Αυτό που σιγοψιθυριζόταν όλο αυτό το διάστημα μετά τις δυσμενείς συνέπειες απ’ το Μεσογειακό κυκλώνα «Ιανό», τόλμησε να μετατρέψει σε μία ισορροπημένη και επώνυμη επιστολή μία ενεργή συμπολίτισσά μας. Σύμφωνα με το σχετικό δημοσίευμα στο kefaloniastatus.gr, η συντάκτρια της επιστολής σημειώνει την ανάγκη να δοθούν μεγαλύτερες αποζημιώσεις στους πολίτες που έχουν πληγεί σε μεγάλο βαθμό, καθώς και την ανάγκη για τη δημιουργία ενός ελεγκτικού μηχανισμού που θα εποπτεύει τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος και που θα φροντίζει για την ορθή κατανομή του.
Στη συνέχεια του εν λόγω δημοσιεύματος, ο Βουλευτής Κεφαλληνίας-Ιθάκης, κ. Καππάτος, μίλησε σε ραδιοφωνική εκπομπή στον Ionian Galaxy και στους Γιάννα Κουλουμπή-Ανδρέα Αρβανιτάκη, υπερθεματίζοντας τις διαπιστώσεις της κας Έντουαρντς λέγοντας χαρακτηριστικά : «δεν έλειψαν και περιπτώσεις καταχρήσεων, όπου ζητήθηκαν αποζημιώσεις χωρίς να τις δικαιούνται, ωστόσο, ήδη 100 αιτούντες ανακάλεσαν τις αιτήσεις τους φοβούμενοι τις συνέπειες. Να σημειωθεί ότι η μεγάλη πλειονότητα των δικαιούχων, μπορεί να έλαβαν έγκριση σύντομα, ωστόσο θα υπάρξει έλεγχος.»
Συνεπώς η επιστολή της κυρίας Ε.Ε. δικαιώνεται πλήρως μετά και την ομολογία από τα πλέον επίσημα θεσμικά χείλη της Κεφαλονιάς περί περιπτώσεων καταχρήσεως του δημοσίου χρήματος με αφορμή τον Ιανό! Ωστόσο εδώ, προκύπτουν και μερικά ερωτήματα προς το Βουλευτή :
Πως οδηγήθηκαν αυτοί οι συμπολίτες μας να αιτηθούν αποζημιώσεις χωρίς να έχει προηγηθεί αυτοψία στις περιουσίες τους; Μήπως υπήρξαν άτυπες ενημερώσεις ότι δεν πρόκειται να ακολουθήσει έλεγχος και από ποιους; Για ποιο έλεγχο μιλάει ο Βουλευτής δυο μήνες σχεδόν μετά τη θεομηνία; Ποιος θα αποδείξει και με τι τρόπο αν επλήγει τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή;
Δεν έπρεπε αυτός ο έλεγχος να είναι ουσιαστικά η αυτοψία που διενεργήθηκε, αν διενεργήθηκε, και βάσει αυτής και μόνο αυτής να αιτηθεί κάποιος αποζημίωση επισυνάπτοντας τον αριθμό που το έντυπο αυτοψίας αναγράφει;
Πώς επιτρεπόταν η κατάθεση αίτησης χωρίς αποδείξεις και για ποιους ελέγχους μιλάει τώρα ο Βουλευτής αφού μέχρι να δημοσιοποιηθεί η επιστολή όλη αυτή η κατάχρηση συνεχιζόταν κανονικά; Και τέλος, ποιος θα εγγυηθεί την επιστροφή των καταχραζόμενων χρημάτων και με ποιο τρόπο;
Παρ’ όλ’ αυτά και κυριολεκτικά απ’ το πουθενά, διαβάσαμε με μεγάλη έκπληξη την ανακοίνωση ενός ολόκληρου σωματείου(!) το οποίο καταφέρεται ενάντια στη συμπολίτισσά μας και, κυρίως, διαστρεβλώνει εξόφθαλμα τα γραφόμενά της.
Θα θέλαμε εμείς και οι συμπολίτες μας να γνωρίζουμε :
Ο πρόεδρος του Αρκείσιου εκφράζει πραγματικά τους επαγγελματίες της εστίασης και του καφέ στο σύνολό τους ή διατυπώνει τις προσωπικές του απόψεις που ενδεχομένως να απηχούν και σε μερικούς συνεργάτες του;
Δεν επιθυμεί ο πρόεδρος του Αρκείσιου να γίνεται έλεγχος του δημοσίου χρήματος;
Σε ποιο ακριβώς σημείο της επιστολής της κας Έντουαρντς στοχοποιούνται οι επαγγελματίες της εστίασης και του καφέ; Όσο κι αν τη διαβάσαμε δεν μπορέσαμε να βρούμε το επίμαχο σημείο. Η μόνη στοχοποίηση που διαπιστώσαμε ήταν αυτή απ’ τον πρόεδρο του Αρκείσιου προς τη συντάκτρια της επιστολής.
Απ’ τη στιγμή που ο ίδιος ο Βουλευτής επιβεβαιώνει ότι υπήρξαν υφαρπαγές δημοσίου χρήματος και ότι ήδη 100 αιτούντες ανακάλεσαν τις αιτήσεις τους φοβούμενοι τις συνέπειες, με ποια στοιχεία ο πρόεδρος του Αρκείσιου και με ποια πληροφόρηση βγαίνει δημόσια και υπογράφει ότι δεν υπήρξε κανένας ασυνείδητος και κανένας μη έντιμος;
Τέλος, καλούμε τον πρόεδρο του Αρκείσιου να ανακαλέσει την τελευταία παράγραφο του φληναφήματός του η οποία πρόδηλα συνιστά ένα όνειδος που οι επαγγελματίες της εστίασης και του καφέ δεν πρέπει και δε θέλουν να χρεωθούν για λογαριασμό του.
Οι πολίτες ζητούν διαφάνεια στη διαχείριση του δημοσίου χρήματος και οικονομική βοήθεια εκεί που πραγματικά χρειάζεται. Συνεπώς κανένας επιχειρηματίας που πραγματικά είχε ανάγκη βοήθειας και την πήρε δε θίχτηκε απ’ την εν λόγω επιστολή. Οι μόνοι που ενδεχομένως να θιγόντουσαν είναι αυτοί που αναφέρει ο Βουλευτής στη συνέντευξή του. Αυτούς εκπροσωπεί ο πρόεδρος του Αρκείσιου;
Στο δημόσιο διάλογο που αφορά ζητήματα για το κοινό καλό δε χωρούν εκφοβισμοί και ακατανόητες διαστρεβλώσεις. Αυτοί που σπέρνουν τα ζιζάνια της διχόνοιας στα νησιά μας θα θερίσουν την πολιτική απομόνωση και την καταδίκη από την κοινή γνώμη. Επί της ουσίας ζητάμε άμεσα να απαντήσει στην επιστολή της συμπολίτισσάς μας η Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών, και στο μεταξύ επιφυλασσόμαστε για κάθε νόμιμο και δημοκρατικό μέσο ελέγχου μέσα κι έξω απ’ τη Βουλή.
Νομαρχιακή Επιτροπή ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Κεφαλονιάς-Ιθάκης
Επισυνάπτουμε την απάντηση του Υπουργείου Οικονομικών στο Μέσο Κοινοβουλευτικού ελέγχου Ερωτήσεις / 9838 - Ολιγωρία της κυβέρνησης και ανεπαρκή μέτρα στην αντιμετώπιση των μεγάλων καταστροφών από των «Ιανό» στην Κεφαλλονιά και στην Ιθάκη, και ανάγκη αποτελεσματικής στήριξη τωννησιών και των κατοίκων τους.
ΘΕΜΑ: Απάντηση στη με αριθμ. πρωτ. 9838 / 21.9.2020 ερώτηση.
Σε απάντηση της με αριθμ. πρωτ. 9838 / 21.9.2020 ερώτησης, που κατατέθηκε από τους
αναγραφόμενους στον πίνακα διανομής Βουλευτές, ως προς τα θέματα αρμοδιότητάς μας, σας
γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
Α. Σύμφωνα με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο το Υπουργείο Οικονομικών είναι αρμόδιο για την
αποζημίωση επιχειρήσεων (επιχορήγηση ποσοστού της ζημίας για κτιριακές εγκαταστάσεις,
μηχανολογικό εξοπλισμό, πρώτες ύλες, εμπορεύματα και φορτηγά αυτοκίνητα δημόσιας και ιδιωτικής
χρήσης καταγεγραμμένα ως κατεστραμμένα) από θεομηνίες κατ΄ εφαρμογή του άρθρου 36 του
Ν.2459/97, με έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης (κ.υ.α) των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης
και Επενδύσεων, και Υποδομών και Μεταφορών.
Για την έκδοση της ανωτέρω απόφασης, απαραίτητες προϋποθέσεις είναι :
α) η έκδοση κ.υ.α. οριοθέτησης των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων,
Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών, με επισπεύδον το Υπουργείο Υποδομών και
Μεταφορών, με την οποία οριοθετούνται οι πληγείσες περιοχές και
β) η καταγραφή ζημιών των εν λόγω επιχειρήσεων από την αρμόδια Περιφέρεια.
Να σημειωθεί ότι με την απόφαση οριοθέτησης παρέχεται και στεγαστική συνδρομή (δωρεάν κρατική
αρωγή και άτοκο δάνειο) για την επισκευή / ανακατασκευή των κτιρίων και κτιριακών εγκαταστάσεων.
Σημειώνουμε ότι για τις πλημμύρες και τον ανεμοστρόβιλο που εκδηλώθηκαν από τις 17 έως 19
Σεπτεμβρίου 2020 σε περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Κεφαλληνίας, Ζακύνθου, Ιθάκης και
Λευκάδας εκδόθηκε η κ.υ.α. οριοθέτησης περιοχών και χορήγησης στεγαστικής συνδρομής με αριθ.
Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./10331/Α325/07.10.2020 (Β΄4432). Με την ως άνω κ.υ.α. παρέχεται στεγαστική
συνδρομή, η οποία συνίσταται από 60% Δωρεάν Κρατική Αρωγή και 40% Άτοκο Δάνειο.
Ωστόσο, σε συνέχεια των πρόσφατων εκτεταμένων καταστροφών που έλαβαν χώρα σε περιοχές
της επικράτειας από την εκδήλωση ακραίων καιρικών φαινομένων, δρομολογήθηκαν βελτιώσεις του
υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου ώστε να απλουστευθεί και να επιταχυνθεί η διαδικασία επιχορήγησης
των πληγεισών επιχειρήσεων.
: 3
: 1
: 4
Ειδικότερα:
1. Με το άρθρο 6 του ν.4728/2020 (Α΄186) τροποποιήθηκε το άρθρο 36 του ν. 2459/97, ώστε να
δίνεται πλέον η δυνατότητα στελέχωσης των επιτροπών καταγραφής ζημιών με μόνιμους και ιδιωτικού
δικαίου αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ) υπαλλήλους υπηρεσιών του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου
τομέα καθώς και μελών του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ) και του Οικονομικού
Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΟΕΕ), εφόσον το προσωπικό των περιφερειών που συμμετέχει στις
Επιτροπές δεν επαρκεί για την έγκαιρη καταγραφή των ζημιών.
2. Με την αριθ. 107541 ΕΞ 2020/25.09.2020 (Β΄4181) απόφαση τροποποιήθηκε η υπ’ αριθ.:
20725/Β.979/10.05.2011 (Β’ 1207) απόφαση του Υπουργού Οικονομικών «Καθορισμός διαδικασιών
για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 36 του ν. 2459/1997», όπως ισχύει, ώστε σε εξαιρετικές
περιπτώσεις όπου παρατηρούνται σημαντικές και εκτεταμένες ζημίες τόσο σε αριθμό πληγεισών
επιχειρήσεων όσο και σε μέγεθος καταστροφής, να μπορεί να παρέχεται προκαταβολή έναντι του
συνολικού ποσού της επιχορήγησης.
3. Παράλληλα, για την επιτάχυνση της διαδικασίας η ως άνω τροποποίηση δίνει τη δυνατότητα στη
Περιφέρεια να υποβάλλει ανά δεκαπενθήμερο στην αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Οικονομικών,
κατάσταση με επιχειρήσεις που επλήγησαν και για τις οποίες έχει ολοκληρωθεί η εκτίμηση και η
καταγραφή των ζημιών, ώστε να εκδίδονται συνεχώς και αδιάλειπτα κ.υ.α. επιχορήγησης επιχειρήσεων
ανάλογα με την πρόοδο καταγραφής ζημιών από την Επιτροπή.
4. Επιπλέον, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, απαιτείται πλέον η προσκόμιση
Πιστοποιητικού Πρωτοδικείου περί μη πτώχευσης των τελευταίων τριών μηνών, έναντι του ενός μήνα
που ίσχυε.
5. Ανατέθηκε στα Κέντρα Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών του Υπουργείου Οικονομικών,
στις έδρες των πληττόμενων από τη θεομηνία περιφερειακών ενοτήτων, η ενημέρωση των πολιτών για
τα έγγραφα που απαιτούνται και τις σχετικές διαδικασίες για την επιχορήγηση των πληττόμενων
επιχειρήσεων, στο πλαίσιο αυτό η αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Οικονομικών με τα υπ’αριθ.
πρωτ.: 107277 ΕΞ 2020/25.09.2020, 109838 ΕΞ 2020/30.09.2020, 110651 ΕΞ 2020/01.10.2020 και
112021 ΕΞ 2020/05.10.2020 έγγραφα, ενημέρωσε τις αρμόδιες υπηρεσίες των περιφερειών που
επλήγησαν από την θεομηνία «Ιανός», για τις διαδικασίες και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για
την επιχορήγηση των πληττόμενων επιχειρήσεων.
6. Επίσης εκδόθηκε η υπ’ αρ. 116525/14.10.2020 εγκύκλιος της Γενικής Γραμματείας Οικονομικής
Πολιτικής για την παροχή διευκρινίσεων για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 36 του νόμου
2459/1997 για την επιχορήγηση των πληττόμενων επιχειρήσεων, προς τις Περιφέρειες.
7. Τέλος, ορίστηκε τηλεφωνική γραμμή ενημέρωσης και καθοδήγησης στη Γενική Γραμματεία
Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών ως προς τα προβλεπόμενα έγγραφα και τις
διαδικασίες για την επιχορήγηση των επιχειρήσεων.
Β. Επιπλέον, σύμφωνα με το Ν. 4728/29-09-2020 (Α΄186) «Επείγουσες ρυθμίσεις για την
αντιμετώπιση των καταστροφικών συνεπειών από την πορεία του μεσογειακού κυκλώνα ‘Ιανός’,
περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού
COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις», στο μέρος Α΄ Μέτρα ενίσχυσης πληγέντων από φυσικές
καταστροφές, στα άρθρα 2 και 3, ορίζεται αφορολόγητο και ακατάσχετο των πάσης φύσεως
ενισχύσεων προς τους πληγέντες από τις φυσικές καταστροφές που προκλήθηκαν από την πορεία του
μεσογειακού κυκλώνα «Ιανός» και τις συνεπακόλουθες πλημμύρες της 18ης και 19ης Σεπτεμβρίου 2020
καθώς και η αναστολή μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης σε πληγείσες περιοχές λόγω της πορείας του
μεσογειακού κυκλώνα «Ιανός», αντίστοιχα.
Επιπρόσθετα, με την υπ’ αριθμ. Α 1212 (B΄4127/24-09-2020) απόφαση του Υφυπουργού
Οικονομικών δόθηκε εξάμηνη παράταση και αναστολή καταβολής βεβαιωμένων οφειλών στις
Περιφερειακές Ενότητες Κεφαλληνίας, Ιθάκης και Ζακύνθου της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων για την
αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών που προέκυψαν από τα ακραία καιρικά φαινόμενα στις 17-09-
2020.
Σε κάθε περίπτωση το Υπουργείο Οικονομικών παρακολουθεί την αποτελεσματική εφαρμογή της
ασκούμενης φορολογικής και εισπρακτικής πολιτικής. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται οι επιπτώσεις από
τις φυσικές καταστροφές και όλες οι προτάσεις για αλλαγές των προθεσμιών καταβολής των
φορολογικών υποχρεώσεων και γενικότερα δράσεις στήριξης των πληγέντων. Οι τελικές αποφάσεις για
τις όποιες μεταβολές θα ληφθούν με γνώμονα την κοινωνική δικαιοσύνη, τα υγιή δημόσια οικονομικά,
την ομαλή δημοσιονομική πορεία της χώρας και τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Γ. Τέλος, σας ενημερώνουμε ότι στον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2020 του Υπουργείου
Εσωτερικών έχουν εγγραφεί πιστώσεις ύψους 1,5 εκατ. € στον Αναλυτικό Λογαριασμό Εξόδων
2310401006 «Επιχορήγηση σε Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού για βοηθήματα ένδειας και αντιμετώπιση άμεσων
βιοτικών αναγκών λόγω φυσικών καταστροφών» προκειμένου να διατεθούν στο πλαίσιο της
χορήγησης οικονομικής ενίσχυσης σε όσους περιέρχονται σε κατάσταση ανάγκης συνεπεία θεομηνίας
και λοιπών φυσικών καταστροφών.
Εν συνεχεία με τις 216/03-01-2020, 2/25724/30-06-2020, 2/32012/10-08-2020 και 2/36913/21-09-
2020 αποφάσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών ενισχύθηκε ο προϋπολογισμός του
Υπουργείου Εσωτερικών με το ποσό των 26,5 εκατ. € για την αντιμετώπιση των ζημιών από φυσικές
καταστροφές των περιοχών που έχουν πληγεί.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου