Σάββατο 21 Απριλίου 2012

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ΤΗΣ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ-.


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Οι εκλογές είναι ευκαιρία ανατροπής της αδιέξοδης πολιτικής του Μνημονίου. Είναι ευκαιρία να διαπραγματευθούμε σκληρά το δικό μας Εθνικό Σχέδιο για να βγούμε όρθιοι και όχι γονατισμένοι από την κρίση.
Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ καλεί τους πολίτες να γυρίσουν την πλάτη στους εκφραστές της λιτότητας και να πουν το μεγάλο ΝΑΙ σε αυτή την ανατροπή.
Ψήφος στην ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ είναι ψήφος καταδίκης της αποδοχής του μνημονίου.

Ψήφος στην ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ είναι ψήφος ενάντια στην αυτοκτονική κυβέρνηση που ψήφισε ΝΑΙ στο μνημόνιο της φτώχειας, της αδυναμίας, της απογύμνωσης και της καταστροφής της Ελλάδας.

Είναι ψήφος ενάντια στην ίδια «συνταγή» που οδηγεί σε βαθειά ύφεση και στην αναπόφευκτη χρεοκοπία.

Είναι ψήφος αντίστασης στον μονόδρομο της λιτότητας, στο αδιέξοδο της καταστροφής.
Ψήφος στην ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ είναι ψήφος στη δύναμη.
Δώστε μας τη δύναμη να ΠΡΟΧΩΡΗΣΟΥΜΕ ΜΑΖΙ ΜΕ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ, ΕΛΠΙΔΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΕΙΣ.
Γραφείο Τύπου πρ. Νομαρχιακής Επιτροπής
Αργοστόλι, 21.4.2012
ΔΕΛΤΙΟΥ ΤΥΠΟΥ
Από το Γραφείο Τύπου της ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση σχετικά με τις δηλώσεις του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελου Βενιζέλου για τις τιμές και την ακρίβεια
Αθήνα, 20/04/2012

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κ. Βενιζέλος θυμήθηκε σήμερα το ζήτημα της ακρίβειας και των τιμών. Αυτό που στην πραγματικότητα έκανε είναι ότι παρουσίασε τις προτάσεις που η Πρόεδρος της ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ Λούκα Τ. Κατσέλη  είχε  καταθέσει γραπτά στον Πρωθυπουργό κ. Λ. Παπαδήμο κατά τη συνάντησή τους στις 02.01.2012! Προτάσεις που η κα. Κατσέλη είχε αναδείξει ήδη από το 2011 με ερώτηση που είχε καταθέσει στη Βουλή προς τους κκ. Βενιζέλο και Χρυσοχοϊδη.
Το ερώτημα είναι γιατί ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ως Υπουργός Οικονομικών δεν έκανε απολύτως τίποτα για τον έλεγχο των ενδοομιλικών συναλλαγών και τη διαφάνεια στην τιμολόγηση στο ράφι, ώστε να εξοικονομηθούν 2- 3 δισ. € ετησίως;
Γιατί δεν έθεσε επιτακτικά στην τρόικα το ζήτημα της ακρίβειας, αλλά η μόνη «διαπραγμάτευση» που έκανε μαζί της εξαντλήθηκε στη μείωση του κατώτατου μισθού, στο «κούρεμα» μισθών και συντάξεων, την αύξηση των φόρων και τα απανωτά χαράτσια;
Όσο κι αν προσπαθεί ο κ. Βενιζέλος, οι πολίτες δεν ξεχνούν ποιοι με την υπογραφή τους βυθίζουν την οικονομία στην ύφεση και την κοινωνία σε εξαθλίωση.
------------
Επισυνάπτεται το κείμενο που είχε καταθέσει η κα. Κατσέλη στον Πρωθυπουργό κ. Λουκά Παπαδήμο (arxeio1), καθώς και την ερώτηση που είχε καταθέσει η Κατσέλη (arxeio2).

1
Συνάντηση Λούκας Τ. Κατσέλη – Λουκά Παπαδήμου – 02-01-2012
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ – ΜΕΤΡΑ ΕΝ ΟΨΕΙ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ΔΑΝΕΙΑΚΗ
ΣΥΜΒΑΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΕΤΑΙΡΩΝ Ε.Ε.-Δ.Ν.Τ.-Ε.Κ.Τ.
Εν όψει υλοποίησης των δεσμεύσεων του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ της Ελλάδας και των εταίρων (Ε.Ε.-Ε.Κ.Τ.-Δ.Ν.Τ.) είναι αναγκαίο:
 Να συσταθεί Ομάδα Δράσης (Task Force) στο Γραφείο Πρωθυπουργού για τη συστηματική και συνεχή παρακολούθηση της υλοποίησης των δεσμεύσεων που απορρέουν από το επικαιροποιημένο Μνημόνιο, η αποτελεσματικότητα υλοποίησης του οποίου συνδέεται άρρηκτα με την εκταμίευση των δόσεων του δανείου. Η Ομάδα Δράσης να έχει την ευθύνη συντονισμού και παρακολούθησης του συνόλου των δράσεων που υλοποιούν τα υπουργεία, ώστε ο Πρωθυπουργός να έχει πλήρη και σαφή εικόνα της προόδου υλοποίησης των δεσμεύσεων, των καθυστερήσεων που εντοπίζονται και να δύναται να παρεμβαίνει έγκαιρα λαμβάνοντας διορθωτικά μέτρα.
 Να διαπραγματευθεί η Ελληνική Κυβέρνηση με τους εταίρους και να ενταχθούν στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα δράσεις με θετικό πρόσημο για την επανεκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας, τη στήριξη της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών, τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, τη δραστική μείωση δαπανών μέσω εξοικονομήσεων και περιστολής της σπατάλης και την περαιτέρω άρση διοικητικών και γραφειοκρατικών εμποδίων. Η ενσωμάτωση στο νέο Μνημόνιο δράσεων με θετικό πρόσημο μπορούν να βάλουν ένα ισχυρό ανάχωμα στην ύφεση, να αποκαταστήσουν σταδιακά κοινωνικές αδικίες που προκλήθηκαν με την επιβολή οριζόντιων μέτρων και να αυξήσουν την πιθανότητα επίτευξης των δεσμευτικών στόχων για το δημοσιονομικό έλλειμμα. Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι με συντηρητικούς υπολογισμούς η ύφεση το 2012 θα ξεπεράσει τις προβλέψεις του Προϋπολογισμού. ( Κατά την εκτίμησή μου θα ξεπεράσει το -5%)
ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
Δημιουργία Ταμείου Αναχρηματοδότησης & Εγγυήσεων. (epistoles gia raichenbach)
Σύσταση Ταμείου Αναχρηματοδότησης & Εγγυήσεων, κατά τα πρότυπα του γερμανικού KfW, για τη χρηματοδότηση σημαντικών επενδύσεων του ιδιωτικού τομέα με άμεση διοχέτευση εγγυήσεων προς τις επιχειρήσεις. Με τη χρηματοδοτική σύμπραξη και συνεργασία εγχώριων και ξένων τραπεζικών ιδρυμάτων, αλλά και άλλων χρηματοδοτικών οργανισμών, όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Σχετική προεργασία είχε γίνει το 2010 (ΥΠΟΙΑΝ) τόσο με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, όσο και με την γερμανική KfW για την παροχή τεχνικής βοήθειας (σχετική αναφορά έγινε και στην κοινή ανακοίνωση Μέρκελ – Παπανδρέου τον Μάρτιος 2010). (βλέπε Παράρτημα Ι:Επιστολή προς Επικεφαλή Task force Τρόικας για την Ελλάδα, κ. Horst Reichenbach).
Ενεργοποίηση Ταμείων ανακυκλούμενων κεφαλαίων για ταχύτερη απορρόφηση πόρων και αποτελεσματικότερη διοχέτευση στους ωφελούμενους.
2
Ενεργοποίηση ΕΤΕΑΝ ( στάσιμο από Σεπτέμβριο 2010) , ολοκλήρωση διαδικασιών υπογραφής ΚΥΑ για σύσταση Ταμείου Κοινωνικής Οικονομίας (Υπ. Εργασίας) προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ για την παροχή μικροπιστώσεων και εγγυήσεων στις επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας (η σύσταση του Ταμείου Κοινωνικής Οικονομίας αποτελεί προϋπόθεση για την ενεργοποίηση του θεσμικού πλαισίου για την κοινωνική οικονομία που ψηφίστηκε με το νόμο ) και δημιουργία Ταμείου Απασχόλησης & Επιχειρηματικότητας (Υπ. Εργασίας) για την άρση εμποδίων πρόσβασης σε πηγές χρηματοδότησης για ευπαθείς κοινωνικές ομάδες του πληθυσμού, όπως νέοι άνεργοι, γυναίκες κλπ. με χρηματοδότηση από ΕΠΑΝΑΔ.
Ενεργοποίηση προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας και Τοπικών Προγραμμάτων Στήριξης της Απασχόλησης (ΤΟΠΣΑ).
Επιτάχυνση των διαδικασιών αξιολόγησης των αιτήσεων για τα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας (Υπ. Εργασίας), ώστε να αρχίσουν να υλοποιούνται άμεσα με την τοποθέτηση σε 5μηνες θέσεις εργασίας περίπου 55.000 ανέργων ανά την Ελλάδα.
Ενεργοποίηση ΤΟΠΣΑ, καθώς ενώ μέχρι τον Ιούνιο 2011 είχαν υπογραφεί πρωτόκολλα συνεργασίας με τις Περιφέρειες για τη δημιουργία προγραμμάτων, με δεσμευμένους από το ΕΣΠΑ πόρους, ώστε να ωφεληθούν 37.000 περίπου άνεργοι, έκτοτε δεν έχουν αναρτηθεί οι προσκλήσεις υποβολής προτάσεων ανά Περιφέρεια και το πρόγραμμα έχει «παγώσει» (Υπ. Εργασίας).
Ενεργοποίηση Ευρωπαϊκού Ταμείου Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση.
Ενεργοποιήθηκε πρώτη φορά τον Μάιο 2011 ύστερα από αίτημα προς την Ε.Ε. (Υπ. Εργασίας και Υπ. Ανάπτυξης) για στήριξη 642 απολυμένων της εταιρείας ALDI (χρηματοδότηση δράσεων άμεσης ανακούφισης για ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης, όπως συμβουλευτική, κατάρτιση, επανακατάρτιση, χρηματοδότηση για έναρξη ελεύθερους επαγγέλματος κλπ.). Έκτοτε δεν έχει προετοιμαστεί από συναρμόδια υπουργεία κατάθεση νέου αιτήματος, ώστε να ωφεληθούν εργαζόμενοι από μαζικές απολύσεις λόγω παγκοσμιοποίησης.
Διαπραγμάτευση με Ε.Ε. για διοχέτευση πόρων Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (Ε.Κ.Τ.) και σε δράσεις κοινωνικής προστασίας και στήριξης ευπαθών κοινωνικών ομάδων.
Παρόλο που οι πόροι του Ε.Κ.Τ. πρέπει να συνδέονται με δράσεις απασχόλησης, λόγω των έκτακτων συνθηκών της Ελληνικής οικονομίας, που έχουν μεταβάλλει δραστικά τις ανάγκες για χιλιάδες δυνητικά ωφελούμενους των προγραμμάτων ΕΣΠΑ, είναι εφικτή, ύστερα από διαπραγμάτευση με την Ε.Ε., ο επαναπροσανατολισμός των προγραμμάτων ΕΚ.Τ. ώστε να μπορούν να διοχετευθούν και σε δράσεις που δεν συνδέονται με την απασχόληση, αλλά στηρίζουν ευπαθείς κοινωνικά ομάδες με ολοκληρωμένες δράσεις κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης.
Επανεξέταση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της δυνατότητας παράτασης της ισχύος του προσωρινού πλαισίου για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (κανόνας de minimis).
Επειδή η Ελλάδα δεν μπορεί να ικανοποιήσει τους όρους απασχόλησης όπως ζητούνται από τους κανονισμούς (καθότι ζητείται η δημιουργία και όχι διατήρηση θέσεων εργασίας) στις περισσότερες περιπτώσεις το Κράτος υποχρεωτικά κάνει χρήση του κανόνα de minimis, με αποτέλεσμα ο κανόνας αυτός να έχει εξαντληθεί από την χρήση του.
Παροχή διευκολύνσεων σε δημόσιους υπαλλήλους που πλήττονται από την εργασιακή εφεδρεία και τις μειώσεις μισθών, λόγω εφαρμογής του ενιαίου
3
μισθολογίου, για την αποπληρωμή των υποχρεώσεών τους προς τα πιστωτικά ιδρύματα.
Έχει κατατεθεί σχετική πρόταση νομοθετικής ρύθμισης προς τον ΥΠΟΙΚ από 40 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και έχει κατατεθεί και σχετική ερώτηση από 19 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. [βλέπε Παράρτημα ΙΙ).
ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ & ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΒΑΣΗΣ ΓΙΑ ΣΤΗΡΙΞΗ ΑΓΟΡΑΣΤΙΚΗΣ ΔΥΝΑΜΗΣ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΩΝ ΚΑΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
Φορολογικός έλεγχος μεγάλων επιχειρήσεων με αποτελεσματικό έλεγχο των ενδοομιλικών συναλλαγών.
Η υπερτιμολόγηση κυμαίνεται μεταξύ 15%-20% και η απώλεια φορολογικών εσόδων εκτιμάται σε 1-1,2 δισεκ. ευρώ ετησίως. Απαιτείται προσδιορισμός των μεθόδων ελέγχου ενδοομιλικών συναλλαγών, συνεργασία μεταξύ των κατακερματισμένων σήμερα υπηρεσιών του ΥΠΟΙΚ και του Υπ. Ανάπτυξης και παροχή τεχνική βοήθειας για απόκτηση αναγκαίας τεχνογνωσίας από αρμόδιες υπηρεσίες και υπαλλήλους. [βλέπε Παράρτημα ΙV].
Εφαρμογή επίσημων έμμεσων μεθόδων προσδιορισμού εισοδήματος (ποιοτική βελτίωση των αντικειμενικών κριτηρίων).
Οι μέθοδοι έχουν υιοθετηθεί εδώ και πολλά χρόνια και χρησιμοποιούνται από τις υπηρεσίες εσόδων (μεταξύ των άλλων και από την Ελλάδα) για τον προσδιορισμό της φορολογητέας ύλης εκεί όπου υφίσταται αντικειμενικό πρόβλημα προσδιορισμού του εισοδήματος και της δαπάνης. Παρόλα αυτά, οι περισσότερες χώρες δεν μένουν στάσιμες, αλλά εξελίσσουν τις μεθόδους αυτές στηριζόμενες εν πολλοίς στον προσδιορισμό δεικτών μεγέθους της επιχείρησης, εκτός από τον κύκλο εργασιών ή εισοδήματος. Παραδείγματα τέτοιων δεικτών περιλαμβάνουν: το συνολικό αριθμό των υπαλλήλων μιας επιχείρησης ή ενός ελεύθερου επαγγελματία, την αντικειμενική αξία του ακινήτου στέγασης, την περιοχή στέγασης, τις αξίες των αποθεμάτων, την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και άλλες μεταβλητές που μπορεί να σχετίζονται με το εισόδημα.
Μείωση συντελεστών Εμμέσων Φόρων με κίνητρο ή Ενοποίηση συντελεστών ΦΠΑ σε ένα συντελεστή χαμηλότερο του 20%.
Ο ΦΠΑ αυξήθηκε κατά 36% μεταξύ 2009-2011 και τα αντίστοιχα έσοδα αυξήθηκαν μόλις κατά 2,2% την ίδια περίοδο. Η μεταβολή εσόδων προβλέπεται αρνητική τόσο για το 2011, όσο και για το 2012. (βλέπε Παράρτημα ΙΙI]. Για του λόγους αυτούς θα πρέπει άμεσα να εξεταστούν κίνητρα για την διενέργεια των συναλλαγών με ηλεκτρονικά μέσα (όπως μείωση των συντελεστών για διενέργεια συναλλαγών με πιστωτικές – χρεωστικές κάρτες – e-banking), από ένα ύψος ποσού και πάνω, γεγονός που θα επιτρέψει την ταυτόχρονη με την συναλλαγή είσπραξη των εμμέσων κυρίως φόρων όπως ο ΦΠΑ, ο ΕΦΚ, ειδικοί φόροι μεταβίβασης κ.ο.κ. Σε αντίθετη περίπτωση θα πρέπει άμεσα να εξεταστεί η μείωση των συντελεστών σε επίπεδο τέτοιο, το οποίο θα επιτρέψει την αύξηση της εισπραξιμότητας των φορολογικών εσόδων.
Παρακράτηση των υποχρεώσεων από έμμεσους φόρους στην πηγή.
Η παρακράτηση των υποχρεώσεων στην πηγή της δαπάνης θεωρείται ως ο ακρογωνιαίος λίθος ενός αποτελεσματικού συστήματος φορολογίας εισοδήματος. Η λογική αυτή πρέπει να χαρακτηρίζει από εδώ και στο εξής την μετεξέλιξη του τρόπου καταβολής ιδίως των έμμεσων φόρων.
4
Διαφάνεια των συναλλαγών με επιταγές.
Η διαφάνεια των συναλλαγών πρέπει να διέπει το σύνολο των μέσων και των τρόπων. Η αιτιολόγηση των συναλλαγών με επιταγές και συναλλαγματικές μέσω αναγραφής είτε του αρ. τιμολογίου , είτε του αριθ. σύμβασης με θεώρηση ΔΟΥ και της υποχρέωσης της Τράπεζας για άμεση εξαργύρωση του αναγραφομένου ποσού θα επιτρέψει την άμεση καταβολή οφειλομένου φόρου, την πάταξη της φοροδιαφυγής και την εξυγίανση της αγοράς από τοκογλύφους.
Επανεξέταση θεσμικού πλαισίου που διέπει τη φορολογική κατοικία στην Ελλάδα.
Με την ψήφιση του Νόμου 3943/2011 επήλθε σημαντική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζεται η φορολόγηση των φυσικών προσώπων (Ελλήνων και Αλλοδαπών) που διαμένουν και εργάζονται στο εξωτερικό. Ο νόμος αναφέρεται στη «συνήθη διαμονή» και τη «φορολογική κατοικία» ως κρίσιμα κριτήρια για την φορολόγηση του φυσικού προσώπου, τα οποία όμως ακόμα και σήμερα δεν έχουν αποσαφηνιστεί εν αναμονή έκδοσης της σχετικής ΥΑ που προβλέπει ο Νόμος. Μάλιστα, βάσει του ισχύοντος καθεστώτος το φυσικό πρόσωπο που ισχυρίζεται ότι η φορολογική του κατοικία είναι στην αλλοδαπή, θα πρέπει να προσέλθει στη ΔΟΥ Κατοίκων Εξωτερικού και να αποδείξει ότι έχει τη συνήθη διαμονή και τα ζωτικά του συμφέροντα στο εξωτερικό. Αν δεν προσέλθει ή δεν αποδείξει τα παραπάνω θα υποχρεωθεί να δηλώσει και να φορολογηθεί στην Ελλάδα για το παγκόσμιο εισόδημά του, ακόμα και αν είναι μόνιμος κάτοικος εξωτερικού! Καθίσταται συνεπώς αντιληπτό ότι οι προβλέψεις του Νόμου τείνουν να αποτελέσουν αντικίνητρο για την προσέλκυση ξένων φυσικών προσώπων στην ελληνική αγορά και ιδιαίτερα σε αυτή των ακινήτων, σε αντίθεση μάλιστα με το πνεύμα και του πρόσφατου νόμου για την Τουριστική κατοικία (Ν.4002/11).
Έκδοση Ασφαλιστικών & Φορολογικών Ενημεροτήτων σε υγιείς επιχειρήσεις με δικαιώματα συμψηφισμού με το Ελληνικό Δημόσιο.
Κάτω από την πίεση των δημοσιονομικών συνθηκών το Δημόσιο αδυνατεί να προχωρήσει, μέσα στο προσεχές διάστημα, σε διευθέτηση των οφειλών του, ύψους 7 δισ. ευρώ, προς τις επιχειρήσεις, ενώ «παγωμένες» θα παραμείνουν, και οι μεγάλες επιστροφές ΦΠΑ προς εξαγωγικές και άλλες επιχειρήσεις. Τουλάχιστον για τις επιχειρήσεις αυτές, οι οποίες βάσει του συμψηφισμού χρεών και επιστροφών έχουν λαμβάνειν από το Κράτος, θα πρέπει να προβλεφθεί νομοθετικά η δυνατότητα έκδοσης προσωρινής ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας που θα τους επιτρέπει να συνεχίσουν κανονικά την οικονομική τους δραστηριότητα.
Εξομάλυνση του φορολογικού πλαισίου για τις αλλοδαπές εταιρείες κατόχους ακινήτων στην Ελλάδα.
Η ισχύουσα φορολογία (15% επί της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων στη χώρα που διακρατούν αλλοδαπές εταιρείες του εξωτερικού), αποτελεί ισχυρό αντικίνητρο ακόμα και για την προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων με κρατικό ενδιαφέρον (π.χ. αξιοποίηση έκτασης Ελληνικού κ.ο.κ.). Θα πρέπει να υπάρξει διευθέτηση των φορολογικών συντελεστών, η οποία να συνάδει με κίνητρα για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων στη Χώρα.
Δημιουργία και εφαρμογή ολοκληρωμένων πληροφοριακών εφαρμογών και λογισμικού φορολογικής ενημέρωσης και επίγνωσης, με την ενίσχυση της εσωτερικής παραγωγικής δομής της δημόσιας διοίκησης (ΓΓΠΣ και ΚτΠ).
Ήδη σε πολλές χώρες μέλη του ΟΟΣΑ, εφαρμόζονται ηλεκτρονικά συστήματα και πακέτα λογισμικού ελέγχου της φοροδοτικής ικανότητας των φυσικών και νομικών προσώπων, που επιτρέπουν την πλήρη διασταύρωση των συναλλαγών τους και την
5
φορολόγηση είτε με πραγματικά δεδομένα συναλλαγών, είτε με αντικειμενικά κριτήρια τα οποία προσεγγίζουν με σημαντικά μεγαλύτερη ακρίβεια τα πραγματικά (π.χ έλεγχος καταβολής ΦΠΑ βάσει τιμολογίων μεταξύ των συμβαλλομένων μερών που περιέχουν όλες τις πληροφορίες που απαιτούνται ως καθεστώς αναφοράς, για τον έλεγχο της πλειοψηφία των συναλλαγών που πραγματοποιούνται από τις επιχειρήσεις). Μάλιστα στον ΟΟΣΑ έχουν ήδη καταδειχθεί εδώ και χρόνια καινοτομίες οι οποίες θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμες στην ελληνική πραγματικότητα1 2.
Στρατηγικές πρόληψης κινδύνου και αποτροπής συμπεριφορών Φοροαποφυγής και Φοροδιαφυγής.
Τα τελευταία 6,5 χρόνια στα πλαίσια της έρευνας του ο ΟΟΣΑ έχει επικεντρωθεί στις προσπάθειες των υπηρεσιών είσπραξης εσόδων να αναπτύξουν ένα αποτελεσματικό μηχανισμό πρόληψης και εκτίμησης κινδύνου, χρησιμοποιώντας ένα μείγμα από διοικητικές παρεμβάσεις (π.χ. εκπαίδευση, υπηρεσίες, δημοσιότητα, έλεγχος και κυρώσεις) για να επιτευχθεί βελτίωση της συμμόρφωσης σε στοχοθετημένες περιοχές φορολογικού κινδύνου (με κύρια στόχευση τις ΜΜΕ και τους αυτοαπασχολούμενους). Ένα πρόγραμμα προσεκτικά επεξεργασμένο και δομημένο σε αυτή τη λογική, μπορεί να έχει πολύ θετικό αντίκτυπο στη συμμόρφωση, τόσο όσον αφορά την συλλογή πρόσθετων φόρων, όσο κυρίως στην αποτροπή.
Νομοθετικές ρυθμίσεις για την αποζημίωση των θυμάτων από παραβιάσεις της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας: Με θέσπιση της δυνατότητας αποζημίωσης τόσο των επιχειρήσεων όσο και των καταναλωτών που έχουν πληγεί από τέτοιες συμπεριφορές, την ενίσχυση της διαφάνειας της ασφαλιστικής αγοράς καθώς και τις αναγκαίες ρυθμίσεις που θα διαμορφώσουν ένα ξεκάθαρο τοπίο για την διαφάνεια στο ράφι και τον τρόπο καθορισμού των τιμών των προϊόντων, μέσω της θεσμοθέτησης υποχρέωσης ύπαρξης δημοσιοποιημένου κανονισμού διαμόρφωσης των τιμών στις μεγάλες αλυσίδες λιανικής πώλησης.
ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΠΟΡΩΝ
Επιτάχυνση αξιολόγησης κοινωνικών επιδομάτων και παροχών και δημιουργία Ενιαίου Οργανισμού Κοινωνικής Προστασίας και Ένταξης.
Έχει ολοκληρωθεί σχετική μελέτη του ΟΟΣΑ για την καταγραφή και αξιολόγηση του συνόλου των κοινωνικών επιδομάτων και παροχών. Ωστόσο, απαιτείται η ενεργοποίηση εξειδικευμένης επιτελικής ομάδας ( με συμμετοχή οικονομολόγων ) για ανμόρφωση κριτηρίων , προσδιορισμό δικαιούχων , αναθεώρηση τρόπου καταβολής με αποτελεσματικές δικλείδες ασφαλείας για αποφυγή καταστρατηγήσεων και διοχέτευση πόρων σε όσους έχουν πραγματικά ανάγκη. Αναγκαία, στο πλαίσιο αυτό, η συγκέντρωση της πολιτικής κοινωνικών επιδομάτων σε έναν ενιαίο εθνικό οργανισμό
1 Χαρακτηριστικό παράδειγμα, αποτελεί η Σουηδία η οποία μέσα από την εξέλιξη ενός σύγχρονου λογισμικού (Indirect Income Measurement Tools–Bank Cards Linked to Tax Havens), κατάφερε να ανιχνεύσει και να προσδιορίσει τις συναλλαγές μεταξύ κατόχων πιστωτικών και χρεωστικών καρτών και των λογαριασμών τους σε φορολογικούς παραδείσους. Με τη χρήση των εργαλείων αυτών, η σουηδική φορολογική διοίκηση έλαβε πληροφορίες σχετικά με όλες τις συναλλαγές καρτών που έγιναν μεταξύ 2001 και 2003, από τις οποίες συναλλαγές καρτών με λογαριασμούς εξωχώριων τραπεζών ήσαν 48 εκατομμύρια, με συνολικό ποσό συναλλαγών 4 δισ. €.
2 Στη Νέα Ζηλανδία έχει αναπτυχθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες ηλεκτρονική βάση δεδομένων (με λογισμικό ελεύθερης αγοράς) ανάλυσης των δαπανών ζωής, η οποία επιτρέπει στις υπηρεσίες να αναλύουν τις συνθήκες διαβίωσης και να καθορίζουν εάν υπάρχει ή όχι επαρκες εισόδημα που έχει δηλωθεί για την υποστήριξη του τρόπου ζωής των φορολογουμένων.
6
με συγχώνευση υφιστάμενων (π.χ. Οργανισμός Εργατικής Εστίας, Οργανισμός Εργατικής Κατοικίας).
Έλεγχος και περιορισμός ιατροφαρμακευτικής δαπάνης.
Μέσα σε χρόνο ρεκόρ 5.000 περίπου φάρμακα ανατιμολογήθηκαν το 2010 με βάση το Παρατηρητήριο Τιμών Φαρμάκων με αποτέλεσμα μειώσεις σε τιμές κατά 21,5% (ΥΟΙΑΝ). Με το ν. 3840/2010 καθιερώθηκε νέο σύστημα ανατιμολόγησης των φαρμάκων τρεις φορές το χρόνο με βάση τις τρεις χαμηλότερες τιμές των χωρών-μελών της Ε.Ε., με βάση το Παρατηρητήριο Τιμών Φαρμάκων. Ωστόσο, έκτοτε, η αρμοδιότητα για τα φάρμακα μεταφέρθηκε στο Υπ. Υγείας, το Παρατηρητήριο Τιμών Φαρμάκων δεν λειτουργεί (ως έργο δεν έχει καν παραληφθεί επίσημα από το δημόσιο) και ο νέος νόμος για την ανατιμολόγηση των φαρμάκων δεν εφαρμόζεται. Προτείνεται η λειτουργία του Παρατηρητηρίου Τιμών Φαρμάκων σε συνεργασία με ιδιωτικούς φορείς που έχουν κοινές επιδιώξεις και συμφέροντα με το Ελληνικό δημόσιο, όπως Ένωση Εταιρειών Ιδιωτικής Ασφάλισης, με ταυτόχρονη επέκταση του αντικειμένου του Παρατηρητηρίου για το σύνολο των αναλωσίμου υγειονομικού υλικού.
Απαιτείται, επίσης, επιτάχυνση των διαδικασιών επέκτασης του συστήματος ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, εφαρμογή αντιστρόφως ανάλογου κέρδους στην τιμή του φαρμάκου, και μέτρα για τη διαφοροποίηση τιμής μεταξύ των γενοσήμων, τη δυνατότητα έκπτωσης τιμής φαρμάκων κάτω από θεσπισμένη τιμή αναφοράς, την παροχή κινήτρων για σύσταση Προμηθευτικών Συνεταιρισμών, τη συμμετοχή του ασφαλισμένου στην τιμή για φαρμακευτικά προϊόντα πάνω από την τιμή αναφοράς, την παροχή κινήτρων για την συνταγογράφηση γενοσήμων φαρμάκων ή/και την υποχρεωτική συνταγογράφηση γενοσήμων και, τέλος, τη διενέργεια μειοδοτικών διαγωνισμών προμήθειας φαρμακευτικών προϊόντων με εισαγωγή δυναμικού συστήματος διαπραγμάτευσης για προμήθεια φαρμακευτικών προϊόντων και αναλωσίμων από τους ΦΚΑ (tendering). [Παράρτημα V]
ΆΡΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ & ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΩΝ ΕΜΠΟΔΙΩΝ
Απλοποίηση και επιτάχυνση διαδικασιών αδειοδότησης και λειτουργίας επιχειρήσεων.
Παρόλο που έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία σύστασης επιχειρήσεων σε 1 ημέρα και 1 βήμα, έχει ψηφιστεί ο νόμος (3982/2011) για την απλοποίηση της αδειοδότησης τεχνικών επαγγελμάτων και μεταποιητικών δραστηριοτήτων, καθώς και για την έκδοση περιβαλλοντικών αδειών (4014/2011), δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες για την απλοποίηση της αδειοδότησης και της λειτουργίας των επιχειρήσεων (π.χ. άδειες που σχετίζονται με πολεοδομία, αρχαιολογία κλπ.).

ΕΡΩΤΗΣΗ & ΑΚΕ
Προς:
14/12/2011
Θέμα: «Ενεργοποίηση των διαδικασιών τεκμηρίωσης των ενδοομιλικών συναλλαγών επιχειρήσεων για την διασφάλιση των φορολογικών εσόδων, την συγκράτηση των τιμών και την προστασία των πραγματικών εισοδημάτων»
Ο έλεγχος των ενδοομιλικών συναλλαγών αποτελεί ένα ζήτημα που απασχολεί τα τελευταία χρόνια τόσο τα ίδια τα Κράτη, όσο και τις επιχειρήσεις με διεθνικό κυρίως χαρακτήρα. Πολλές επιχειρήσεις προβαίνουν σε στρατηγικές υπερτιμολόγησης ή υποτιμολόγησης στα αγαθά και τις υπηρεσίες που παράγουν, μέσω της διακίνησης των ενδιάμεσων προϊόντων εντός των ομίλων τους, εκμεταλλευόμενες τη διαφορά των φορολογικών συντελεστών μεταξύ των χωρών. Κατορθώνουν έτσι να μετατοπίζουν μέρος των φορολογητέων κερδών τους σε χώρες με ευνοϊκότερη φορολόγηση, μειώνοντας έτσι τη συνολική φορολογική τους επιβάρυνση. Αποτέλεσμα αυτού είναι να μην διασφαλίζεται η εφαρμογή ενός κοινωνικά δίκαιου και δημοσιονομικά αποδοτικού φορολογικού συστήματος, να καταστρατηγείται ο υγιής ανταγωνισμός και να διατηρούνται υψηλές τιμές σε συγκεκριμένες αγορές. Οι απώλειες από τις πρακτικές αυτές είναι σημαντικές τόσο για το δημόσιο, όσο και για τους ίδιους τους καταναλωτές και ιδιαίτερα για τα αδύναμα οικονομικά στρώματα.
Για τους λόγους αυτούς, οι κυβερνήσεις κυρίως των ανεπτυγμένων χωρών έχουν αναπτύξει συγκεκριμένη μεθοδολογία για τον έλεγχο και την τεκμηρίωση των ενδοομιλικών συναλλαγών. Ειδικότερα, τόσο οι ΗΠΑ όσο και ο Ο.Ο.Σ.Α., έχουν ήδη από το 1979 και μετά υιοθετήσει κατευθυντήριες γραμμές, βάσει των οποίων πολλές χώρες προβαίνουν σε ενδελεχή έλεγχο των στοιχείων των συναλλαγών. Οι κατευθυντήριες γραμμές του Ο.Ο.Σ.Α. έχουν εγκριθεί και υλοποιηθεί από πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Δυστυχώς όπως προκύπτει από επίσημα στοιχεία του Ο.Ο.Σ.Α. (πηγή: OECD, Centre for Tax Policy and Administration, “Greece - Transfer Pricing Country Profile and Annexes”), η Ελλάδα δεν έχει ακόμη προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες, τόσο για την ενσωμάτωση των κατευθυντήριων γραμμών ελέγχου των ενδοομιλικών συναλλαγών, ούτε επίσης στον σαφή προσδιορισμό των μεθόδων ελέγχου αυτών (π.χ. μέθοδος επιμερισμού κέρδους, μέθοδος συγκρίσιμης μη ελεγχόμενης τιμής κ.ο.κ). Μάλιστα βάσει των σχετικών στοιχείων, η xώρα μας δεν έχει προβεί σε εξειδίκευση της μεθοδολογίας καθορισμού των τιμών μεταβίβασης για ένα σύνολο συναλλαγών (Transfer Pricing Methodology - TPM), με αποτέλεσμα να μην υφίσταται ουσιαστική βάση υπολογισμού των ενδοομιλικών συναλλαγών.
Εκτός αυτού μέχρι και σήμερα η εποπτεία των επιχειρήσεων για την τεκμηρίωση των ενδοομιλικών συναλλαγών πραγματοποιείται παράλληλα από δύο φορείς: Αφενός, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.2238/94 όπως αυτές έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν, από τις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων του Υπουργείου Οικονομικών με άμεσο στόχο την εξάλειψη τυχόν διαφυγόντων κερδών από τη φορολόγηση νομικών προσώπων. Αφετέρου, σύμφωνα
1. Τον Υπουργό Οικονομικών,
2. Τον Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας
με τις διατάξεις του Ν.3728/08 του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, από την Ειδική Υπηρεσία Εποπτείας Αγοράς της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου (Γ.Γ.Ε.) με στόχο την προστασία του καταναλωτή και την ταυτόχρονη συγκράτηση του πληθωρισμού στα αγαθά και τις υπηρεσίες.
Δεδομένου ότι,
1) Σύμφωνα με το από 05/12/2011 δημοσίευμα της Εφημερίδας «ΕΘΝΟΣ» και ύστερα από δημοσιοποιημένα στοιχεία της Ειδικής Υπηρεσίας Εποπτείας Αγοράς της Γ.Γ.Ε., συνεχίζουν να υφίστανται υψηλά περιθώρια κέρδους από την πώληση 35 προϊόντων γνωστών διεθνικών επιχειρηματικών ομίλων με δεσπόζουσα θέση στον κλάδο τους, παρά την οικονομική ύφεση, τη μείωση των μισθών και των συντάξεων και την αύξηση της ανεργίας και με σημαντική απόκλιση των τιμών από εκείνες των λοιπών χωρών σύγκρισης όπως η Ισπανία και η Μεγ. Βρετανία, γεγονός που δεν μπορεί να αποδοθεί στους αυξημένους συντελεστές Φ.Π.Α.
2) Από τον Μάιο του 2010 είχε ζητηθεί η υποβολή φακέλων τεκμηρίωσης ενδοομιλικών συναλλαγών από 40 υπόχρεες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας (30 εκ των οποίων θυγατρικές αλλοδαπών ομίλων και 10 ελληνικές μητρικές), ύστερα από έγγραφη ειδοποίηση του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (ΥΠ.ΟΙ.Α.Ν), με ταυτόχρονη εκπαίδευση 20 στελεχών της Γ.Γ.Ε. από τον Σύνδεσμο Ορκωτών Ελεγκτών. Παράλληλα, είχε ζητηθεί από το Υπουργείο Οικονομικών και ορίστηκαν 8 αρμόδια στελέχη με εμπειρία σε φορολογικά θέματα, για τη συγκρότηση μικτής διυπουργικής ομάδας ελέγχου.
3) Ήδη από τον Αύγουστο του 2010, η Γ.Γ.Ε. ύστερα από συνεργασία με τη Δ/νση Κεφαλαίου Εξωτερικού της Γ.Γ. Επενδύσεων & Ανάπτυξης του ΥΠ.ΟΙ.Α.Ν., απέκτησε πρόσβαση στο πληροφοριακό σύστημα «Αmadeus», με το οποίο καθίσταται δυνατός ο έλεγχος της αξιοπιστίας των στοιχείων που υποβάλλουν οι υπόχρεες εταιρείες, για την αιτιολόγηση της διαμόρφωσης των τιμών τους στην αγορά.
4) Έχει καταδειχθεί σε μεγάλο βαθμό η αναποτελεσματικότητα του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου και της διοικητικής δομής ελέγχου των ενδοομιλικών συναλλαγών, καθότι: α) δεν υφίσταται ενιαίο και συστηματοποιημένο πλαίσιο διενέργειας των ελέγχων μεταξύ των υπηρεσιών των αρμοδίων υπουργείων, γεγονός που μειώνει την αποδοτικότητα των ελέγχων β) ο έλεγχος του αντικειμένου απαιτεί σημαντική τεχνογνωσία εκ μέρους του προσωπικού, καθώς και τη χρησιμοποίηση τεχνικών & εργαλείων, τα οποία δεν διέθεταν σε μεγάλο βαθμό οι αρμόδιες υπηρεσίες μέχρι και πρόσφατα, γ) χρήζει σημαντικών προσθηκών το υφιστάμενο ρυθμιστικό πλαίσιο για την περαιτέρω κατοχύρωση της αξιοπιστίας των διενεργούμενων ελέγχων. Για τον λόγο αυτό άλλωστε, ήδη από τα μέσα του 2011, έχει συγκροτηθεί διυπουργική επιτροπή για την αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου που αφορά τις ενδοομιλικές συναλλαγές.
5) Μέχρι και σήμερα δεν υφίσταται κανένα δημοσιοποιημένο στοιχείο για την πορεία ή τα αποτελέσματα ελέγχου των υπόχρεων εταιρειών από τα Υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
Ερωτάται ο Υπουργός Οικονομικών & ο Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας:
1) Σε ποιες ενέργειες έχουν προβεί οι υπηρεσίες των αρμοδίων Υπουργείων για τον έλεγχο των υπόχρεων, ως προς την τεκμηρίωση των ενδοομιλικών συναλλαγών, επιχειρήσεων, προκειμένου να διασφαλιστεί η ισότιμη συμμετοχή όλων στα φορολογικά βάρη και η διασφάλιση των συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού; Παρακαλούμε όπως κατατεθούν στα πρακτικά της Βουλής τα σχετικά στοιχεία των ελέγχων που διενήργησαν οι υπηρεσίες των αρμοδίων Υπουργείων μέσα στο 2011.
2) Για πιο λόγο η Ελλάδα δεν έχει ακόμη προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες για την εναρμόνιση του νομικού πλαισίου με την μεθοδολογία ελέγχου του Ο.Ο.Σ.Α. (δηλ. οι αναφερόμενες ως άνω κατευθυντήριες γραμμές, μέθοδοι ελέγχου, τιμές μεταβίβασης συναλλαγών –ΤΡΜ κ.ο.κ); Αποτελεί το ζήτημα αυτό αντικείμενο ενασχόλησης της διυπουργικής επιτροπής αναμόρφωσης του σχετικού νομοθετικού πλαισίου;.
3) Υφίσταται στρατηγικός σχεδιασμός και συνεργασία των υπηρεσιών των δυο Υπουργείων, προκειμένου να επιταχυνθεί ο έλεγχος εταιρειών με βασικά κριτήρια το μερίδιο αγοράς στους κλάδους τους, αλλά και την επίδραση των κλάδων αυτών στη διαμόρφωση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή και του Πληθωρισμού;. Έχει διερευνηθεί η επίδραση της αύξησης του Φ.Π.Α. στην πολιτική ενδοομιλικών συναλλαγών των υπόχρεων επιχειρήσεων, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν έχει υπάρξει απώλεια εσόδων από τυχόν μη φορολόγηση άλλων πηγών εισοδήματος των νομικών αυτών προσώπων;.
4) Είναι βάσιμες οι πληροφορίες ότι έχουν ήδη διαβιβαστεί από τις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου στη Γενική Γραμματεία Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων, στοιχεία φακέλων εταιρειών για διερεύνηση τυχόν φορολογικών παραβάσεων, μετά και από την ύπαρξη σχετικών ενδείξεων; Αν ναι, σε ποιο στάδιο βρίσκετε ο έλεγχος των φακέλων αυτών;.
5) Έχει υπάρξει πόρισμα – εισήγηση της διυπουργικής επιτροπής για την αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου που αφορά τις ενδοομιλικές συναλλαγές; Αν ναι, ποίο είναι το χρονοδιάγραμμα για την κατάθεση των σχετικών νομοθετικών ρυθμίσεων προς ψήφιση στη Βουλή των Ελλήνων;.
Αθήνα, 15/12/2011 Υπογραφή
1. Κατσέλη Λουκία - Ταρσίτσα
2. Αθανασιάδης Αλέξανδρος
3. Αρβανιτίδης Γεώργιος
4. Βουδούρης Οδυσσέας
5. Βούρος Ιωάννης
6. Γιαννακοπούλου Κωνσταντίνα – Νάντια
7. Γιουματζίδης Βασίλειος
8. Εμινίδης Σάββας
9. Ζωίδης Νικόλαος
10. Θεοχάρη Μαρία
11. Καϊλή Εύα - Ευδοξία
12. Καρύδης Δημήτριος
13. Κασσάρας Γεώργιος
14. Κεγκέρογλου Βασίλειος
15. Κεφαλίδου Χαρούλα – Χαρά
16. Κουβέλης Σπυρίδων
17. Κουρουπάκη Ευαγγελία
18. Κουσελάς Δημήτριος
19. Κυριακοπούλου Μαρία
20. Μαργέλης Σπυροπάνος
21. Μοσχόπουλος Σπυρίδων
22. Μπατζελή Αικατερίνη
23. Μπεγλίτης Παναγιώτης
24. Οικονόμου Αθανάσιος
25. Παντούλας Μιχαήλ
26. Παπαγεωργίου Αθανάσιος
27. Παπαθανάση Αφροδίτη
28. Παπανδρέου Βασιλική – Βάσω
29. Παραστατίδης Θεόδωρος
30. Παρασύρης Φραγκίσκος
31. Ρενταρή – Τέντε Όλγα
32. Σκραφνάκη Μαρία
33. Στασινός Παύλος
34. Στρατάκης Εμμανουήλ
35. Τριανταφυλλόπουλος Ανδρέας
36. Τσιρώνης Δημήτριος
37. Αηδόνης Χρήστος
38. Χαραλαμπόπουλος Γεώργιος

Δεν υπάρχουν σχόλια: