Παρασκευή 12 Ιουνίου 2020

Eurogroup: Οριστικό τέλος μετά τον Ιούλιο στην προστασία πρώτης κατοικίας

Το Eurogroup στην απόφαση με την οποία εγκρίνεται η εκταμίευση των 748 εκατ. ευρώ προς τη χώρα εκδηλώνει την αποφασιστικότητά του να μην επιτρέψει, ακόμη και στις ειδικές συνθήκες που δημιουργεί η κρίση του κοροναϊού, οποιαδήποτε περαιτέρω παράταση του προστατευτικού πλαισίου για την πρώτη κατοικία. Ζητεί δε από την κυβέρνηση να νομοθετήσει νέο πτωχευτικό κώδικα που θα προβλέπει τη δυνατότητα για ρευστοποίηση όλων των εξασφαλίσεων (πλειστηριασμοί για όλα τα ακίνητα).

Σημειώνει ότι υπήρξαν καθυστερήσεις στις μεταρρυθμίσεις που αφορούν το χρηματοπιστωτικό τομέα, δηλαδή στην κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας και την καθιέρωση νέου πτωχευτικού κώδικα, αναγνωρίζοντας όμως ότι αυτό οφείλεται στην πανδημία. Όμως, καθιστά σαφές ότι δεν γίνεται ανεκτή άλλη καθυστέρηση και η προστασία πρέπει να αρθεί ως το τέλος Ιουλίου.

Επίσης, το Eurogroup δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, καθώς το 2019 σημειώθηκαν καθυστερήσεις και η κυβέρνηση έχει αναλάβει την υποχρέωση να εκκαθαρίσει αυτές τις οφειλές, ύψους 1,22 δισ. ευρώ στο τέλος του 2019, ως το τέλος του τρέχοντος έτους.



Όπως υπογραμμίζεται στο ανακοινωθέν: «Καλούμε τις ελληνικές αρχές να προχωρήσουν αποφασιστικά στην εφαρμογή του σχεδίου εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων οφειλών, τη νομοθέτηση ενός αποτελεσματικού νέου πτωχευτικού κώδικα, που θα διασφαλίζει τη ρευστοποίηση όλων των εξασφαλίσεων και την κατάργηση του ισχύοντος συστήματος για την προστασία των κύριων κατοικιών έως τα τέλη Ιουλίου 2020»

Το Eurogroup, επίσης, δεν παραλείπει να υπενθυμίζει τις νέες δεσμεύσεις για μεταρρυθμίσεις που έχει αναλάβει η Ελλάδα, στο πλαίσιο της τελευταίας αξιολόγησης, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η δέσμευση για τη μεταρρύθμιση του εργατικού δικαίου. «Χαιρετίζουμε τη δέσμευση της Ελλάδας να αναλάβει μια σειρά πρόσθετων μεταρρυθμίσεων, με σκοπό τη στήριξη της ανάκαμψης», σημειώνεται στο ανακοινωθέν.

Στο κρίσιμο ερώτημα, αν η Ελλάδα θα έχει το 2021 τη δυνατότητα να αποφύγει τους αυστηρούς στόχους για το πρωτογενές πλεόνασμα (3,5% του ΑΕΠ), η απάντηση που δίνεται από το ανακοινωθέν είναι ότι, σύμφωνα με τις προβλέψεις που γίνονται τώρα, η Ελλάδα θα έχει πρωτογενές πλεόνασμα το 2021. Ο Μάριο Σεντένο, ερωτηθείς σχετικά, είπε ότι δεν συζητήθηκε σήμερα ειδικό αίτημα της Ελλάδας για χαλάρωση και τον επόμενο χρόνο και ότι για τη χώρα ισχύει αυτό που ισχύει για όλες, με βάση τις αποφάσεις της 16ης Μαρτίου, δηλαδή ότι η αναστολή των δημοσιονομικών κανόνων θα ισχύσει μόνο για το 2020.

Οι ανακοινώσεις του Eurogroup
Το Eurogroup συζήτησε την πρόοδο της Ελλάδας όσον αφορά την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων και τις μακροοικονομικές προοπτικές της, βάσει της έκτης έκθεσης ενισχυμένης εποπτείας που δημοσιεύθηκε στις 20 Μαΐου.

Όπως και στα περισσότερα κράτη μέλη, η οικονομική και κοινωνική κατάσταση στην Ελλάδα έχει επηρεαστεί αρνητικά από την πανδημία του κορονοϊού και οι οικονομικές προοπτικές υπόκεινται σε μεγάλη αβεβαιότητα. Με βάση τις εαρινές προβλέψεις της Επιτροπής για το 2020, η ελληνική οικονομία αναμένεται να είναι από τις πιο πληγείσες στην ΕΕ το 2020, αν και προβλέπεται μια αρκετά ισχυρή ανάκαμψη για το 2021.

Υπενθυμίζουμε ότι η Ελλάδα διατήρησε ισχυρές δημοσιονομικές επιδόσεις, επιτυγχάνοντας τους στόχους πρωτογενούς πλεονάσματος την τελευταία πενταετία και πλεόνασμα προϋπολογισμού 1,5% του ΑΕΠ το 2019. Η επικαιροποιημένη πρόβλεψη των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων αναμένει ότι το πρωτογενές αποτέλεσμα θα μετατραπεί σε έλλειμμα το 2020, προτού επιστρέψει σε πλεόνασμα το 2021.

Υπενθυμίζουμε στο πλαίσιο αυτό τη δήλωση του Eurogroup της 16ης Μαρτίου 2020, όπου συμφωνήσαμε ότι «… οι αυτόματες υστερήσεις εσόδων και οι αυξήσεις των παροχών ανεργίας που προκύπτουν από τη μείωση της οικονομικής δραστηριότητας δεν θα επηρεάσουν τη συμμόρφωση με τους ισχύοντες δημοσιονομικούς κανόνες, στόχους και απαιτήσεις. Επιπλέον, συμφωνήσαμε ότι οι δημοσιονομικές επιπτώσεις των προσωρινών φορολογικών μέτρων που λαμβάνονται ως απάντηση στο COVID-19 θα αποκλειστούν κατά την αξιολόγηση της συμμόρφωσης με τους δημοσιονομικούς κανόνες, τους στόχους και τις απαιτήσεις της ΕΕ».

Συγχαίρουμε τις ελληνικές αρχές για την ταχεία και αποφασιστική πολιτική ανταπόκριση, τόσο όσον αφορά τη συγκράτηση της μετάδοσης του ιού, όσο και για τη λήψη απαραίτητων μέτρων οικονομικής και δημοσιονομικής στήριξης.

Χαιρετίζουμε επίσης τη δέσμευση της Ελλάδας να αναλάβει μια σειρά πρόσθετων μεταρρυθμίσεων, με σκοπό τη στήριξη της ανάκαμψης. Χαιρετίζουμε επίσης την πρόοδο που επιτεύχθηκε σε ορισμένους τομείς μεταρρυθμίσεων, συμπεριλαμβανομένου του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, της κοινωνικής πρόνοιας, της αγοράς εργασίας και της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης.

Υπήρξαν ορισμένες καθυστερήσεις στη διαδικασία μεταρρύθμισης, για παράδειγμα όσον αφορά τον χρηματοπιστωτικό τομέα. Αναγνωρίζουμε ότι οι καθυστερήσεις αυτές οφείλονταν κυρίως σε λειτουργικούς περιορισμούς που συνδέονται με την πανδημία του κορονοϊού.

Η αυξημένη αβεβαιότητα που συνεπάγεται η πανδημία υπογραμμίζει την ανάγκη να αντιμετωπιστούν αποφασιστικά οι υφιστάμενοι μεσοπρόθεσμοι κίνδυνοι και προκλήσεις που προσδιορίζονται στην έκθεση ενισχυμένης εποπτείας. Ως εκ τούτου, θα είναι ζωτικής σημασίας για την Ελλάδα να διατηρήσει και, όπου χρειάζεται, να ενισχύσει τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες για την περαιτέρω στήριξη της οικονομικής ανάκαμψης, τη βελτίωση της ανθεκτικότητας της οικονομίας και τη στήριξη της δέσμευσης για βελτίωση της μακροπρόθεσμης αναπτυξιακής δυναμικότητας.

Καλούμε τις ελληνικές αρχές να προχωρήσουν αποφασιστικά στην εφαρμογή του σχεδίου εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων οφειλών, τη νομοθέτηση ενός αποτελεσματικού νέου πτωχευτικού κώδικα, που θα διασφαλίζει τη ρευστοποίηση όλων των εξασφαλίσεων και την κατάργηση του ισχύοντος συστήματος για την προστασία των κύριων κατοικιών έως τα τέλη Ιουλίου 2020.

Επιπλέον, τονίζουμε την ανάγκη ενίσχυσης της εφαρμογής άλλων βασικών μεταρρυθμίσεων, μεταξύ άλλων όσον αφορά την περαιτέρω ενίσχυση της φορολογικής διοίκησης, των δημόσιων επενδύσεων, του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την εφαρμογή κρίσιμων μεταρρυθμίσεων στον χρηματοπιστωτικό τομέα. Αυτό θα εξακολουθήσει να παρακολουθείται στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας.
https://www.libre.gr/vomva-apo-eurogroup-oristiko-telos-meta-ton-i/

Eurogroup statement on Greece of 11 June 2020

The Eurogroup discussed Greece’s progress with reform implementation and its macro-economic outlook, on the basis of the sixth enhanced surveillance report published on 20 May.

As in most member states, the economic and social situation in Greece has been adversely affected by the COVID-19 outbreak, and the economic outlook is subject to high uncertainty. Based on the Commission 2020 spring forecast, the Greek economy is expected to be among the hardest hit in the EU in 2020, although a fairly strong recovery is projected for 2021. We recall that Greece maintained strong fiscal performance, reaching the primary surplus targets in the past five years and a headline surplus of 1.5% of GDP in 2019. The updated forecast of the European institutions expects the primary balance to turn to a deficit in 2020, before returning to a surplus in 2021. We recall in this context the Eurogroup statement of 16 March 2020 where we agreed that “… automatic revenue shortfalls and unemployment benefit increases resulting from the drop in economic activity will not affect compliance with the applicable fiscal rules, targets and requirements. In addition, we agreed that the budgetary effects of temporary fiscal measures taken in response to COVID-19 will be excluded when assessing compliance with the EU fiscal rules, targets and requirements”.

We commend the Greek authorities for the quick and decisive policy response, both in containing the outbreak of the virus and in taking the necessary economic and fiscal support measures. We also welcome Greece’s commitment to undertake a set of additional reforms, with a view to supporting the recovery. We furthermore welcome the progress achieved in a number of reform areas, including in the privatization agenda, social welfare, the labour market and the functioning of the public administration. There have been some delays with the reform process, for example with regard to the financial sector. We acknowledge that these delays were mainly due to operational constraints linked to the Coronavirus epidemic.

The increased uncertainty entailed by the COVID-19 outbreak underscores the need to tackle decisively the existing medium-term risks and challenges identified in the enhanced surveillance report. It will therefore be crucial for Greece to sustain, and where necessary strengthen, reform efforts to further support the economic recovery, improve the resilience of the economy and to underpin the commitment to improve the long-term economic potential. We call on the Greek authorities to proceed decisively with the implementation of its arrears clearance plan, with the legislation of an effective new insolvency code, ensuring an appropriate enforcement of all collateral, and the abolition of the current scheme for the protection of primary residences by end-July 2020. Furthermore, we stress the need to strengthen the implementation of other key reforms, including with regard to further strengthening the tax administration, public investment, the business environment and the implementation of crucial financial sector reforms. This will continue to be monitored in the context of enhanced surveillance.

Against this background, the Eurogroup welcomes the assessment by the European institutions that Greece, also considering the extraordinary circumstances posed by the Coronavirus outbreak, has taken the necessary actions to achieve its specific reform commitments, and that the necessary conditions are in place to confirm the release of the third tranche of policy-contingent debt measures. Subject to the completion of national procedures, the EWG and the EFSF Board of Directors are expected to approve the transfer of SMP-ANFA income equivalent amounts and the reduction to zero of the step-up interest margin on certain EFSF loans worth EUR 748 million in total. Our next discussion on Greece will be based on the seventh enhanced surveillance report expected to be issued in September 2020.

https://thefaq.gr/dyo-psemata-na-syriza-gia-mitsotaki-dyo-psemata-kai-enoches-siopes-i-chthesini-anakoinosi-toy-eurogroup-poy-entechnos-parekampse-o-prothypoyrgos-paroysiazontas-sti-voyli-palaioteri-kai-poy-desmeyei-gi/

Δεν υπάρχουν σχόλια: