Πηγή: energypress.gr
Σε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα επιχειρηματική δραστηριότητα, ο τζίρος της οποίας θα ξεπεράσει το 1 δις. ευρώ τα επόμενα χρόνια, εξελίσσεται η αλλαγή φωτισμού και η εγκατάσταση Led σε δήμους και περιφέρειες της χώρας. Δεν είναι τυχαίο ότι για την πίτα αυτή διαγκωνίζονται μεγάλοι εγχώριοι και ξένοι παίκτες ενέργειας και τεχνολογίας, ανάμεσά τους, δε, κάποια από τα μεγάλα ελληνικά ονόματα της ενέργειας και των κατασκευών.
Σήμερα ένα μικρό και μόνον ποσοστό των Δήμων της χώρας έχει ήδη προχωρήσει σε σχετικούς διαγωνισμούς. Παρόλα αυτά οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης φαίνεται ότι βρίσκονται στη φάση όπου έχουν κατανοήσει τα τεράστια οφέλη που προκύπτουν από την αλλαγή του συμβατικού φωτισμού και το επόμενο διάστημα αναμένεται η προκήρυξη πολλών διαγωνισμών για την εγκατάσταση «έξυπνων» οδοφωτιστικών LED.
Για την ακρίβεια οι περισσότεροι δήμοι βρίσκονται σε διαδικασία ωρίμανσης ή δημοπράτησης ή υλοποίησης τέτοιων έργων, με την συντριπτική πλειοψηφία να κατευθύνεται στην προκήρυξη αυτών των έργων μέσω Συμβάσεων Ενεργειακής Απόδοσης (ΣΕΑ) και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), προσέγγιση που αξιολογείται ως η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη για τους Δήμους.
Η ραγδαία ανάπτυξη της συγκεκριμένης αγοράς, συνδέεται προφανώς με το γεγονός ότι οι Δημοτικοί άρχοντες έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν στους δημότες τους πολύ καλύτερες υπηρεσίες οδοφωτισμού, μειώνοντας ταυτόχρονα τις δαπάνες συντήρησης και τους λογαριασμούς ρεύματος (μέχρι και 80%), χωρίς από την άλλη ο προϋπολογισμός του Δήμου να χρειαστεί να εκταμιεύσει χρήματα για την επένδυση αυτή.
Η μέθοδος ΣΕΑ/ΣΔΙΤ
Με τη μέθοδο Σύμβασης Ενεργειακής Απόδοσης (ΣΕΑ) και ΣΔΙΤ, ο ιδιώτης αναλαμβάνει το 100% της αρχικής επένδυσης και του ρίσκου, και αποπληρώνεται σταδιακά σε βάθος 12ετίας λαμβάνοντας μέρος της εξοικονόμησης ενέργειας που επιτυγχάνει. Ταυτόχρονα αφήνει στο Δήμο ένα εγγυημένο κέρδος από την εξοικονόμηση ενέργειας με παράλληλη 12ετή απαλλαγή του από τα έξοδα συντήρησης τα οποία, επίσης, περνάνε στην ευθύνη του ιδιώτη.
Επιπλέον, κάποια έργα ΣΕΑ περιλαμβάνουν την προμήθεια, εγκατάσταση και λειτουργία εφαρμογών έξυπνων πόλεων (smart cities), όπως ενδεικτικά, μεταξύ άλλων, συστήματα έξυπνων κάδων αποκομιδής απορριμμάτων, έξυπνα Parkings, κλπ.
Αυτό το win-win μοντέλο Σύμβασης φαίνεται να κερδίζει έδαφος έναντι των κλασικών έργων, τύπου προμήθειας. Η έλλειψη αρχικού κεφαλαίου της επένδυσης από πλευράς Δημοτικών Αρχών, η απροθυμία τους να επιβαρύνουν τους ισολογισμούς τους με δάνεια εκατομμυρίων έχοντας το ρίσκο της έντοκης αποπληρωμής καθώς και τα μεγάλα έξοδα συντήρησης σε συνδυασμό με την έλλειψη του εξειδικευμένου τεχνικού προσωπικού για τον αποτελεσματικό χειρισμό και την λειτουργία εφαρμογών τηλεδιαχείρισης και smart cities, είναι οι βασικοί λόγοι που οι Δήμοι προτιμούν τις ΣΕΑ και ΣΔΙΤ.
Υψηλά ποσοστά
Πανευρωπαϊκά, στα έργα ΣΕΑ/ΣΔΙΤ, ο αρχικός προϋπολογισμός υπολογίζεται ως συνάρτηση της προβλεπόμενης ετήσιας εξοικονόμηση ενέργειας επί τα έτη της σύμβασης. Εάν, για παράδειγμα, τα φωτιστικά δρόμου ενός Δήμου καταναλώνουν 1 εκατομμύριο ευρώ ρεύμα ετησίως, και αυτό το ποσό πρόκειται να μειωθεί μετά την αντικατάσταση κατά 70% , ήτοι 700.000 ευρώ το χρόνο, τότε ο εν δυνάμει προϋπολογισμός αυτόματα ανέρχεται σε 700 χιλιάδες Χ 12 έτη, ήτοι 8,4 εκατομμύρια ευρώ. Η ιδιωτική εταιρεία που κατεβαίνει στο διαγωνισμό του Δήμου, καλείται στην προσφορά της να διαμοιράζεται αυτό το όφελος (υπό μορφή έκπτωσης) με το Δήμο. Το μέγεθος της έκπτωσης καθορίζει το αναλογούν κέρδος του Δήμου.
Σύμφωνα με παράγοντες που γνωρίζουν καλά το αντικείμενο, στη χώρα υπάρχει υψηλός ανταγωνισμός με αποτέλεσμα να έχουν καθιερωθεί υψηλά ποσοστά οφέλους για τους Δήμους. Στην Ευρωπαϊκή αγορά, το όφελος του Δήμου κυμαίνεται, συνήθως, μεταξύ 5% – 15% , ενώ στην Ελληνική αγορά, σε πολλές περιπτώσεις, το όφελος ήδη ξεπερνά το 20%!
Σε αυτό το όφελος πρέπει να προστεθεί και το κέρδος που προκύπτει από την 12ετή απαλλαγή του Δήμου από την αγορά φωτιστικών/λαμπτήρων και αναλωσίμων αλλά και τις εργασίες συντήρησης για 12 έτη οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις είναι κάποια εκατομμύρια ευρώ! Επιπρόσθετη αξία αποτελεί και το όφελος από την εκμετάλλευση των υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας των Smart Cities, όπου αυτό πράγματι γίνεται.
Ποιοί είναι οι «παίχτες»
Το γεγονός ότι πλέον τα έργα οδοφωτισμού δημοπρατούνται ολοένα και περισσότερο ως ΣΕΑ/ΣΔΙΤ και όχι ως απλή προμήθεια, σε συνδυασμό με τις συγκεκριμένες σταθερές προδιαγραφές και απαιτήσεις αυτών των έργων, έχουν κάνει τα επιτελεία μεγάλων εταιρειών να διεκδικούν μερίδιο σε μία αγορά που, όπως προαναφέρθηκε, αναμένεται να ξεπεράσει το 1 δις ευρώ την επόμενη πενταετία.
Πρωταγωνιστές αυτής της αγοράς, με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα και με τα έργα που έχουν πάρει, αναδεικνύονται κατά κύριο λόγο οι εξής ελληνικές εταιρείες και όμιλοι:
· Η GlobiLED που μαζί με τον ΟΤΕ είναι ανάδοχοι των έργων Ραφήνας, Ρόδου, Μεσσήνης, Σαρωνικού και Ασπροπύργου
· Η ΑΚΤΩΡ FM (θυγατρική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ), ανάδοχος των έργων στους Δήμους Αλίμου, Φυλής και Μεγάρων.
· Ο Όμιλος ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ανάδοχος των έργων Καλαμάτας, Μυκόνου, και διεκδικητής στον Δήμο Σερρών
· Η ΜΕΤΚΑ (της Mytilineos), ανάδοχος του έργου ΣΕΑ του Δήμου Βόλου, και διεκδικητής των Δήμων Πειραιά και Βόλβης
· Η GREENESCO που διεκδίκησε το έργο της Μεσσήνης, των Δελφών, και είναι εκ των 4 σχημάτων που διεκδικούν το Δήμο Βόλβης
· Η ΙΝΤΡΑΚΟΜ, ανάδοχος του έργου του Δήμου Παπάγου μαζί με την GlobiLED
· Η SIRECLED συμφερόντων του ομίλου Δαυίδ και του Δημ. Δασκαλόπουλου, που είναι μέρος της κοινοπραξίας του έργου φωτισμού της Ζακύνθου
· Πολλές άλλες μικρομεσαίες, κυρίως, κατασκευαστικές εταιρείες που ήδη έχουν αναδειχθεί ανάδοχοι διαφόρων Δήμων (ΣΤΗΡΙΞΙΣ ΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε, ΒΑΣΗΛΙΟΣ Α.Ε, ΙΟΝΙΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ, ΠΡΟΤΕΥΣ Α.Ε, EUROFINA, ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ Α.Ε, κλπ)
Πρέπει να σημειωθεί, τέλος, ότι ενδιαφέρον για την συγκεκριμένη αγορά, το οποίο πιθανότατα θα εκδηλωθεί πιο ενεργά το επόμενο διάστημα, έχουν δείξει και ξένοι Όμιλοι, όπως η Αμερικάνικη AMARESCO και οι Γαλλικές VINCI και ENGIE.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου