Κυριακή, 20 Ιανουαρίου 2013

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΕΛΜΕ-ΚΙ ΣΤΗ ΛΑΪΚΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ – ΣΥΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ


Εκ μέρους του ΔΣ της ΕΛΜΕ-ΚΙ θέλουμε να ευχαριστήσουμε την αντιπροσωπεία της ΠΕΜΕΝ με επικεφαλής τον Πρόεδρό της Σάββα Τσιμπόγλου και τον Α΄ Γραμματέα της Θανάση Ευαγγελάκη που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά μας, όπως και όλους όσους βρίσκεστε σήμερα εδώ. Πήραμε την πρωτοβουλία αυτή ωθούμενοι από την κραυγή αγωνίας των συναδέλφων μας για την κατάσταση που διαμορφώνεται στην ακτοπλοΐα, που αντικατοπτρίζει τη γενικότερη λαϊκή κατακραυγή. Συμμετείχαμε στη σύσκεψη φορέων που έγινε στον Πειραιά στα γραφεία της ΠΕΜΕΝ, συνυπογράψαμε το πλαίσιο το οποίο έχουμε δημοσιοποιήσει αλλά και δώσει σε αρκετούς φορείς, για να συμβάλλουμε να γίνει λαϊκή υπόθεση οι φθηνές, ασφαλείς, τακτικές ακτοπλοϊκές συνδέσεις αλλά και για να υπάρξει αντιπαράθεση με το ξεπούλημα των λιμανιών και για να υπερασπίσουμε το δικαίωμα σε αποκλειστικά δημόσια δωρεάν ναυτική εκπαίδευση. 
Οι εφοπλιστές απαιτούν και παίρνουν ακόμη περισσότερο στα χέρια τους τη ναυτική εκπαίδευση, ώστε μέσα από πιο συγκεντρωμένες μονάδες, να ελέγχουν πιο άμεσα τους σπουδαστές, να διαμορφώνουν ένα πιο φθηνό και ευέλικτο δυναμικό, να καλλιεργούν από πιο νωρίς τον ανταγωνισμό και τις αξίες της αγοράς, να επιβάλλουν την ιδιωτικοοικονομική λειτουργία, να κερδίσουν νέες κρατικές επιδοτήσεις. Αυτός είναι και ο πυρήνας της προσπάθειας να κλείσουν και να αναδιαρθρώσουν ριζικά την ΑΕΝ Ιονίων Νήσων και το Ναυτικό ΕΠΑΛ Ιθάκης. 
Σήμερα με τραγικό τρόπο εκφράζεται και στα νησιά μας το δίλλημα: 
Ή κέρδη για τους εφοπλιστές και τους κεφαλαιοκράτες ή ενιαίος δημόσιος φορέας συγκοινωνιών, καράβια και λιμάνια λαϊκή περιουσία, που θα διασφαλίσει τα πιο πάνω δικαιώματα σε νησιώτες και ναυτεργάτες. 
Από το καλοκαίρι έντονα δίνουν και παίρνουν οι επισκέψεις οικονομικών και κρατικών παραγόντων, με επίκεντρο το λιμάνι του Αργοστολίου, που έχει το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό να μην είναι σήμερα το κεντρικό λιμάνι του Νομού αλλά που αποτελεί φυσική ναυτική βάση από την αρχαιότητα, που έχει μεγάλες προοπτικές επέκτασης - ανάπτυξης και πολλαπλασιασμού της δραστηριότητάς του, στο κομμάτι της πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων και της μεταφοράς εμπορευμάτων. Οι πρεσβείες των ΗΠΑ, της Γερμανίας, της Αγγλίας, της Κίνας, της Ρωσίας, της Τουρκίας, του Κατάρ κ.ά., με διάφορους τρόπους, έκαναν σαφές το ενδιαφέρον τους. Έκαναν σαφές ότι συνδέουν άμεσα την υπόθεση του ελέγχου των λιμανιών με τα πετρέλαια, το φυσικό αέριο και τον ορυκτό πλούτο της περιοχής. Συνέδεσαν την υπόθεση των εξελίξεων στη ΝΑ Μεσόγειο με τα real estate και τις επενδύσεις σε νησίδες, υπό ιδιωτικοποίηση κρατικά τουριστικά ακίνητα και ξενοδοχειακές μονάδες σε Κεφαλονιά και Θιάκι. Το μεγάλο φαγοπότι ξεκίνησε και τα μεγάλα μαχαίρια άρχισαν να βγαίνουν. Ταυτόχρονα, και με επίκεντρο το Αργοστόλι, αναπροσαρμόζεται όλη η γραμμή πλεύσης για τις πύλες εισόδου και εξόδου από τα νησιά μας αλλά και το ζήτημα του ελέγχου τους. Εφοπλιστικό κεφάλαιο και ξενοδόχοι, εκμεταλλευτές του ορυκτού πλούτου, συμμετέχουν ενεργά στο φαγοπότι και όλοι μαζί παρέα με σεΐχηδες, τέως βασιλιάδες, επενδυτές, συναγελάζονται με πολιτικά στελέχη των αστικών κομμάτων και της τοπικής διοίκησης.  
Ταυτόχρονα με τη συγκέντρωση της δραστηριότητας σε ότι το κεφάλαιο εντοπίζει ως πιο κερδοφόρο, υποβαθμίζεται ο ρόλος των περιφερειακών λιμανιών και γραμμών, σημαντικών για τη μετακίνηση του λαού, όπως της Πεσσάδας που μας συνδέει άμεσα με τη Ζάκυνθο αλλά και του Φισκάρδου που μας συνδέει με τη Λευκάδα. Ο Πισαετός στην Ιθάκη ετοιμάζεται κι αυτός για ξεπούλημα και, με δεδομένο ότι το λιμάνι στο Βαθύ έχει στην πράξη καταργηθεί, η Ιθάκη βρίσκεται αποκομμένη όχι μόνο από τον κορμό της ηπειρωτικής Ελλάδας αλλά και από την Κεφαλονιά. Οι δύο κύριες πύλες εισόδου της Κεφαλονιάς, η Σάμη και ο Πόρος είναι στο έλεος των συγκρούσεων μεταξύ των ναυτιλιακών εταιριών αλλά και των σχεδιασμών στους οποίους αναφέρθηκα. 
Οι συγκοινωνίες είναι πανάκριβες. Η μετακίνηση με ΚΤΕΛ και πλοίο για Αθήνα στοιχίζει 320 ευρώ για μία τετραμελή οικογένεια. Μια σειρά εκπτώσεις, όπως αυτή που παρείχαν (20%) για εκπαιδευτικούς, έχουν καταργηθεί. Το εισιτήριο στο δρομολόγιο του ferry boat για Ληξούρι, στοιχίζει καθημερινά σε δεκάδες δημοσίους υπαλλήλους και άλλους εργαζόμενους 5 ευρώ, κοντά 150 ευρώ το μήνα. Σήμερα όλα σχεδόν τα δρομολόγια εκτελούνται σε περισσότερο χρόνο, με μικρότερα - χειρότερα και πιο γερασμένα καράβια. Καμία μέριμνα δεν υπάρχει για ανταποκρίσεις με Ζάκυνθο - Βόρειο Ελλάδα και άλλες περιοχές. Δεν υπάρχει καθόλου η αναγκαία διαπεριφερειακή σύνδεση. Ούτε υπάρχει ναυτική σύνδεση με Ιταλία. Υπάρχουν μέρες που τα δρομολόγια εκτελούνται. Φθάσαμε πλέον, εν έτει 2013, να μένει η Κεφαλονιά και το Θιάκι στην πράξη χωρίς καμία σύνδεση. Με δεδομένη την υποβάθμιση των νοσοκομείων, την έλλειψη ιατρικής κάλυψης στους ασφαλισμένους (και βέβαια τους ανασφάλιστους) παίζεται η υγεία και κάποτε η ζωή συνανθρώπων μας. Δεκάδες ιατρικά ραντεβού και εξετάσεις που έχουν προγραμματιστεί στην Πάτρα ή αλλού αναβάλλονται. Οι συνέπειες των άτακτων και ακριβών δρομολογίων είναι βαριές, ειδικά για ορισμένες κοινωνικές ομάδες όπως οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι, οι ασχολούμενοι με τον τουρισμό μικροεπαγγελματίες. Υπάρχουν συνέπειες στη νεολαία, στις μετακινήσεις των αθλητών, των θιάσων κ.λ. Η επίκληση των «ψυχολογικών προβλημάτων του πληρώματος» ήταν ο λόγος για ακύρωση δρομολογίου, κι αυτό στο βωμό του ανταγωνισμού των εταιριών, ανοίγοντας και το ενδεχόμενο να χάσουν τη δουλειά τους οι ναυτεργάτες 
Η πρόσφατη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) είναι εξοργιστικά αποκαλυπτική για το ρόλο των κυβερνώντων και τη σχέση τους με τους εφοπλιστές. Η θέση των εφοπλιστών είναι νόμος, το κράτος και η πραγματική εξουσία αποδεικνύεται ότι είναι αυτοί.  
Δύο μόνο δρομολόγια καθημερινά από Πόρο αντί των τριών που αποτελεί αδιαπραγμάτευτο στόχο για το λαό– ένα «αντίδωρο» τη βδομάδα με το Ζάκυνθος, διατήρηση του ίδιου καθεστώτος από Σάμη και έχει ο θεός. Και την ίδια στιγμή που οι εφοπλιστές επιχειρηματολογούν για το πόσο αναξιοπαθούντες είναι, το Υπουργείο εγκρίνει νέα γραμμή Σάμη – Μεσολόγγι, μόνο για τους καλοκαιρινούς μήνες. Το ΣΑΣ «έγραψε κανονικά» ακόμη και την πρόταση της Περιφέρειας, όπως διαμορφώθηκε μετά τη σχετική σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε. Αντί των πιο φθηνών εισιτηρίων και τακτικών δρομολογίων έγινε ότι συνέφερε τους εφοπλιστές. 
Σήμερα δεν αρκεί να περιγράφουμε το πρόβλημα. Πρέπει να πούμε καθαρά ότι αυτό που συμβαίνει είναι μέρος του συνολικού πολέμου σε βάρος της εργατικής τάξης και του λαού από κυβέρνηση – κεφάλαιο και ΕΕ. Η άρση του «CABOTAGE», η απελευθέρωση της ακτοπλοΐας όξυνε τον ανταγωνισμό και οδήγησε εδώ. Αντί μειωμένες τιμές είχαμε αυξήσεις «φωτιά» πάνω από 300%, μέσα σε μια δεκαετία, στα εισιτήρια των επιβατών, προκλητικές φοροαπαλλαγές και κρατικές χρηματοδοτήσεις - εγγυήσεις στους εφοπλιστές για την κατασκευή νεότευκτων σε ασιατικά ναυπηγεία 
Εδώ λοιπόν, επί της ουσίας τοποθετούμαστε αν αποδεχόμαστε ή όχι τον καπιταλιστικό δρόμο ανάπτυξης της ελληνικής κοινωνίας. Αν δεν αμφισβητηθεί η κυριαρχία του κεφαλαίου στην οικονομία, αν παραμείνει η δικτατορία του, τότε απλώς θα κλαίμε πάνω στο χυμένο γάλα. Σήμερα, είναι αναγκαία η διεκδίκηση στόχων που ανταποκρίνονται στο αναγκαίο για την εργατική τάξη και το λαό αλλά και πρέπει να γίνεται κατανοητό ότι χρειάζεται συνολική σύγκρουση για μια ριζικά διαφορετική πορεία του τόπου. Η ΕΛΜΕ καλεί τους φορείς που παραβρίσκονται σήμερα να υιοθετήσουν τα αιτήματα του πλαισίου πάλης που έχουμε συνυπογράψει: Ενιαίος, δημόσιος φορέας ακτοπλοϊκών και αεροπορικών συγκοινωνιών, πλοία σύγχρονα και ασφαλή, απρόσκοπτη και τακτική σύνδεσηκτοπλοϊκή και αεροπορική) των νησιών μας μεταξύ τους και με την ηπειρωτική Ελλάδα, ουσιαστική μείωση των ναύλων, δωρεάν εισιτήρια για τους άνεργους, ειδικές τιμές για ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες (συνταξιούχοι, ΝΑΤ, πολύτεκνοι, φοιτητές, φαντάροι, ΑΜΕΑ, εκπαιδευτικοί κ.λ.), καμία παραχώρηση λιμανιών, αεροδρομίων, μαρίνων, νησιών, βραχονησίδων σε ιδιώτες, κατάργηση των νόμων για την ιδιωτικοποίηση της ναυτικής εκπαίδευσης, πάλη για ένα ενιαίο δημόσιο φορέα της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας.  
Ζητάμε από τους φορείς να συζητήσουν άμεσα το πλαίσιο αυτό σε ΔΣ και ΓΣ. Να είναι η σημερινή εκδήλωση αφετηρία αγωνιστικής προετοιμασίας και συντονισμού. Με εμπροσθοφυλακή το Εργατικό Κέντρο της Κεφαλονιάς να παρέμβουμε άμεσα στις εξελίξεις, με ταξική ενότητα και αγώνα. 
Αργοστόλι 19/1/2013