Τετάρτη 29 Ιουλίου 2020

Διαφημιστικές πινακίδες στους δρόμους: Αντιδράσεις για την επαναφορά τους – Ανακοίνωση Πατούλη με σκληρή γλώσσα

Πηγή: topontiki.gr



Σφοδρές αντιδράσεις, από ΜΜΕ, κόμματα της αντιπολίτευσης, φορείς σχετικούς με τις συγκοινωνίες, ακόμα και από την ίδια την Περιφέρεια Αττικής, έχει προκαλέσει η νέα ΚΥΑ σύμφωνα με την οποία επιστρέφουν οι υπαίθριες διαφημιστικές πινακίδες στους ελληνικούς δρόμους.

Υπενθυμίζεται ότι η τοποθέτηση των εν λόγω πινακίδων απαγορεύεται από το 2014 βάσει της Διεθνούς Συμβάσεως της Βιέννης για την Οδική Σήμανση και Σηματοδότηση, που κυρώθηκε με το ν. 4266/2014 και έχει υπερνομοθετική ισχύ.
Ο λόγος της απαγόρευσης τους  ήταν ότι στο παρελθόν είχε αποδειχθεί σε πολλές περιπτώσεις, ότι τα διαφημιστικά πλαίσια συνέβαλλαν καθοριστικά στην πρόκληση θανατηφόρων τροχαίων.
Οι αντιδράσεις έχουν προκληθεί καθώς όπως αναφέρουν οι καταγγέλλοντες φορείς η κυβέρνηση προχώρησε σην υλοποίηση της απόφασης της χωρίς καμία διαβούλευση και αγνοώντας επιδεικτικά την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, τροποποιώντας τους όρους και τις προϋποθέσεις για την προβολή υπαίθριας διαφήμισης.
Την ενόχλησή του εκφράζει μεταξύ άλλων και ο Περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης αναφορικά με το σχεδιασμό επαναφοράς της υπαίθριας διαφήμισης.
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωση του:
«Η νέα ΚΥΑ που προωθεί η κυβέρνηση, μέσα από την οποία επιχειρεί να θέσει νέους κανόνες στην ανάπτυξη της υπαίθριας διαφήμισης, θα έπρεπε πριν ανακοινωθεί, να είχε αποτελέσει αντικείμενο εκτεταμένης, σοβαρής κι υπεύθυνης διαβούλευσης με την αυτοδιοίκηση, η οποία πρέπει να έχει ουσιαστικό λόγο και ρόλο, αφού η συγκεκριμένη δραστηριότητα επηρεάζει την οδική ασφάλεια αλλά και την αισθητική εικόνα των πόλεων και των Περιφερειών μας. Ενώ δεν μπορεί να υπάρξει χωροθέτηση θέσεων υπαίθριας διαφήμισης χωρίς την εμπλοκή των Δήμων», δηλώνει ο κ. Πατούλης.
Ο περιφερειάρχης Αττικής σημειώνει ακόμα ότι θα έπρεπε επίσης να ληφθούν υπόψη και οι απόψεις της κοινωνίας των πολιτών, «αφού είναι δεκάδες οι οικογένειες που έχουν θρηνήσει την απώλεια δικών τους ανθρώπων, από εγκληματικές πράξεις και παραλείψεις ανθρώπων κι εταιρειών που εμπλέκονταν στη συγκεκριμένη δραστηριότητα».
Διευκρινίζει ότι τάσσεται υπέρ της στήριξης της υγιούς επιχειρηματικότητας με κανόνες και διάλογο και τονίζει ότι «με σοβαρότητα και υπευθυνότητα η αυτοδιοίκηση θα πάρει θέση πάνω στο ζήτημα της υπαίθριας διαφήμισης, έχοντας ως βασικό κριτήριο την προστασία της ζωής των πολιτών, την πιστή τήρηση των κανόνων οδικής ασφαλείας, αλλά και τον σεβασμό στην εικόνα των πόλεών μας».
Σωκράτης Φάμελλος: Πρόκειται για εκχώρηση του ελεύθερου χώρου
Ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος, μίλησε για μια απόφαση που ήρθε χωρίς να προηγηθεί κανενός είδους διαβούλευση για να υποβαθμίσει την ποιότητα και την ασφάλεια του αστικού περιβάλλοντος: «Σε περιοχές όπως οι ελεύθεροι χώροι και οι πλατείες θα μπορούν να τοποθετούνται εκ νέου αρκετές μεγάλες, ανομοιόμορφες διαφημιστικές πινακίδες, χωρίς κανέναν κανόνα ως προς τις αποστάσεις μεταξύ τους.
Πρόκειται για εκχώρηση του δημόσιου και του ελεύθερου χώρου στα ιδιωτικά συμφέροντα των διαφημιστικών εταιρειών εις βάρος των συμφερόντων των πολιτών, των πεζών, των ποδηλατών, των ΑμεΑ. Αποτελεί, επίσης, υποβάθμιση της ποιότητας και της ασφάλειας του αστικού περιβάλλοντος».
Πανελλαδικός Σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα: Κ.Υ.Α. προαναγγελθέντων θανάτων
«Δεν υπάρχει κανένας λόγος να ξαναζήσουμε το αιματηρό παρελθόν της υπαίθριας διαφήμισης με τα δεκάδες θύματα και την θεσμοποιημένη διαπλοκή» αναφέρει σε ανακοίνωση του ο φορέας. Είναι απορίας άξιο, αλλά τόσο συνηθισμένο σ αυτή τη χώρα, παραμονές (υποτιθέμενης) εξαγγελίας νέου ΚΟΚ, σοβαρότατα θέματα της αρμοδιότητος του να «λύνονται» στο πόδι από «συναρμόδιους».
Καθόλου τυχαίο δεν είναι το ότι γνώρισε την αποδοκιμασία από το σύνολο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, συμπολιτευόμενων και αντιπολιτευόμενων (απίστευτη-μάλλον μοναδική εκδήλωση ομοφωνίας!!!). Απέμεινε έτσι μόνος του ο υφυπουργός Θ. Λιβάνιος να ισχυρίζεται πως «δεν είναι αυτό που όλοι νομίζουν»» αλλά πως η απόφαση αυστηροποιεί την νομοθεσία…
Οι υπογράφοντες την Κοινή Απόφαση καλό είναι να δημοσιοποιήσουν ένα (1) φορέα που τους ζήτησε να συνταχθεί σχετική απόφαση λόγω προβλημάτων που αντιμετώπιζε στο Δημόσιο χώρο με βάση την υπάρχουσα νομοθεσία.
Η ΚΥΑ έρχεται να νομιμοποιήσει την τοποθέτηση διαφημιστικών πινακίδων κάθετα  προς το ρεύμα κυκλοφορίας – απευθυνόμενων στους οδηγούς. Στο άρθρο 4Γ όταν θέτει σαν προυπόθεση για την απαγόρευση τοποθέτησης κάθετων διαφημιστικών πινακίδων στα στέγαστρα των στάσεων «το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας για τα επιβατηγά οχήματα να είναι ανώτερο των 70 χλμ/ώρα».
Επιτρέπεται δηλαδή η τοποθέτηση τους όχι μόνο στους περισσότερους δρόμους της πόλης που το όριο είναι 50km, αλλά ακόμα και σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας όπως η Λεωφόρος Κηφισίας (όριο 70 km) η   ακόμα και το μεγαλύτερο μέρος της Λ. Συγγρού (όριο 70km).
Η υπαίθρια διαφήμιση που απευθύνεται στον οδηγό είναι παγκόσμια από τα κύρια αίτια απόσπασης της προσοχής, εκτροπής των οχημάτων και πρόκλησης τροχαίων συγκρούσεων. Ένα όχημα που κινείται με 70 km/h σημαίνει πως διανύει 19.44 μέτρα σ ένα δευτερόλεπτο. Το να θέτεις ένα τέτοιο όριο σαν καθοριστικό για την τοποθέτηση μηχανισμών απόσπασης προσοχής είναι εγκληματικό ακόμα κι αν υποθέσουμε πως η Ελλάδα είναι μια χώρα που οι οδηγοί σέβονται τα όρια ταχύτητας (μακράν πρώτη αγαπημένη παράβαση των Ελλήνων οδηγών είναι η παραβίαση των ορίων ταχύτητας). Το να τρέχεις σ ένα δρόμο με 70km/h και να κοιτάξεις μια διαφήμιση για ένα μόνο δευτερόλεπτο σημαίνει ότι θα διανύσεις 20 μέτρα χωρίς να βλέπεις μπροστά σου. Και ότι ήθελε προκύψει. Αυτά για 1 μόνο δευτερόλεπτο, που ποτέ δεν είναι ένα.
Τα απόγευμα της Δευτέρας 15 Ιουνίου 2020, στο Σύνταγμα, στην οδό Φιλελλήνων λεωφορείο που κινούνταν με μικρή ταχύτητα έπεσε πάνω σε στάση στην οποία περίμενε αρκετός κόσμος με αποτέλεσμα, ευτυχώς μόνο τον ελαφρύ τραυματισμό μιας γυναίκας. «Συμπτωματικά», στη στάση υπήρχε παράνομη (κάθετη στο οδόστρωμα)  διαφημιστική πινακίδα…
Η γενίκευση των κάθετων διαφημιστικών πινακίδων στις στάσεις και η άρνηση θεώρησης τους ως παραγόντων κινδύνου απόσπασης της προσοχής με βάση την νέα ΚΥΑ θα προκαλέσει νέο κύκλο τροχαίων συγκρούσεων «χωρίς υπεύθυνους» στο οδικό δίκτυο.
Τι προβλέπει η υπουργική απόφαση
Υπενθυμίζεται ότι με Κοινή Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, επιστρέφουν οι διαφημιστικές πινακίδες στους δρόμους, κάθετα προς το ρεύμα κυκλοφορίας, στα πάρκα και στις πλατείες.
Η ΚΥΑ ορίζει τους χώρους στους οποίους επιτρέπεται η προβολή υπαίθριας διαφήμισης, μεταξύ των οποίων σε πλατείες και πεζοδρόμους που προβλέπονται από το νόμο. Ανάλογα με το χώρο που έχει καθοριστεί, για την προβολή υπαίθριας διαφήμισης, ορίζεται ο τύπος του διαφημιστικού πλαισίου, το μέγεθος και οι ειδικότεροι όροι και προϋποθέσεις τοποθέτησής τους.
Μεταξύ άλλων, επιστρέφουν τα διαφημιστικά πλαίσια τύπου “ΠΙΖΑ”, ύψους 5,5 μέτρων, με πινακίδες 3×4 μέτρων σε απόσταση 2,5 μέτρων από το έδαφος. Η απόφαση ορίζει και τις προδιαγραφές για άλλου είδους διαφημιστικά πλαίσια, όπως τα φωτιζόμενα, τα τύπου “ΡΑΚΕΤΑΣ” και τα τύπου “ΠΥΡΓΟΣ” με ανώτατο ύψος 5,00 μέτρα.
Από το υφυπουργείο Εσωτερικών τονίζεται ότι οι κανόνες που διέπουν την υπαίθρια διαφήμιση «όχι μόνο δεν γίνονται πιο ελαστικοί αλλά αντιθέτως αυστηροποιούνται. Εναρμονίζονται με τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, καθώς και με τη Σύμβαση της Βιέννης για την Οδική Σήμανση και τη Σηματοδότηση». Αναφέρεται επίσης πως με τη νέα ΚΥΑ εισάγονται για πρώτη φορά ρητές απαγορεύσεις τοποθέτησης διαφημιστικών πινακίδων. Συγκεκριμένα:
  • Απαγορεύεται η τοποθέτηση διαφημίσεων σε επαρχιακές και εθνικές οδούς, σε ανισόπεδους κόμβους, σε σταθμούς διοδίων
  • Απαγορεύεται η διαφήμιση οπουδήποτε, εφόσον μπορεί να επηρεάσει τους χρήστες της οδού και την κυκλοφορία
  • Απαγορεύεται η διαφήμιση οπουδήποτε, εφόσον παρεμποδίζεται η θέα των πινακίδων σήμανσης
  • Απαγορεύεται η τοποθέτηση διαφημίσεων σε οδούς με εγκατεστημένους σηματοδότες
  • Απαγορεύεται γενικά και οριζόντια σε πεζοδρόμια
  • Απαγορεύεται η οριζόντια η διαφήμιση σε δασικές εκτάσεις
  • Απαγορεύεται η διαφήμιση σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία, χωρίς την έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού
  • Απαγορεύεται οριζοντίως η διαφήμιση σε κοιμητήρια και τεχνικά έργα και εργοτάξια.
Ταυτόχρονα ορίζονται καθολικές απαγορεύσεις για τοποθέτηση πινακίδων στο οδόστρωμα κάθε είδους οδού, στις διαχωριστικές νησίδες, στις νησίδες ασφαλείας και στο οδόστρωμα των οδών παρόδιας εξυπηρέτησης, στην ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών, στον οδηγό τυφλών και κεκλιμένα επίπεδα (ράμπες), ακόμα και όταν αυτά δεν έχουν διαμορφωθεί.
Προβλέπεται για πρώτη φορά προστασία από τη διαφήμιση των μνημείων που είναι εγγεγραμμένα στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO (άρθρο 6 παρ. 2 της ΚΥΑ).
Η άδεια για τη χωροθέτηση και την τοποθέτηση διαφημίσεων ανήκει αποκλειστικά στους Δήμους. Δίνεται ευρεία εξουσιοδότηση στα δημοτικά συμβούλια να καθορίσουν επιπλέον των προβλεπόμενων με την ΚΥΑ απαιτήσεων και ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις, ανάλογα με τις τοπικές ιδιαιτερότητες. Επιπλέον ρητά ορίζεται ότι οι αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων δεν μπορεί να τροποποιούν όρους τοποθέτησης των πλαισίων με τρόπο δυσμενέστερο για το περιβάλλον.

Δεν υπάρχουν σχόλια: