα αυτής της ανακοίνωσης ξεπερνά το χώρο των ΑΕΙ και της εκπαίδευσης γενικότερα και τούτο διότι πολύ φοβάμαι ότι αποτελεί πρόκριμα του τι μέλλει γενέσθαι και στον εργατικό χώρο, όπου ήδη οι αυτοπροσδιοριζόμενες από το κόμμα ταξικές δυνάμεις αντιμετωπίζουν όλους τους υπόλοιπους ως λεπρούς αποδράσαντες από κάποια Σπιναλόγκα.
Ολα τα παραπάνω, έστω κι αν αυτό φαντάζει αντιφατικό στους εξ ιδίων τα αλλότρια κρίνοντες, σε καμιά περίπτωση δεν σημαίνουν ότι ο κόσμος του ΚΚΕ πρέπει να αντιμετωπίζεται όπως αντιμετωπίζει το ίδιο όσους διαφοροποιούνται από αυτό. Ακόμη σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να σταματήσουμε να επιδιώκουμε την κοινή δράση ακόμη και με το ίδιο το ΚΚΕ, έστω κι αν αυτό θεωρεί ότι αυτή «έχει απορριφθεί από την ίδια τη ζωή».
Από την άλλη όμως, η επιδίωξη της κοινής δράσης σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να σημαίνει την απεμπόληση του δικαιώματος κριτικής προς το ΚΚΕ, έστω κι αν το ίδιο υποτιμώντας τη νοημοσύνη των μελών του, την ταυτίζει με αντικομμουνισμό, ακριβώς για να διεγείρει τα κομματικά αντανακλαστικά τους, λες και πρόκειται για φανατικούς θρησκευόμενους και όχι για ορθολογικά σκεπτόμενους αριστερούς πολίτες.
* Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία στις 20 - 3- 2011
ISKRA

ΜΠΛΕ ΚΑΙ ΠΡΑΣΙΝΟ.

 Το << Κεφαλονιά >> προς Πισαετό Ιθάκης.
 Στο βάθος η Ιθάκη.
 Ο Πάλιουρας.

 Η μπούκα της Αντισάμου 1.
 Μπλε και πράσινο.
Η μπούκα της Αντισάμου 2 και η Αντίσαμος.

ΑΠΟ ithacanet ΠΡΟΣ "ΙΧΘΥΟΤΡΟΦΕΙΑ ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑΣ": Να σταματήσει η πλάκα

ithacanet.gr
Σχόλιο , με αφορμή την ανάρτηση αυτή: "ΙΧΘΥΟΤΡΟΦΕΙΑ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΓΕΡΟΥΛΑΝΟΣ"
--------------
Ένα σαφές μήνυμα προς τους πολιτικούς, τα κόμματα και τους επιχειρηματίες της διαπλοκής και της αγαστής συνεννόησης:
Να σταματήσει αυτή η πολύχρονη πλάκα, όπου έχουμε μια επιχείρηση, που  ουδέποτε έχει απαντήσει σε αιτιάσεις, διαμαρτυρίες, καταγγελίες και κάθε είδους πράξεις πολιτών.
Αντί για τα "Ιχθυοτροφεία Κεφαλονιάς ΑΕ, απαντούν εργαζόμενοι, διευθυντές, το ΠΑΜΕ, ληξουριώτες πολιτικοί, ΜΜΕ, που λαμβάνουν διαφημιστικά πακέτα, άλλοι φορείς και κάθε είδους εκπρόσωπος της συνήθως σιωπηλής επιχειρηματικής κομματοκρατίας.
Ξέρουμε τι θα πει πόνος και καημός για το μεροκάματο. Και το ξέρουμε, περισσότερο,. επειδή δεν το έχουμε και δεν θέλουμε κανείς να πέσει στην ίδια μοίρα.
ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΓΕΡΟΥΛΑΝΟΣ, ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, όταν κάποιος του βάζει θέματα, που αφορούν την επιχείρηση του  και να μην κρύβεται πίσω από εργαζόμενους και τους  κάθε είδους και απόχρωσης "αυτόκλητους" προστάτες - συνήγορους.
Αυτό θα πει πολιτισμός .

Κι ας μην τα βάζει κανείς με την ανωνυμία των παιδιών, που υπογράφουν σαν "αναρχικοί". Σε ένα σύστημα, που η δημοκρατία είναι ψευδεπίγραφη, ΝΑΙ, τα παιδιά φοβούνται.
Ας είχε την τόλμη και το σθένος  και τον πολιτισμό, ο ιδιοκτήτης και ο επίσημος εκπρόσωπος της επιχείρησης να απαντά δημοκρατικά, όταν κάποιος επώνυμος πολίτης προσφεύγει στα δικαστήρια και τον βγάζει παράνομο, αντί να του κοτσάρει αγωγή ενός εκατομμυρίου ευρώ, επειδή είπε την καταραμένη λέξη "ρύπανση".
ΝΙΚΗΣΑΤΕ , κύριε υπουργέ του Πολιτισμού και προστάτη του Περιβάλλοντος. ΝΙΚΗΣΑΤΕ. Χάρις στην αγωγή που του κάματε, ο άνθρωπος ΔΕΝ ΞΑΝΑΜΙΛΗΣΕ.
Πριν να κρυφτείτε πίσω από τους υπαλλήλους σας και να αρχίσετε να μιλάτε, μέσω αυτών, για "ανώνυμους", να είχατε τον πολιτισμό, να απαντήσετε σε συγκεκριμένη ανοιχτή επιστολή , που σας είχα απευθύνει μέσα από το "νυστέρι" και σας  έδωσα , εγώ ο ίδιος, προσωπικά. Ανήμερα, στις 28 Οκτώβρη 2009, όταν ξανά είχατε έρθει σαν εκπρόσωπος της κυβέρνησης των τραπεζιτών. Και ήταν μια ευγενική επιστολή. Η σημερινή είναι λιγότερο ευγενική και ζητώ συγνώμη, αλλά με θυμώνει η δειλία.

Έτσι είναι.
Τόσα χρόνια σέρνεται μια ιστορία και για "εκπρόσωποι" της εταιρείας εμφανίζονται εργαζόμενοι, συνδικαλιστές, ΜΜΕ, κόμματα  και πολιτικοί.
ΚΑΝΕΙΣ δεν θέλει οι εργαζόμενοι να μείνουν χωρίς δουλειά.
ΘΕΛΟΥΝ, ΟΜΩΣ, ΟΙ ΘΗΝΙΑΤΕΣ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΜΠΑΝΙΟ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΛΙΕΣ ΤΩΝ ΠΑΤΕΡΑΔΩΝ ΤΟΥΣ.
ΘΕΛΟΥΝ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΝΑ ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΣΤΡΑΚΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΑ ΝΕΡΑ, ΑΝΤΙ ΓΙΑ ΣΚΟΤΕΙΝΟ ΤΟΠΙΟ ΚΑΙ ΝΕΚΡΗ ΦΥΣΗ.

ΥΓ:
Βεβαίως, η όποια "ρύπανση" ή "μόλυνση" στην περιοχή δεν οφείλεται στις δραστηριότητες των πεντακάθαρων και υγιεινών ιχθυοτροφείων.
Φταίνε τα αστικά  λύματα από τις αποχετεύσεις των γύρω χωριών.
Μην κάνετε τον κόπο, να μου στείλετε αγωγή. Το δικό μου στόμα δεν κλείνει.
Το ονοματεπώνυμο το έβαλα, παρόλο που με το θέμα συμφωνεί όλη η ομάδα του  ithacanet.gr,  και το κάναμε για να μην παίξετε ξανά με τις "ανωνυμίες".
Και ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΜΕ ΑΠΑΝΤΗΣΗ  από εργαζόμενο. Πολιτικά και ηθικά, είναι τουλάχιστον ντροπή και έλλειψη πολιτισμού, κύριε υποργέ του πολιτισμού και της διεθνούς και ντόπιας τραπεζοκρατίας.
(Για την ιστορία: Η μόνη πολιτική οντότητα που έχει αναφερθεί στο θέμα κριτικά είναι  "αναρχικοί κεφαλονιάς", κάτι παιδιά που τους λένε αλήτες).
-------------------------------
(σκίτσο άσχετο από Δον ΨΥΧΩΤΗΣ: "παγκάρι")
Όλα τα παχύδερμα μοιάζουν, δον.

About the Author

Παρασκευή 25 Μαρτίου 2011

ΜΟΙΡΑΙΟΙ ΚΑΙ ΑΒΟΥΛΟΙ 'Η ΤΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΤΟΥ ΔΕΚΕΜΒΡΗ ΤΟΥ 2008.

ΣΗΜΕΡΑ 25 ΜΑΡΤΙΟΥ 2011 ΤΟ ΠΑΜΕ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ Η ΕΛΜΕΚΙ Η ΠΑΣΕΒΕ Η ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΑΡΙΣΤΕΡΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ, ΠΕΤΑΞΑΝ ΓΙΑΟΥΡΤΙΑ ΣΤΑ ΙΧΘΥΟΤΡΟΦΕΙΑ ΛΗΞΟΥΡΙΟΥ, ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΓΕΡΟΥΛΑΝΟΥ. ΜΕΤΑ ΕΚΑΝΑΝ ΠΟΡΕΙΑ ΣΤΟΥΣ... ΠΕΤΑΝΟΥΣ!

«Σκέφτηκα να σου µιλήσω για τον Καραϊσκάκη, αλλά το µυαλό σου θα πάει στο γήπεδο..."

Αντιγραφή από το ithacanet.gr
ανώνυμος, αλλά Δάσκαλος του 2ου ΕΠΑΛ Αχαρνών, για την επέτειο της 25ης Μαρτίου:
«Σκέφτηκα να σου µιλήσω για τον Καραϊσκάκη, αλλά το µυαλό σου θα πάει στο γήπεδο.
Σκέφτηκα να σου µιλήσω για το 21, αλλά ο νους σου θα πάει στην Ορίτζιναλ.
Συλλογίστηκα πολύ για να καταλήξω, αν αξίζει να σε ταλαιπωρήσω για κάτι τόσο µακρινό, τόσο ξένο.
Δύο αιώνες πίσω κάποια γεγονότα, τι να λένε σε σένα; Σε σένα που ßιάζεσαι να φύγεις, να πας για τσιγάρο, για καφέ ή για κάτι άλλο…
Θα σου µιλήσω λοιπόν προσωπικά.
Εγώ, ο δάσκαλος που δούλεψα ένα χρόνο σ’ αυτό το σχολείο και σε δεκαπέντε µέρες φεύγω γι’ αλλού, σε σένα που είσαι εδώ ένα, δύο, τρία ή και περισσότερα χρόνια, θα σου µιλήσω σταράτα, για να σου εκφράσω δυο σκέψεις µου:
Οι µαθητές που συνάντησα µέσα στις τάξεις, οι µαθητές που δίδαξα φέτος, στη συντριπτική τους πλειονότητα µε σεßάστηκαν, αν και δεν ανταποκρίθηκαν στις απαιτήσεις του µαθήµατος. Πολλοί όµως από τους υπόλοιπους µαθητές δε µε σεßάστηκαν, µε προσέßαλλαν κατ’ επανάληψη. Με έργα, µε λόγια, µε ύßρεις. Δείχνοντας έναν χαρακτήρα κι ένα ήθος που µε σόκαρε, που µ’ έßαλε σε µελαγχολικές σκέψεις.
Αυτό το φαινόµενο αποδεικνύει πως κάτι σάπιο υπάρχει σ’ αυτό το σχολείο, πως, εκτός του γνωστικού ελλείµµατος, το συγκεκριµένο σχολείο χωλαίνει δραµατικά και στο ηθικοπλαστικό του έργο, στη διαµόρφωση δηλαδή των µαθητικών ψυχών και πνευµάτων.
Και η ευθύνη γι’ αυτή την αποτυχία είναι ευθύνη αποκλειστικά δική µας: Των δασκάλων σας και των γονιών σας. Δεν έχουµε κατορθώσει να σας δείξουµε πως, χωρίς αρχές, η ζωή σας αύριο θα είναι µια κόλαση, πως, χωρίς όνειρα και στόχους, θα χρειαστείτε υποκατάστατα, θα καταφύγετε πιθανόν σ’ επιλογές που θα σας ξεφτιλίσουν, θα σας κάνουν να σιχαίνεστε τον εαυτό σας, θα σας γεµίσουν τη ζωή πλήξη και κούραση, θα σας γεράσουν πρόωρα.
Αν όµως θέλετε µια συµßουλή από ένα δάσκαλο, σκεφτείτε το παράδειγµα του Μακρυγιάννη, που έφτασε αγράµµατος µέχρι τα πενήντα σχεδόν, για να καταλάßει τότε, πως η µόρφωση, η καλλιέργεια, ήταν το όπλο που έλειπε απ’ την προσωπική του θήκη. Και κάθισε µε πολλή δυσκολία και χωρίς δάσκαλο κι έµαθε πέντε κολλυβογράμματα, για να µας πει την ιστορία του ßίου του, το παραµύθι της επανάστασης των υπόδουλων Ρωµιών.
Αυτό το παράδειγµα είναι για σένα το πιο κατάλληλο, και µπορείς τριάντα χρόνια νωρίτερα από τον στρατηγό Μακρυγιάννη ν’ ακολουθήσεις τον δρόµο που εκείνος έδειξε, το µονοπάτι της καλλιέργειας, τον δρόµο της παιδείας, την λεωφόρο της προσωπικής σου προκοπής.
Δεν είστε σε τίποτε λιγότερο ικανοί από το µπάσταρδο γιο της καλογριάς, τον Αρßανίτη Γιώργη Καραϊσκάκη. Ήταν κι αυτός αθυρόστοµος σαν κι εσάς, αλλά είχε αυτό που από τα’ αλßανικά µάθαµε σαν «µπέσα». Ήταν πάνω απ´ όλα µπεσαλής.
Αυτό θα ‘θελα να έχετε κι εσείς: Υπευθυνότητα, µπέσα, τσίπα. Ν’ αναλαµßάνετε τις ευθύνες σας, ν’ απεχθάνεστε την υποκρισία, να σιχαίνεστε το συµφέρον, να µισείτε το ψέµα και την ευθυνοφοßία.
Η αγάπη για τον τόπο του, η λατρεία για την πατρίδα του, ήταν αυτό που χαρακτήριζε τη ζωή του Νικήτα Σταµατελόπουλου, του Νικηταρά.
Αγωνίστηκε στη διάρκεια της επανάστασης, συνέßαλε στην απελευθέρωση της πατρίδας του κι έπειτα φυλακίστηκε, για να χαθεί σ’ ένα στενοσόκακο του Πειραιά, σχεδόν τυφλωµένος, πάµπτωχος κι εγκαταλειµµένος απ’ όλους. Δε ζήτησε τίποτε από την ελεύθερη Ελλάδα. Κι όταν οι γύρω του τον παρακινούσαν ν’ απαιτήσει από την κυßέρνηση µια πλούσια σύνταξη, απαντούσε πως η πατρίδα τον αµείßει πολύ καλά, λέγοντας ψέµατα, για να µην προσßάλει την πατρίδα του.
Είναι δύσκολο, το κατανοώ, το παράδειγµα του Νικηταρά. Αλλά νοµίζω πως κι εσείς είστε ικανοί για τα δύσκολα. Μπορείτε ν’ ακολουθήσετε το δρόµο της αξιοπρέπειας. Να προσπαθήσετε τίµια και µε αγωνιστικότητα για σας και για το µέλλον της οικογένειας που αύριο θα κάνετε.
Ξέρω, καταλαßαίνω, αντιλαµßάνοµαι πως σας προτείνω µια διαδροµή ζωής δύσκολη και απαιτητική, όταν δίπλα σας κυριαρχεί ο εύκολος δρόµος των γονιών, των δασκάλων, των πολιτικών της εποχής στην οποία µεγαλώνετε.
Όµως κάθε εποχή ελπίζει στους νέους της. Περιµένει απ’ αυτούς να σηκώσουν ψηλά και µ’ επιτυχία τη σηµαία του αγώνα και να οδηγήσουν την πατρίδα τους, τον τόπο τους, σε καλύτερες µέρες, σε πιο φωτεινές σελίδες.
Κι όταν ßλέπω την εποχή µας να µαραζώνει χωµένη στην αλλοτρίωση, να ξεψυχά από την τηλεοπτική ανία, να µουχλιάζει απ’ το κυνήγι της ευκολίας, μόνο σε σας ελπίζω, στην ειλικρινή σας διάθεση ν’ αγωνιστείτε, ν’ αντισταθείτε, να πολεµήσετε, να νικήσετε..
Μη µας απογοητεύσετε».
ΠΗΓΗ: (κυκλοφορεί στο διαδίκτυο)

Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011

ΜΙΚΡΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΒΕΝΕΤΙΑ.


















Οι φωτογραφίες είναι του Γεράσιμου Γ. Καβαλλιεράτου.
Μαθητή της Β' Λυκείου Σάμης.
Τραβήχτηκαν κατά την εκδρομή της τάξης του, στην Ιταλία και Ελβετία.

Ερώτηση προς τους κ.κ. Υπουργούς: Περιβάλλοντος, Ενέργειας, Κλιματικής Αλλαγής Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Θέμα: Μελέτη και αποκατάσταση κτιρίου που στεγάζει δημόσιες υπηρεσίες στο Αργοστόλι Κεφαλονιάς

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ

Ερώτηση προς τους κ.κ. Υπουργούς:
Περιβάλλοντος, Ενέργειας, Κλιματικής Αλλαγής
Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
Θέμα: Μελέτη και αποκατάσταση κτιρίου που στεγάζει δημόσιες υπηρεσίες στο Αργοστόλι Κεφαλονιάς
Το Λιμενικό Ταμείο, το τελωνείο και υπηρεσίες του ΕΟΤ Αργοστολίου στεγάζονται σε κτίριο ακατάλληλο και επικίνδυνο. Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από έγγραφο της Διεύθυνσης Πολεοδομίας και Περιβάλλοντος της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κεφαλληνίας και Ιθάκης (αριθ. πρωτ. 1697 από 23-4-2004), ύστερα από αυτοψία στο κτίριο διαπιστώθηκαν τα ακόλουθα:
  • Πρόκειται για κτίριο από οπλισμένο σκυρόδεμα κατασκευασμένο τη δεκαετία του 1960. Η στατική μελέτη του κτιρίου ή άλλα σχέδια δεν βρέθηκαν.
  • Ολόκληρο το κτίριο λόγω της ηλικίας του, της γειτνίασής του με τη θάλασσα και λόγω έλλειψης συντήρησης των φερόντων στοιχείων του, έχει σοβαρά προβλήματα διάβρωσης του σιδηρού οπλισμού του με αποτέλεσμα την αποκόλληση των επικαλύψεων των οπλισμών σε πολλά τμήματά του, την αποκάλυψη των οπλισμών και τη μείωση του εμβαδού του σιδήρου οπλισμού του στα τμήματα που έχουν αποκαλυφθεί.
  • Μεγάλα τμήματα των επιχρισμάτων έχουν αποκολληθεί από τους εξωτερικούς τοίχους και την περιμετρική μαρκίζα του κτιρίου.
  • Εκτιμάται ότι υπάρχουν προβλήματα υγρομόνωσης της πλάκας επικάλυψης του κτιρίου.
Η αρμόδια υπηρεσία, η οποία συνέταξε το έγγραφο, καλούσε το Λιμενικό Ταμείο, την Κτηματική Υπηρεσία και λοιπές υπηρεσίες στην Κεφαλονιά και την Περιφέρεια Ιονίων να προχωρήσουν σε άμεσο έλεγχο και καθαίρεση των επιχρισμάτων και επικαλύψεων που έχουν αποκολληθεί και όριζε χρονικό περιθώριο τριών μηνών για την ολοκλήρωση των σχετικών εργασιών. Περαιτέρω, ζητούσε άμεσα μέτρα απαγόρευσης της προσέγγισης του κοινού και οχημάτων στα τμήματα του κτιρίου που υπάρχει κίνδυνος πτώσης επιχρισμάτων, μέχρι την επισκευή του κτιρίου. Όριζε επίσης χρονικό περιθώριο έξι μηνών για τη σύνταξη μελέτης με σκοπό την αποτίμηση της στατικής επάρκειας του κτιρίου, ενός έτους για την ολοκλήρωση των εργασιών επισκευής-ενίσχυσης της υγρομόνωσης του κτιρίου και χρονικού περιθωρίου δικαιώματος υποβολής ένστασης κατά της εν λόγω έκθεσης.
Με βάση τα προαναφερόμενα,
ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
Σε ποια κατάσταση βρίσκεται το εν λόγω κτίριο, επτά χρόνια ύστερα από τη σύνταξη της ως άνω έκθεσης της Διεύθυνσης Πολεοδομίας και Περιβάλλοντος της Νομ. Αυτοδιοίκησης Κεφαλληνίας και Ιθάκης;
Ποιες εργασίες επισκευής και ενισχύσεων του κτιρίου έγιναν και πότε ολοκληρώθηκαν;
23.3.11
Οι ερωτώντες βουλευτές
Φώτης Κουβέλης
Νίκος Τσούκαλης



Γρηγόρης Καγγελάρης «Ο Σπούτνικ ταξιδεύει ακόμα»


Το μυθιστόρημα του Γρηγόρη Καγγελάρη που κυκλοφόρησε από τους «Μοντέρνους Καιρούς» και επιμελήθηκε ο Δημοσθένης Κερασίδης  γράφτηκε από τον Νοέμβριο του 2005 έως τα τέλη του 2010. Στο έργο συνυφαίνονται μνήμες του χθες και αγωνίες του σήμερα, σε δύο παράλληλα οδοιπορικά που ο αναγνώστης καλείται να συνδέσει. Οι σελίδες του θέλουν  να φωτίσουν τη διαδρομή και να θέσουν το μεγάλο ζήτημα του χρόνου, την πυκνότητά του που ορίζεται από την εποχή και τη στάση του καθενός. Να μετρήσουν το τι χάσαμε κι  αν έχουμε κάτι ίσως κερδίσει.  Η έφηβη, φτωχή, και υπόδουλη Αθήνα του 1967 που ονειρεύεται  αναμετριέται με την ώριμη πρωτεύουσα του καινούργιου αιώνα που μέσα από την παρακμή της εγκυμονεί την αναπόφευκτη ανατροπή.


«…η Υμηττού είναι ακόμη χώμα, ασφαλτοστρώθηκε περίπου όταν γεννήθηκα, οι Βeatles, οι Stones και οι Animals μεσουρανούν και σουλατσάρουν στο Soho, οι γυναίκες φοράνε κοντές φούστες κι είναι αδύνατες... κι η άλλη, η Καλυψώ, εδώ στην εποχή της κρίσης ψάχνει το δικό της νόημα σε διαδρομές με μηχανή ξαποσταίνοντας στο καφενείο του θέμη ή στο club Decadence ... και οι πτσιρικάδες του τότε παίζουν ακόμη καλαθόσφαιρα... », έγραψε ο Τάκης Χαλδαίος

Κείμενο οπισθόφυλλου
          «Είναι μια αντίστροφη Οδύσσεια. Οι ήρωές μου δεν επιστρέφουν σε καμία Πηνελόπη. Αντίθετα, παλεύουν να αφήσουν τις εστίες και κάθε τι οικείο πίσω τους. Να βγουν σε ανοιχτό πέλαγος λαχταρούν, να αναμετρηθούν με Κύκλωπες και Λαιστρυγόνες. Να μαγευτούν από την Κίρκη ονειρεύονται και στο τέλος του δρόμου να βρουν την Καλυψώ».
Δεκαετία του ’60. Μια παρέα δεκαπεντάχρονων υπερασπίζονται το χρόνο τους, που ο κόσμος των μεγάλων τον απειλεί. Ένα πέτρινο πεζούλι θα γίνει το θέατρο των ονείρων τους, και η γειτονιά το ορμητήριο των περιπλανήσεών τους καθώς όλα γύρω τους αλλάζουν με ορμή. Θα καταφέρουν απέναντι σε γονείς, σχολείο και δικτατορία να διατηρήσουν την εφηβεία τους ακέραιη αποκρούοντας τους εισβολείς; Τι ρόλο θα παίξουν το γαλλικό νουάρ  και η εισβολή του βρετανικού ροκ στην Αθήνα; Για ποιον θα αφήσουν πίσω τα μαθητικά ημερολόγια; Θα μείνουν οι δεσμοί τους άρρηκτοι έως το τέλος;
         Έπειτα από σαράντα χρόνια η Καλυψώ προσπαθεί  να ανακτήσει το δικό της χαμένο χρόνο γράφοντας ένα μυθιστόρημα. «Το παρόν είναι μια διάσταση-φάντασμα που ζει μόνο στο παρελθόν και στο μέλλον». Τι τη συνδέει με κάποιους που η ιστορία τους χάνεται πίσω στο χρόνο; Θα καταφέρει να βρει το συγγραφέα των ημερολογίων και τι προσδοκά από τη συνάντηση αυτή; Θα είναι το γράψιμο του βιβλίου μια πανάκεια για κάθε άλγος ψυχής ή μήπως ένας καινούριος δρόμος με άγνωστο προορισμό, για έναν τόπο που υφαίνει η ελπίδα;

Ο Γρηγόρης Καγγελάρης γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Παγκράτι με καταγωγή από την Κεφαλλονιά.
Σπούδασε Φυσική, Γερμανική Φιλολογία και αργότερα Μουσική. Έπαιξε φλάουτο στην Αθηναϊκή Ορχήστρα Νέων και επί χρόνια σαξόφωνο σε τζαζ μπάντα, ενώ δισκογράφησε τρεις φορές με τους «Ίρις» με τραγούδι, στίχους και μουσική.
Ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως εκπαιδευτικός.







Τετάρτη 23 Μαρτίου 2011

Η μπαλάντα του Κυρ. Μέντιου - Νίκος Ξυλούρης.

Πώς και πότε γιορτάστηκε για πρώτη φορά η 25η Μαρτίου


Γιορτάστηκε το 1838 με πρωτοβουλία του Δημάρχου, ενώ η Κυβέρνηση δεν εκπροσωπήθηκε επίσημα.
Ο Όθων ήταν αντίθετος να συνδυαστεί η επανάσταση με την εκκλησιαστική γιορτή του Ευαγγελισμού.
Το παλάτι δεν επιθυμούσε έξοδα γιορτές την εποχή που οι Αγωνιστές δεν είχαν να φάνε.
Το “υπερθέαμα”: εκατοντάδες νέοι με δαδιά ή λαδοφάναρα σχημάτισαν το “εν τούτω Νίκα” στο Λυκαβηττό, ενώ οι θεατές παρακολουθούσαν αποσβολωμένοι
Λέγεται ότι για την πρώτη γιορτή της 25ης Μαρτίου δαπανήθηκε μέρος των χρημάτων, που προοριζόταν για την ανέγερση του Πανεπιστημίου.

Γράφει ο Γιώργος Δαμιανός
Η 25η Μαρτίου, ως ημέρα της εθνικής παλιγγενεσίας, γιορτάστηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα του 1838 και από τότε καθιερώθηκε με θρησκευτική ευλάβεια σε όλο το πανελλήνιο. Η καθιέρωση της εορτής οφείλεται στην επιμονή και το πείσμα του Δημάρχου της Αθήνας Δημ. Καλλιφρονά ( 1805 – 1879) [1, για τη βιβλιογραφία 24grammata.com]. Ο Δήμαρχος ήρθε σε ρήξη με τη βαυαρική διοίκηση και συγκεκριμένα με το Υπουργείο των Εσωτερικών το οποίο δεν επιθυμούσε έξοδα για γιορτές, όταν οι αγωνιστές δεν είχαν να φάνε. Κατά μία άλλη εκδοχή το Παλάτι, μάλλον, δεν επιθυμούσε να συνδέσει την εθνική εορτή με την Ορθοδοξία, για να μη δώσει την ευκαιρία στην Εκκλησία να καπηλευτεί την επανάσταση των Ελλήνων. Τελικά, ο Δήμαρχος θα οργανώσει μόνος του [2 για τη βιβλιογραφία 24grammata.com] τον εορτασμό και εκ του αποτελέσματος κατάφερε να δώσει πανηγυρική ατμόσφαιρα, που ευχαρίστησε τους 17.000 Αθηναίους, οι οποίοι κατοικούσαν, τότε, στην πρωτεύουσα. Συγκεκριμένα, σημαιοστόλισε την πόλη και καθάρισε τις (λιγοστές) πλατείες. Ο εορτασμός άρχισε την παραμονή το βράδυ με 21 κανονιοβολισμούς. Και την άλλη μέρα, Παρασκευή πρωί, ανήμερα του Ευαγγελισμού, η Αθήνα ξύπνησε με 21 νέους κανονιοβολισμούς. Αριθμός συμβολικός , που συνδυάζεται με το '21 της επανάστασης. Άρχισαν, έπειτα, να χτυπούν πανηγυρικά οι καμπάνες των εκκλησιών.
Το πρωί, της 25ης Μαρτίου 1838, εψάλη δοξολογία στον, τότε, Μητροπολιτικό Ναό της Αγίας Ειρήνης (στην οδό Αιόλου), στην οποία, και μόνο εκεί, παραβρέθηκε και ο Όθων ντυμένος με την παραδοσιακή φουστανέλα. Το απόγευμα οργανώθηκε από το Δήμο χορός στην πλατεία των παλαιών Ανακτόρων στον οποίο συμμετείχαν όλοι οι νέοι της πόλης ανεξάρτητα από την κοινωνική τους τάξη και τους παρακολούθησαν πολλοί από τους Αγωνιστές του 1821. Τη νύχτα ο Δήμαρχος, πάντα, φωταγώγησε με λαδοφάναρα[3 για τη βιβλιογραφία 24grammata.com] τους κεντρικούς δρόμους και την Ακρόπολη.
Τέλος, οι Αθηναίοι έμειναν αποσβολωμένοι από το υπερθέαμα, όταν αντίκρισαν στο Λυκαβηττό φαναράκια που τα κρατούσαν νεολαίοι της εποχής και σχημάτιζαν ένα τεράστιο φωτεινό σταυρό με τις λέξεις «Εν τούτω Νίκα»[4για τη βιβλιογραφία 24grammata.com]. Έτσι, το 1838 γιορτάστηκε για πρώτη φορά η 25 Μαρτίου, ως μέρα μνήμης των Ελλήνων Αγωνιστών του 1821. Και τούτη η γιορτή έγινε με γκρίνια, με διαφωνίες και με πλουσιοπάροχη μεγαλοπρέπεια (ενώ χρήματα δεν υπήρχαν), κατά την πατροπαράδοτη συνήθεια μας. Οι κακές γλώσσες λένε ότι για τη γιορτή ετούτη δαπανήθηκε μέρος των χρημάτων, που προοριζόταν για την ανέγερση του Πανεπιστημίου.
Αντιγραφή από το 24grammata.com

ΑΠΕΒΙΩΣΕ Ο ΛΑΟΓΡΑΦΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΝΑΓΩΣΤΑΤΟΣ‏


Ο ΑΝΔΡΕΑΣ Λ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΤΟΣ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
Απεβίωσε χθες 22/3 το απόγευμα σε ηλικία 91 χρόνων, από εγκεφαλικό επεισόδιο ο λαογράφος Ανδρέας Αναγνωστάτος λάτρης της ιδιαίτερης πατρίδας του της Ιθάκης και πιστός του λόγου, έχει δώσει πολλά δείγματα εκφραστικά της αγάπης του για τον τόπο μας. Τελευταία είχε νοσηλευτεί στο Νοσοκομείο Κεφαλονιάς και μόλις πριν δύο μέρες που επέστρεψε απεβίωσε, λες και ο ίδιος ήθελε να πεθάνει στο σπίτι του, ανάμεσα στα βιβλία του και στις συλλογές του- ένα σπίτι Μουσείο.
Γεννήθηκε στο Πλατρειθιά της Ιθάκης το 1920. Μετά τους καταστροφικούς σεισμούς του 1953 μετανάστευσε για βιοποριστικούς λόγους στην Αυστραλία για 20 χρόνια, όπου  ανέπτυξε σημαντική πολιτιστική και κοινωνική δραστηριότητα. Διετέλεσε και πρόεδρος της Κοινότητας Πλατρειθιά. Αρθογράφος και συνεργάτης επί δεκαετίες όλων σχεδόν των Ιθακησιακών εφημερίδων δημοσιεύει λογοτεχνικά κείμενα και ανταποκρίσεις. Εκτός απ’ τη συνεργασία του με τις τοπικές εφημερίδες έχει εκδώσει  τα βιβλία «Λαογραφικά ανάλεκτα της Ιθάκης» 1986 (επανεκδόθηκε το 2006). 
Το 2004 εκδόθηκε το «Ιστορικά και Λαογραφικά Ανάλεκτα της Ιθάκης», σε δύο γλώσσες από το Πολιτιστικό Φορέα του Δήμου Ιθάκης ο ΦΗΜΙΟΣ Επίσης το 2004 κυκλοφόρησε το βιβλίο του «Οι Μήνες και οι Γιορτές στη Λαογραφία» μια μελέτη του ακούραστου κι αγαπητού Ανδρέα Αναγνωστάτου, πάνω σε γιορτές, λαϊκά δρώμενα, δίστιχα, προέλευση ονομασίας του κάθε μήνα, ανάλογες γεωργικές εργασίες και γενικά σε ότι παρόμοιο έχει σχέση με τους μήνες και την ανάλογη ροή κι εξέλιξη όλων των μεσολαβούντων μέσα στο χρόνο.
Το 2008 παρουσιάζεται για τέταρτη  φορά μ’ ένα ωραίο βιβλίο «Η Εξωγή – στο χώρο και στο χρόνο»! Πραγματικά, μια εργασία επίπονη, πολύπλευρη, με πολλές λεπτομέρειες μες’ απ’ τον καιρούς, με ωραίες εκφραστικές φωτογραφίες, μια πολύ φροντισμένη εργασία. Δεν πρόλαβε να δει τυπωμένη την εργασία του για τις Φρίκες της Ιθάκης, αλλά και το «Περπατώντας στην Ιθάκη» ένα οδοιπορικό σε διάφορα μέρη του νησιού του που είχε περπατήσει, μιας και ο ίδιος ήταν δεινός περιπατητής, ακόμα και τις τελευταίες μέρες της ζωής του.
Εμείς όλοι και είμαστε πολύ, θα τον θυμόμαστε και του λέμε από καρδιάς καλό ταξίδι, γιατί πιστεύουμε, πως παρ όλη την απουσία του, θα συνεχίσει να προσφέρει στο Αύριο και στους καιρούς που θα έρθουν.
.
ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ ΚΑΡΑΒΙΑΣ

ΔΥΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΚΑΛΗΜΕΡΑ!


ΤΑ 10 ΠΙΟ ΑΠΙΣΤΕΥΤΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ


Το πελατειακό κράτος στο μεγαλείο του. Ας θαυμάσουμε την ευρηματικότητα των ανθρώπων που αρμέγαν το κράτος,όλους μας, για δεκαετίες, μέχρι τελικής πτώσεως (ΔΝΤ) και τώρα ανέλαβαν την σωτηρία μας.

Περαστικά μας..
10 - Επίδομα προθέρμανσης αυτοκινήτου (ΟΤΕ)
09 - Επίδομα πλυσίματος χεριών (ΟΣΕ)
08 - Επίδομα προπέλας (Λιμενικό)
07 - Επίδομα κεραίας (ΗΣΑΠ)
06 - Μεταφοράς φακέλου (Δημόσιο)
05 - Επίδομα παραλαβής - παράδοσης λεωφορείων.
04 - Επίδομα έγκαιρης προσέλευσης (ΕΘΕΛ)
03 - Επίδομα αποτελεσματικότερης διεκπεραίωσης υποθέσεων (Υπουργείο Δικαιοσύνης)
02 - Επίδομα Φαξ (ΔΕΗ)
01 - ετήσιο επίδομα χρήσης του κυλικείου, παρότι η χρήση των εστιατορίων  των εγκαταστάσεων είναι δωρεάν. (Όμιλος Ελληνικών Πετρελαίων)

Μας το έστειλε ο Παντελής Καβαλλιεράτος.

Τρίτη 22 Μαρτίου 2011

ΠΑΥΛΟΣ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ: ΚΑΠΟΤΕ ΘΑ 'ΡΘΟΥΝ ΝΑ ΣΟΥ ΠΟΥΝ.

Ηλίας Ζέγγελης: Ο μέντορας των μεγαλύτερων stars της αρχιτεκτονικής (Τι απέγιναν τα σχέδια του;)

Ανοιχτή ερώτηση:
Ithacanet:
κ.κ. Καλαφάτη, Βαγγελάτε, Φόρτε, Τσιλιμιδέ, Παρίση,
δήμαρχοι Αργοστολίου και Κεφαλλονιάς
κ.κ. Μπεριάτε και Κουτουφά, των Ιδρυμάτων που άφησε πίσω του ο Α. Τρίτσης ,

Τι απέγιναν τα σχέδια του Ζέγγελη, για τον Κούταβο και τον Μακρύ Γιαλό;
(δεν θυμόμαστε, αν είχε σχεδιάσει και για άλλες περιοχές)
Και μόνο σαν σχέδια έχουν την αξία τους. (Ας μη ρωτήσουμε τίποτα άλλο)
------------------------
Δίδαξε και διδάσκει σε μερικές από τις σημαντικότερες αρχιτεκτονικές σχολές του κόσμου και μεταξύ των φοιτητών που πέρασαν από τα έδρανά του συγκαταλέγονται οι δύο γνωστότεροι αρχιτέκτονες της εποχής μας: ο Ρεμ Κούλχας και η Ζάχα Χαντίντ. Παράλληλα δεν εγκατέλειψε ποτέ την ενασχόλησή του με τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό.
Ο Χαλίλ Γκιμπράν έλεγε ότι «ο πραγματικά σοφός δάσκαλος δεν σε καλεί να εισέλθεις στον οίκο της σοφίας του, αλλά σε κατευθύνει στο να οδηγείσαι πάντα από τη δική σου σκέψη». Την κλασική αυτή αντίληψη περί ορθής διδακτικής ο Ηλίας Ζέγγελης την αναδιατυπώνει ως εξής: «Έβλεπα πάντα τη δουλειά του διδάσκοντος λίγο-πολύ σαν εκείνη της “μαμής”. Οι φοιτητές “εγκυμονούν” ιδέες και ο καθηγητής-μαμή είναι εκεί για να βοηθήσει να βγει αυτό που έχουν μέσα τους. Ποτέ δεν σταμάτησα να διδάσκω και πάντα έβλεπα τη δική μου εργασία και εκείνη των φοιτητών σαν αλληλοεξαρτώμενες. Δηλαδή, μάθαινα εγώ από τους φοιτητές κι εκείνοι από εμένα».
Ο Ηλίας Ζέγγελης γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε στην περίφημη Architectural Association (ΑΑ) στο Λονδίνο. Ξεκίνησε σ’ αυτήν το διδακτικό έργο του, δύο μόλις χρόνια μετά την αποφοίτησή του. Αργότερα δίδαξε στην Αμερική, διαδοχικά στο Syracuse University, στο Columbia University, στο Princeton και στο UCLA. Σστη συνέχεια επέστρεψε στην Ευρώπη για να διδάξει στην Kunst Akademie στο Νντίσελντορφ, στο Berlage Institut στο Ρότερνταμ και στη Mendrisio Accademia di Architettura στην Ελβετία. Πολύ πρόσφατα ανακηρύχθηκε επίτιμος καθηγητής της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Βόλου.
Οι φοιτητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στον Βόλο αναγνωρίζουν σταθερά σε σας μια συγκεκριμένη προτίμηση για κάποια αρχιτεκτονική θεωρία ή αντίληψη; Εκείνο που με ενδιαφέρει και για το οποίο δίνω συχνά εργασίες στους φοιτητές μου είναι η οριοθέτηση της πόλης. Η πόλη με ενδιαφέρει ως κέντρο του πολιτισμού. Κι εκείνο που έχει συμβεί, κυρίως στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, είναι μια «διάχυσή» της – μια φυγή απ’ αυτήν, σαν να επρόκειτο για μέρος επικίνδυνο. Οι περισσότερες εργασίες που δίνω στοχεύουν στο να οριοθετείται η πόλη και να μην επιτρέπεται να χτίζεται τίποτε έξω από αυτήν, εκτός κι αν πρόκειται για κάτι που συνεισφέρει στην έννοια «εξοχή». Σσήμερα –και ιδίως στην Ευρώπη– είναι ελάχιστοι οι τόποι στους οποίους διατηρείται αυτή η αίσθηση της ελεύθερης από δόμηση φύσης. Το ζητούμενο λοιπόν είναι να υπάρξει ξανά μια διαφοροποίηση μεταξύ της εξοχής και της πόλης. Θα έπρεπε να σταματήσει η διάχυση της οίκησης παντού – η λογική του ότι αφού διαθέτω τέσσερα στρέμματα γης δικαιούμαι να τα χτίσω.
Σε τι θα ωφελούσε αυτό την ανθρώπινη ψυχή; Στην πολιτισμική φύση της. τάση μας προς τη συλλογικοποίηση, προς την κοινωνικοποίηση – κάτι που χάνεται όταν υπάρχει τόσο ελεύθερη δόμηση, επειδή ευνοείται ο ατομικισμός. Ννομίζω ότι επειδή η φύση μας είναι κοινωνική, θα πρέπει να τα αποφασίζουμε όλα κάπως συλλογικά – να τα διαπραγματευόμαστε μεταξύ μας, να τα συζητάμε. Στην Ελλάδα αυτό είναι ακόμα ζωντανό, ωστόσο βλέπουμε κι εδώ πολλά παραδείγματα, όπου μόλις κάποιος βγάλει μερικά χρήματα παραπάνω αποφασίζει να χτίσει κάπου μακριά και να απομονωθεί εκεί. Σσαν επακόλουθο αυτής της θεώρησης, τα πρότζεκτ για την πόλη θα μπορούσαν να αποκτούν μεγάλη κλίμακα – να ξεφεύγουν από την ανθρώπινη και από μόνα τους τα κτίρια να συνιστούν πόλεις. Έχω δώσει αρκετές φορές ως θέμα στους φοιτητές «Κατοικία για 50.000 άτομα» κι έχω δει αρκετά ενδιαφέροντα αποτελέσματα.
Όταν βλέπετε μια καινούργια φουρνιά φοιτητών στο αμφιθέατρο, εντοπίζετε –π.χ. από τη φάτσα– εκείνους που θα αποδειχθεί ότι είναι καλοί;
Από τη φάτσα σίγουρα όχι, αλλά νομίζω ότι από την πρώτη κιόλας εργασία τους φαίνεται πού βαδίζουν. Το πρόβλημα όμως σήμερα είναι ότι –παντού στον κόσμο– υπάρχουν πολύ περισσότεροι αρχιτέκτονες απ’ όσοι χρειάζονται. Και μεταξύ αυτών οι καλοί είναι πολύ λίγοι. Θα έπρεπε να πάψει να είναι δημοφιλής η αρχιτεκτονική, έτσι ώστε στις σχολές να φοιτούν μόνο όσοι ενδιαφέρονται πραγματικά γι’ αυτήν. Αυτό θα λύσει πολλά προβλήματα, τόσο της ίδιας της αρχιτεκτονικής πρακτικής όσο και της επαγγελματικής αποκατάστασης των αρχιτεκτόνων. Κατά τα άλλα, στις σχολές που διδάσκω έχω παρατηρήσει ότι τα κορίτσια είναι σε εντυπωσιακό βαθμό καλύτερα από τα αγόρια. Έχουν πιο φρέσκες και δυνατές ιδέες. Αλλά ζούμε σε σοβινιστικές κοινωνίες, ταγμένες στην πατριαρχία. Γι’ αυτό και οι περισσότερες κοπέλες μετά τις σπουδές τους «χάνονται». Παντρεύονται, κάνουν παιδιά και το αποτέλεσμα είναι πολύ λίγες από αυτές να καταφέρνουν να διατηρούν γραφεία, σαν εκείνο της Ζάχα Χαντίντ για παράδειγμα.
Τι πιστεύετε για το αρχιτεκτονικό στιλ της Ζάχα Χαντίντ; Πολλοί λένε ότι προκύπτει από την τεχνολογική πρόοδο και τη δυνατότητα που έχουν πια οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές να παράγουν αρχιτεκτονικά μοντέλα που παλιότερα ήταν δύσκολο να δημιουργηθούν. Νομίζω ότι το θέμα είναι πιο ευρύ και έχει να κάνει με το γεγονός ότι το έργο των περισσότερων σταρ-αρχιτεκτόνων είναι αυτοαναφερόμενο. Επίσης, με το ότι δεν διευκρινίζεται πάντα το πώς και το γιατί συμβάλλει στην πόλη για την οποία δημιουργείται. Όσον αφορά τη Ζάχα ειδικότερα, για να είμαι ειλικρινής, φοβάμαι να την κριτικάρω. Πρώτον, γιατί είναι ευέξαπτος άνθρωπος. Δεύτερον, γιατί με θεωρεί κάπως σαν «πατέρα» της, επειδή την έχω υποστηρίξει. Αλλά πιστεύω ότι από τότε που άλλαξε η εργασία της και στράφηκε ακριβώς προς το φορμαλισμό που πηγάζει από τον υπολογιστή, έχει χάσει εκείνη την πηγαία ροή ιδεών που είχε όταν σχεδίαζε με το χέρι στο χαρτί. Αυτά που κάνει τώρα δεν τα θεωρώ ισάξια του ταλέντου το οποίο είχε επιδείξει στην αρχή.
Θεωρείτε ότι κάνει δημαγωγική αρχιτεκτονική εντυπώσεων, ή είναι πολύ σκληρός αυτός ο χαρακτηρισμός;
Ίσως να μην είναι σκληρός. Αάλλά αυτά τα λέω τώρα με ένα φόβο. Θα προτιμούσα να τη δω και να της τα πω ο ίδιος. Δυστυχώς, όμως, έχω καιρό να τη συναντήσω. Με καλεί σε όλα τα εγκαίνια που κάνει, αλλά εγώ δεν μπορώ να τρέχω από δω κι από κει. Είμαι 74 χρονών, βλέπετε.
Έχουμε κερδίσει κάτι από τις νέες αρχιτεκτονικές μορφές που κατακτούν ολοένα και περισσότερο έδαφος; Ας πούμε, υπάρχει κάποιο πραγματικό όφελος για το χρήστη ενός κτιρίου από έναν τοίχο του που δεν είναι κατακόρυφος; Εγώ πιστεύω στον κατακόρυφο τοίχο. Για πολλούς λόγους. Π.χ. γιατί μπορείς να κρεμάσεις μια φωτογραφία, γιατί μπορείς να ακουμπήσεις, γιατί δεν θα χτυπήσεις πάνω του το κεφάλι σου. Αντιλαμβάνομαι όμως και ότι π.χ. το μουσείο Guggenheim του Frank Gehry στο Μμπιλμπάο, ως μνημείο, έβαλε την πόλη στο χάρτη. Από κει και πέρα, όμως, το να γίνει αυτό μοντέλο για ό,τι άλλο κάνεις στη συνέχεια, υποτιμά την αξία της αρχικής ιδέας.
Πότε και πώς ξεκίνησε η συνεργασία σας με τον Ρεμ Κούλχας; Το 1969. Γνωριστήκαμε επειδή υπήρξε φοιτητής μου στην ΑΑ. Αλλά από την πρώτη στιγμή είδα ότι δεν χρειαζόταν καν να τον διδάξει κανείς. Είχε τις δικές του ιδέες και είχε έρθει έτοιμος. Έτυχε να λάβουμε μέρος και οι δύο μέρος σε έναν αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για το δημαρχείο του Άμστερνταμ και διαπιστώσαμε ότι οι λύσεις που προτείναμε είχαν πολλά κοινά σημεία, κάτι που φανέρωνε τις παράλληλες προσεγγίσεις μας στην αρχιτεκτονική. Η συνεργασία μας ξεκίνησε το 1969 και κράτησε 16 χρόνια – μέχρι το 1985.
Ποιο είναι το αγαπημένο σας έργο από την περίοδο της συνεργασίας σας; Ήταν δύο. Το ένα η συμμετοχή μας στο διαγωνισμό για το σχεδιασμό του Ολλανδικού Κοινοβουλίου στη Χάγη. Ήταν μία μελέτη που κάναμε μαζί με τη Ζάχα – οι τρεις μας. Το δεύτερο ήταν η συμμετοχή μας στο διαγωνισμό για το πάρκο της La Vilette, στο Παρίσι. Άλλα έργα εκείνης της περιόδου που μου αρέσουν πολύ είναι η κατοικία του Ιιρλανδού πρωθυπουργού στο Δουβλίνο και οι μελέτες μας για το Δυτικό Βερολίνο. Είχαμε κερδίσει δύο από αυτές και τη μία την έχτισα εγώ. Πρόκειται για το κτίριο Check Point Charlie, δίπλα στο διαβόητο ομώνυμο συνοριακό σταθμό του τείχους του Βερολίνου.
Για ποιο λόγο σταμάτησε η συνεργασία σας; Είχε αρχίσει να με ενοχλεί η ιδέα ότι το γραφείο μας γινόταν πολύ μεγάλο και έχανε κανείς τον έλεγχό του. Ο Ρεμ ήθελε πάντα να έχουμε μεγάλο γραφείο με πολλές δουλειές. Έλεγε «θα το κάνουμε όπως στο Χόλιγουντ, όπου έχουν τα “A movies” και τα “B movies”». Από τη μεριά μου, ανησυχούσα ότι θα καταλήγαμε να κάνουμε μόνο «B movies». Είχα κουραστεί από αυτή την υπόθεση και αποφάσισα να συμμετέχω σε ορισμένους διαγωνισμούς μαζί με την Ελένη Τσιγάντε. Αυτό με οδήγησε στο να ξαναρχίσω από την αρχή. Εξάλλου, μ’ ενδιέφερε πάντα και η διδασκαλία της αρχιτεκτονικής.
Υπάρχει κάτι που θεωρείτε ότι μάθατε χάρη στη συνεργασία σας με τον Ρεμ Κούλχας; Ναι, είναι κάτι που έμαθα από τον πρώτο κιόλας διαγωνισμό που κάναμε μαζί: το να αντεπεξέρχεσαι κάθε φορά με έναν τρόπο που ξεφεύγει από το απλό ζητούμενο να κάνεις ωραία, εντυπωσιακά κτίρια. Δηλαδή, ότι η βασική επιδίωξη του αρχιτέκτονα μετατρέπεται στο να κάνει κάθε φορά αυτό που θέλει – αυτό ακριβώς που έχει φανταστεί. Ο Ρεμ έχει μέσα του αυτό το ριζοσπαστισμό. Γενικά, τον διακρίνει η ελευθερία της σκέψης που δεν υποτάσσεται σε κανέναν περιορισμό. Ας ακολουθήσεις και μια παραδοξολογία στην αρχιτεκτονική. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε πράγματα που ενδεχομένως δεν θα κατάφερνε να αποδώσει ένα πολύ ορθολογιστικό σκεπτικό.
 
Γιάννης Κωνσταντινίδης


(Στην εικόνα σχέδιο της μαθήτριας του Η.Ζέγγελη, Ζάχα Χαντίντ, η οποία προσφέρθηκε αφιλοκερδώς να φτιάξει το τζαμί της Αθήνας, κάτι που κάποιοι δειλοί και μοιραίοι εθνοκάπηλοι δεν θέλουν. Με τον ίδιο τρόπο, που φοβήθηκαν τις ιδέες του Η. Ζέγγελη,  κάποιοι επαρχιώτες.  Η ίδια θεωρείται η σημαντικότερη  γυναίκα - αρχιτέκτονας στον κόσμο).
http://www.ithacanet.gr/