Κυριακή 30 Μαΐου 2010

Τα περιφερειακά αεροδρόμια εκπέμπουν SOS



Παρουσιάζουν πολλά προβλήματα και δυσλειτουργίες, ενώ καταλυτικό ρόλο παίζει η έλλειψη πολιτικής αερομεταφορών
Των Αλεξανδρας Kασσιμη - Ιφιγενειας Διαμαντη

Από την <Καθημερινή>.

«Η σημερινή μορφή της ΥΠΑ είναι τελείως ξεπερασμένη και αναχρονιστική, δυσκίνητη και γραφειοκρατική». Πρόκειται για επισήμανση που ακούσαμε πολλές φορές κατά την επικοινωνία μας με υπευθύνους και εργαζομένους στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν είναι πολλά, ωστόσο η έλλειψη πολιτικής αερομεταφορών είναι αυτή που ευθύνεται κυρίως για τις δυσλειτουργίες που παρατηρούνται. Ακόμη και η πιο μικρή επισκευή, όπως η αλλαγή μιας λάμπας, χάνεται στα γρανάζια της γραφειοκρατίας. Ορισμένα από τα προβλήματα που παρατηρούνται στα αεροδρόμια της χώρας, όπως τα καταγράψαμε μέσα από τους ανθρώπους που τα ζουν καθημερινά αλλά και σύμφωνα με όσα παρουσιάστηκαν στην πρόσφατη 2η σύνοδο των περιφερειακών αεροδρομίων, είναι τα εξής:

Κέρκυρα, «Ιω. Καποδίστριας». Η γειτνίαση του διαδρόμου προσγείωσης με την εθνική οδό είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη. Φωτεινοί σηματοδότες διακόπτουν την οδική κυκλοφορία σε κάθε απογείωση - προσγείωση. Το έργο της όδευσης της κυκλοφορίας από παρακαμπτήρια οδό έχει σταματήσει. Ο χώρος στάθμευσης αεροσκαφών (APRON) είναι μικρός και οι κτιριακές εγκαταστάσεις περιορισμένες. Τα έργα για επέκταση των χώρων στάθμευσης αεροσκαφών σταμάτησαν πριν από πέντε περίπου χρόνια. Δεν υπάρχει σύστημα καθοδήγησης των αεροσκαφών κατά την προσγείωση σε συνθήκες χαμηλής νέφωσης και ορατότητας. Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας παρέχουν έλεγχο RADAR από οθόνη 19΄΄ (αντί 28΄΄) και σε περιπτώσεις πυκνής κυκλοφορίας οι στόχοι των αεροσκαφών στην οθόνη γίνονται δυσδιάκριτοι.

Λήμνος, «Ηφαιστος». Την πυρασφάλεια έχει επιφορτιστεί ειδική ομάδα της πολεμικής αεροπορίας και όχι πυροσβεστικός σταθμός του αεροδρομίου. Δεν έχει πραγματοποιηθεί κανένα έργο συντήρησης του νέου κτιρίου που εγκαινιάστηκε το 2001, παρά το γεγονός ότι είχε οριστεί κονδύλι.

Χίος, «Ομηρος». Μικρός διάδρομος απο-προσγειώσεων και κτιριακό συγκρότημα. Πτήσεις τσάρτερ από το εξωτερικό δεν μπορούν να εκτελεστούν, καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα ανεφοδιασμού καυσίμων. Τα σχέδια για νέο αεροδρόμιο «σκοντάφτουν» στις αντιδράσεις των κατοίκων.

Ηράκλειο, «Ν. Καζαντζάκης». Το δεύτερο σε κίνηση αεροδρόμιο στη χώρα και μεταξύ των 25 στην Ευρώπη με τις μεγαλύτερες καθυστερήσεις. Οι χώροι στάθμευσης των αεροσκαφών δεν επαρκούν, το ίδιο και οι κτιριακές εγκαταστάσεις. Παρατηρούνται παραμορφώσεις σε τμήματα συνδετήριων τροχοδρόμων. Ο διάδρομος είναι πολύ κοντά σε κατοικημένη περιοχή, ενώ τα αεροσκάφη που προσγειώνονται από την ανατολική πλευρά βρίσκουν εμπόδιο στο καμπαναριό εκκλησίας και περιορίζεται ο προς χρήση διάδρομος κατά 450 μ. Οι εξαγγελίες για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι έχουν παγώσει κάθε έργο στο υφιστάμενο.

Ιωάννινα, «Βασιλεύς Πύρρος». Ελλείψεις στις κτιριακές εγκαταστάσεις, στο μέγεθος της πίστας, στους χώρους στάθμευσης αεροσκαφών. Υπάρχει εργολαβία εγκατεστημένη από το 2006, η οποία έχει αναλάβει τη δημιουργία νέων κτιριακών εγκαταστάσεων. Ωστόσο το έργο δεν προχώρησε. Εχει ζητηθεί η εγκατάσταση συστήματος ενόργανης προσέγγισης που παρέχει τη δυνατότητα προσγείωσης αεροσκαφών σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας (μόλις 250 μ. έναντι 3 χλμ. που απαιτούνται σήμερα).

Θεσσαλονίκη, «Μακεδονία». Ελλιπής σήμανση διαδρόμων - τροχοδρόμων, κακή ποιότητα ασφαλτοτάπητα, έλλειψη περιφερειακών οδών. Παρατηρείται έλλειψη συχνοτήτων και αναμεταδοτών και παρουσία ισχυρών παρεμβολών.

Ρόδος, «Διαγόρας». Δυσλειτουργία των ραδιοβοηθημάτων, προβλήματα στην απεικόνιση στόχων στο ραντάρ και παρεμβολές στις ραδιοσυχνότητες. Οι παραβιάσεις από τουρκικά μαχητικά (29 το 2009 έναντι 15 το 2008) δημιουργούν σοβαρά προβλήματα.

Χανιά, «Ι. Δασκαλογιάννης». Ανεπαρκείς οι 7 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, καθώς εξυπηρετούνται 5 με 6 αφίξεις την ώρα.

Κως, «Ιπποκράτης». Δεν διαθέτει ραντάρ. Ο διάδρομος προσγείωσης δεν είναι ορατός στο σύνολό του από τον πύργο ελέγχου, επειδή παρεμβάλλονται δένδρα και πυλώνες φωτισμού. Δεν έχει προχωρήσει από το 2000 η κατασκευή του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών. Αναζητούνται κεφάλαια για επέκταση του αεροσταθμού.

Μύκονος. Μόνιμη βλάβη στον πομποδέκτη συχνότητας προσέγγισης, με συνέπεια την ανεπαρκή παροχή ή καθυστέρηση πληροφοριών. Ενας διάδρομος δεν λειτουργεί τη νύχτα, λόγω έλλειψης φωτισμού. Ο πύργος ελέγχου δεν έχει πλήρη ορατότητα άλλου διαδρόμου.

Σάμος, Ζάκυνθος. Στον «Αρίσταρχο» το προσωπικό είναι ελλιπές, ενώ ακόμη αναμένεται τμήμα της πίστας που λόγω κακοτεχνίας δεν είχε παραληφθεί το 2003. Στον «Δ. Σολωμό» δεν υπάρχει αστυνομική δύναμη.

Πάρος, Κεφαλονιά. Μόλις ένας υπάλληλος στην Πάρο (ειδικότητας τηλεπικοινωνιακών), ενώ λείπουν ηλεκτρολόγοι, ηλεκτρονικοί, ψυκτικοί. Στην Κεφαλονιά διεκόπη η διαδικασία πρόσληψης για δύο τεχνικούς και δύο οδηγούς πυροσβέστες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: