Πάθος για τη δουλειά, εκρηκτικό ταμπεραμέντο, μείγμα πολιτισμών Ανατολής και Δύσης χαρακτηρίζουν τη Λάρα Γερουλάνου - Μπαράζι, μια γυναίκα που επιχειρεί να θεμελιώσει την επιχειρηματική παρουσία της με το προσωπικό της έργο στην ελληνική κοινότητα. Ίσες ευκαιρίες για πρόσβαση στο κεφάλαιο, αξιοποίηση νέων ιδεών για να ανακτήσει η Ελλάδα ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα είναι ορισμένες από τις σκέψεις της, που η ίδια εκφράζει μέσα από τις σελίδες της «Ι», καθώς ύστερα από πολυετή ενασχόλησή της με τα επιχειρηματικά δρώμενα στη χώρα διαπιστώνει ότι οι Έλληνες ως επιχειρηματίες είναι οξυδερκείς. Με καταβολές από τις χώρες της Ανατολής (Σαουδική Αραβία και Συρία), γεννημένη η ίδια στο Λονδίνο, διαχειρίζεται το προσωπικό της προφίλ με τον αέρα της κοσμοπολίτισσας αλλά και με τη ματιά της Ελληνίδας. Ολοκληρώνοντας τις σπουδές της στα οικονομικά και με έντονη τη διάθεση να εργαστεί στον τομέα της ανασυγκρότησης των επιχειρήσεων στις υπό ανάπτυξη χώρες, η Λάρα Γερουλάνου βρέθηκε αντιμέτωπη με μια αγορά πρόκληση για την ίδια. Τις ιχθυοκαλλιέργειες. Κάνοντας η ίδια την πανεπιστημιακή διατριβή της στα Columbia και Harvard, με αντικείμενο σπουδών την ανάπτυξη στις χώρες του τρίτου κόσμου, εργάστηκε σε θέσεις συμβούλου στην Credit Lyonnais Bank αλλά και για λογαριασμό άλλων πολυεθνικών εταιρειών. Μητέρα δύο παιδιών, παντρεμένη με τον Παύλο Γερουλάνο, ανέλαβε να διαχειριστεί μια οικογενειακή επιχείρηση σ’ έναν κλάδο ο οποίος ανδροκρατείται, και όπου κυρίαρχη είναι η άποψη πως «το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό». «Δεν είναι το μεγάλο ψάρι που τρώει το μικρό, αλλά το γρήγορο που τρώει το αργό», θα πει η ίδια λίγα χρόνια αφότου ανέλαβε τη θέση της διευθύνουσας συμβούλου στα «Ιχθυοτροφεία Κεφαλονιάς». Στον προσωπικό της χώρο στα γραφεία της Βασιλίσσης Σοφίας ετοιμάζει τα επιχειρηματικά της πλάνα και σε τακτά διαστήματα επισκέπτεται τους χώρους παραγωγής. Στόχος της είναι να αξιοποιήσει το όνομα «Κεφαλονιά», και να προσφέρει προϊόντα με προστιθέμενη αξία. «Ερχόμενη στην Ελλάδα και ξεκινώντας από το 1998 να εργάζομαι στην επιχείρηση γνώρισα την υπεροπτική συμπεριφορά από τους συναδέλφους, τους χαρακτηριζόμενους μεγάλους επιχειρηματίες του κλάδου. Σαν μικρή εταιρεία δεν είχα άποψη», θυμάται η ίδια. Και αναλογίζεται σήμερα ποια είναι η έννοια της μεγάλης επιχείρησης. Να είσαι κερδοφόρα επιχείρηση, είτε απλά να διαχειρίζεσαι έναν όμιλο έστω και με πολλά οικονομικά βάρη. «Σήμερα τα χρέη του κλάδου είναι περισσότερα από τα έσοδα που πραγματοποιεί. Και αυτό με λυπεί γιατί ως κλάδος πιστεύω ότι έχει εξαιρετικές προοπτικές. Προσωπικά όμως έζησα και τις δυσκολίες μικρών οικογενειακών μονάδων που δεν είχαν να αντιμετωπίσουν τα καθημερινά έξοδα και υποχρεώθηκαν σε κλείσιμο, είτε σε πώληση της μονάδας τους εξαιτίας κακής διαχείρισης που έγινε όλα αυτά τα χρόνια. Το γεγονός υποχρέωσε πολλούς επιχειρηματίες του κλάδου να μειώσουν τις τιμές των προϊόντων κάτω του κόστους επειδή δεν είχαν πρόσβαση στον τραπεζικό χώρο έκλεισαν». Σκληρές διαπιστώσεις όμως κάνει η ίδια και για την ελληνική κεφαλαιαγορά καθώς διαπιστώνει στην επαγγελματική της πορεία στην Ελλάδα πως ο τραπεζικός κλάδος δεν κινείται με βάση τα αξιοκρατικά κριτήρια. «Όπως για παράδειγμα ένα καλό business plan θα τύχει διαφορετικής αντιμετώπισης από τους τραπεζίτες στο εξωτερικό ανεξαρτήτως της ηλικίας του και των εγγυήσεων του επιχειρηματία. Απλά πιστεύω ότι θα πρέπει να υπάρχουν ίσες ευκαιρίες. Μιλώ βάσει εμπειρίας». Έχοντας η ίδια αντιληφθεί από νωρίς την ανάγκη να παρέχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε έναν ανελαστικό κλάδο προχώρησε πρώτη στην εφαρμογή της βιολογικής εκτροφής ψαριών. Σήμερα η μονάδα της Κεφαλονιάς είναι η μοναδική στην Ελλάδα που παράγει τσιπούρα και λαβράκι με τις προδιαγραφές της Naturland Γερμανίας και υπό τον έλεγχο της Biohellas. Η δικαίωση των επιλογών δεν άργησε να έρθει αφού η εταιρεία κέρδισε σημαντικές δια- κρίσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό μεταξύ των οποίων το Ερμής 2007, το European Design Awards 2008 και το ΕΒΓΕ 2008. Eξάγεται πάνω από το 80% της παραγωγής ΟΙ ΔΥΟ συνεταίροι, ο Μαρίνος Γερουλάνος και ο Αλέξανδρος Ρωμάνος, στήνουν το 1982 την πρώτη επιχείρηση για την πειραματική εκτροφή τσιπούρας και λαβρακιού εγκαθιστώντας και τους πρώτους ιχθυοκλωβούς στον κόλπο της Κεφαλονιάς. Λίγα χρόνια αργότερα -το 1985- ακολουθεί η κατασκευή του ιχθυογεννητικού σταθμού δυναμικότητας 1,2 εκατ. ιχθυδίων, όπου παρήχθη ο πρώτος ελληνικός γόνος. Στα μέσα της δεκαετίας του ‘80 η εταιρεία της Κεφαλονιάς ήταν η μόνη καθετοποιημένη εταιρεία στην Ευρώπη, και μάλιστα άνοιξε πρώτη την αγορά της Ιταλίας. Το 1990 προχώρησε σε ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεων και διπλασιασμού της παραγωγής από τους 300 στους 600 τόνους. Το 1995 η εταιρεία με τη συμβολή και της δεύτερης γενιάς -του Παύλου και της Λάρας Γερουλάνου- ξεκίνησε ένα πρόγραμμα ανασυγκρότησης με στόχο τη μείωση του κόστους παραγωγής και τη βελτίωση της παραγωγικότητας. Με το διορατικό γυναικείο μάτι της Λάρας Γερουλάνου, που έχει την πλήρη εποπτεία της επιχείρησης, τα Ιχθυοτροφεία διεκδικούν πλέον τον τίτλο της «boutique» στον κλάδο, αφού έχουν κάνει στόχο την παραγωγή και διάθεση premium branded προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας. Η εφαρμογή των κανόνων HACCP, Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας ISO 9001 και Περιβαλλοντικής Διαχείρισης ISO 14000 βοήθησαν την εταιρεία να διευρύνει το πελατολόγιό της και να γίνει αποκλειστικός προμηθευτής των καταστημάτων των εταιρειών METRO - MAKRO σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Οι 80 μόνιμοι εργαζόμενοι συμβάλλουν στην παραγωγή και εμπορία 5 εκατ. ιχθυδίων και γόνου και πάνω από 2.500 τόνων πρώτης ποιότητας τσιπούρας, λαβρακιού και κρανιού. Ο κύκλος εργασιών το 2008 από την ευρωπαϊκή αγορά έφτασε τα 17 εκατ. ευρώ, ενώ πάνω από 80% της παραγωγής εξάγεται κυρίως στις αγορές της Δυτικής Ευρώπης. Για το 2009 αναμένεται η εταιρεία να παρουσιάσει κερδοφορία, παρά τη συνεχή πίεση που δέχεται ο κλάδος της ιχθυοκαλλιέργειας. Η γυναικεία διορατικότητα και το μυστικό της επιτυχίας ΣΗΜΕΡΑ, δέκα χρόνια μετά την ανάληψη των καθηκόντων της διευθύνουσας συμβούλου στα «Ιχθυοτροφεία Κεφαλονιάς ΑΕ», η ίδια διαπιστώνει με πικρία σωρεία παραλείψεων και λαθών που έχουν δημιουργήσει αγκυλώσεις σ’ έναν πρωτοποριακό κλάδο όπως είναι η θαλασσοκαλλιέργεια και σχολιάζει: Παραδοσιακά οι επιχειρήσεις στον κλάδο μας έχουν δώσει έμφαση στην αυξημένη παραγωγή και ακολουθούν οι πωλήσεις. Αντίθετα στην ‘Κεφαλονιά’ έχουμε εστιάσει στην ποιότητα και στην ανίχνευση εξειδικευμένων αγορών. Θα έλεγα λοιπόν ότι σαν εταιρεία λιγότερο μας απασχολεί η μαζική παραγωγή». Αναλαμβάνοντας τα ηνία στην οικογενειακή επιχείρηση του συζύγου της η ικανότητα της σωστής και έγκαιρης διάγνωσης των τάσεων της αγοράς και η γρήγορη προσαρμογή σε αυτές έδωσε στην εταιρεία το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. «Αναγνωρίζουμε και ενστερνιζόμαστε δύο τάσεις-κλειδιά της αγοράς: την απαίτηση για ποιότητα και εξυπηρέτηση του πελάτη και την προτίμηση για αγορά προϊόντων που παράγονται με αειφορικές και φιλικές προς το περιβάλλον μεθόδους, χωρίς να εξαντλούν τα φυσικά αποθέματα. Προσωπικά όταν ανέλαβα τη διοίκηση είχα να αντιμετωπίσω τις πτωτικές τιμές πώλησης, την υψηλή δανειοδότηση αλλά και το υψηλό κόστος παραγωγής. Χαρακτηριστικό του κλάδου είναι η ανελαστικότητα, ότι αποτελεί επένδυση υψηλού κινδύνου που απαιτεί μεγάλη ένταση εργασίας. Επιπλέον παρέχει χαμηλή απόδοση του επενδεδυμένου κεφαλαίου στην παραγωγή ενός είδους που θεωρείται πρώτης ανάγκης, που απαιτεί υψηλά επενδεδυμένα κεφάλαια. Σαν επιχείρηση ξεκαθαρίσαμε ότι στόχος μας είναι η αύξηση της κερδοφορίας και όχι μόνο η αύξηση των πωλήσεων».
Πηγή: www.isotimia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου