Κυριακή 22 Αυγούστου 2010

Χρεοκόπησε το μοντέλο του θερινού προορισμού

ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟ ΦΡΑΓΜΑ ΤΩΝ 10 ΔΙΣ. ΕΥΡΩ ΤΑ ΕΣΟΔΑ - ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ Η ΒΟΥΤΙΑ ΣΤΑ ΜΕΓΕΘΗ, ΚΑΘΩΣ ΟΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΡΙΕΣ ΧΩΡΕΣ ΔΙΑΤΗΡΗΣΑΝ ΤΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΟΥΣ

ΟΡΙΑΚΟ για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού και οδυνηρό για την εθνική οικονομία αποδεικνύεται το φετινό καλοκαίρι, καθώς οι τουριστικές εισπράξεις εκτιμάται ότι θα είναι φέτος μειωμένες κατά ένα δισ. ευρώ, σε σχέση με πέρυσι.

Αν συνυπολογιστούν τα έσοδα 1,26 δισ. ευρώ που χάθηκαν πέρυσι, οι απώλειες της θεωρούμενης ως «ατμομηχανής» της ελληνικής οικονομίας φθάνουν τα 2,3 δισ. ευρώ την τελευταία διετία (σχεδόν όσο 1% του ΑΕΠ).

Φρούδες ελπίδες

Το «καμπανάκι» για το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης ήχησε εκκωφαντικά την περασμένη εβδομάδα, καθώς τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος κατέγραψαν μείωση 15,7% τον πρώτο μήνα του καλοκαιριού (Ιούνιο), με τη μείωση εσόδων στο πρώτο εξάμηνο της χρονιάς να τρέχει με 11,9%. Η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού ευελπιστεί ότι η μείωση εσόδων θα περιοριστεί τελικά σε μονοψήφιο ποσοστό (7%-9%), καθώς εκτιμά ότι βελτιώθηκε η εικόνα το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου και εκφράζεται η ελπίδα ότι θα κλείσει κι άλλο η ψαλίδα τον Σεπτέμβριο.

Σε κάθε περίπτωση, οι εισπράξεις της χώρας από τον τουρισμό αναμένεται να πέσουν μετά από χρόνια κάτω από το ψυχολογικό «φράγμα» των 10 δισ. ευρώ. Οσα δηλαδή ήταν τα έσοδα από τον τουρισμό το 2002.

Τα στοιχεία αυτά μεταφράζονται σε απώλειες εσόδων των τουριστικών επιχειρήσεων από 15% έως και 50%, ανάλογα με την επιχείρηση. Υπολογίζεται ότι κάθε μία από τις εταιρείες του κλάδου έχει χάσει την τελευταία διετία κατά μέσον όρο το 30% του τζίρου της. Χιλιάδες επιχειρήσεις επιβιώνουν οριακά, καθώς υπολογίζεται ότι το 60% των ξενοδοχειακών μονάδων βρίσκονται ήδη στο «κόκκινο» και τα περισσότερα από αυτά, αν αντιμετωπίσουν και τρίτη κακή χρονιά, θα απειληθούν με λουκέτο, αφήνοντας στον αέρα χιλιάδες θέσεις απασχόλησης.

Ελληνικό φαινόμενο χαρακτηρίζουν τη βουτιά στα μεγέθη του ελληνικού τουρισμού οι επιχειρηματίες του χώρου, καθώς όλες οι ανταγωνίστριες χώρες διατήρησαν τις δυνάμεις τους, σε αντίθεση με την Ελλάδα. Η ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου προχωρεί κατεπειγόντως σε σειρά επαφών με τους μεγάλους τουρ οπερέιτορ και αεροπορικές εταιρείες, σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσει αυξημένη τουριστική κίνηση την επόμενη χρονιά, η οποία χαρακτηρίζεται από τους επιχειρηματίες «έτος μηδέν»: αν ο αριθμός των τουριστών και κυρίως τα έσοδα δεν αυξηθούν, σύσσωμος ο χώρος του τουρισμού θα βρεθεί στη δίνη του κυκλώνα, με απρόβλεπτες συνέπειες για επιχειρήσεις και εργαζόμενους.

Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται η δυνατότητα αξιοποίησης κονδυλίων του ΕΣΠΑ, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για να επιδοτηθούν (μέσω προγραμμάτων συνδιαφήμισης) μεγάλοι τουρ οπερέιτορ, ώστε να αυξήσουν το 2011 τους τουρίστες που θα στείλουν στην Ελλάδα. Οι συζητήσεις διεξάγονται αυτή την περίοδο και ο στόχος είναι να «κλειδώσουν» σχετικές συμφωνίες εντός του Σεπτεμβρίου έως τις αρχές Οκτωβρίου, ώστε τουρ οπερέιτορ και αεροπορικές εταιρείες να συμπεριλάβουν αυξημένο αριθμό δρομολογίων και προορισμών στην Ελλάδα για την επόμενη χρονιά στα προγράμματά τους, τα οποία οριστικοποιούνται τις επόμενες εβδομάδες.

Οι επιχειρηματίες από την πλευρά τους θεωρούν ότι πρέπει να υλοποιηθεί άμεσα ένα σχέδιο που θα «τρέξει» την επόμενη πενταετία, ώστε να δημιουργηθούν σοβαρές προϋποθέσεις για σταθερή ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού τα επόμενα χρόνια.

Οπως προκύπτει από τα διαχρονικά στατιστικά στοιχεία, ο ελληνικός τουρισμός ζει ουσιαστικά από το 1950 μέχρι και σήμερα από την πελατεία που προσελκύει το τρίμηνο του καλοκαιριού. Αυτό οδήγησε να διαμορφωθεί η εντύπωση στους περισσότερους επιχειρηματίες ότι μπορούν δουλεύοντας τρεις μήνες να εξασφαλίζουν υψηλά έσοδα για όλο τον χρόνο. Ετσι, τώρα που εντάθηκε ο διεθνής ανταγωνισμός από γειτονικές χώρες (Τουρκία, Αίγυπτος, Κροατία), οι περισσότεροι βρέθηκαν απροετοίμαστοι.

Νέα πελατεία

Οπως εξηγούν στελέχη της αγοράς, τώρα πρέπει να συγκροτηθεί ένα μοντέρνο στρατηγικό σχέδιο μάρκετινγκ, ώστε ο ελληνικός τουρισμός να προσελκύσει νέους δυναμικούς πελάτες κατ' αρχάς τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Οκτώβριο. Κορυφαίος παράγοντας του χώρου εξηγούσε χαρακτηριστικά ότι οι 740.000 κλίνες (χωρίς να υπολογίζει κανείς επιπλέον 500.000 κλίνες σε ενοικιαζόμενα δωμάτια), που υπάρχουν σε ξενοδοχεία σε όλη τη χώρα, θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν τους τρεις αυτούς μήνες επιπλέον 6 εκατ. τουρίστες. «Αν καταφέρναμε να αυξήσουμε τους πελάτες μας, όχι κατά έξι αλλά κατά ένα εκατ. συνολικά αυτούς τους τρεις μήνες, η χώρα θα εισέπραττε επιπλέον ένα δισ. ευρώ».

Ομως, εξηγούν, για να γίνει αυτό, πρέπει να προσεγγίσει η Ελλάδα νέους πελάτες, όπως οι ευρωπαίοι συνταξιούχοι, που υπολογίζονται σε 100 εκατομμύρια.

Ξενοδοχεία - ενοικιαζόμενα, σημειώσατε 1

Οι ξενοδόχοι αναδείχθηκαν τελικά νικητές από τον εμφύλιο με τους ιδιοκτήτες ενοικιαζόμενων δωματίων που εξελίχθηκε σε όλη τη χώρα το φετινό καλοκαίρι.

Τα ξενοδοχεία τεσσάρων και πέντε αστέρων έριξαν τις τιμές τόσο χαμηλά, ώστε σε πολλές περιπτώσεις να είναι φθηνότερα από πολλά ενοικιαζόμενα. Ετσι, πήραν μεγάλο μέρος της πελατείας από τους ιδιοκτήτες δωματίων αλλά και από τους ξενοδόχους που διαθέτουν μονάδες χαμηλότερων κατηγοριών.

Η κυβέρνηση επικαλείται τα στοιχεία των αφίξεων από το εξωτερικό, τα οποία δείχνουν ότι οι ξένοι που ήλθαν φέτος στη χώρα μας ήταν σχεδόν όσοι και πέρυσι ή ελαφρώς λιγότεροι. Η αλήθεια, όμως, είναι ότι μένουν λιγότερες μέρες και ξοδεύουν λιγότερα. Οπως ακριβώς και οι Ελληνες. Ετσι, οι διανυκτερεύσεις είναι μειωμένες τουλάχιστον 10%-15%. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Ζάκυνθο οι Ελληνες ήταν 50% λιγότεροι σε σχέση με πέρυσι, ενώ πρώτη φορά ήρθαν τόσοι ξένοι για μόλις τρεις ή τέσσερις μέρες, αντί για μία βδομάδα ή δέκα μέρες τα προηγούμενα χρόνια. Κερδισμένοι της φετινής χρονιάς αναδεικνύονται η Μεσσηνία, η Ρόδος, η Κως και η Κεφαλονιά.

Στο στρατόπεδο των χαμένων, ωστόσο, πέρασαν η Κρήτη, η Κέρκυρα, οι Κυκλάδες, τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη. Φέτος αποδείχθηκε επίσης ότι όπου υπάρχουν χαμηλές τιμές στα πλοία, ο κόσμος ταξιδεύει. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των Χανίων, όπου ο ανταγωνισμός των ακτοπλοϊκών εταιρειών ΑΝΕΚ και Blue Star αύξησε τις διαθέσιμες θέσεις, έριξε τις τιμές κάτω από 200 για ένα ζευγάρι με παιδί και Ι.Χ., με αποτέλεσμα να αυξηθεί η επιβατική κίνηση προς το συγκεκριμένο λιμάνι. Ετσι, έπιασαν οι προσφορές που έκαναν την τελευταία στιγμή πολλοί ξενοδόχοι της Κρήτης.

Αντίθετα, όσο κι αν έριχναν τις τιμές οι ιδιοκτήτες δωματίων και οι ξενοδόχοι στις Κυκλάδες, τα ακριβά εισιτήρια για τα περισσότερα νησιά έκαναν το ταξίδι απαγορευτικό για τις οικογένειες.

ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ

Οι Ρώσοι έσωσαν την παρτίδα

Στη ρωσική αγορά πόνταραν φέτος τα Δωδεκάνησα και δεν έχασαν.

Αντίθετα, διπλασίασαν του ρώσους επισκέπτες, οι οποίοι αναμένεται ότι θα φτάσουν φέτος τους 80.000. Ο νομάρχης Δωδεκανήσου, Γ. Μαχαιρίδης, αναφέρει ότι η νομαρχία επενδύει συστηματικά στη συγκεκριμένη αγορά και εκτιμά ότι την επόμενη χρονιά ο αριθμός τους θα φθάσει τις 150.000, με στόχο να αυξηθούν σε μία τετραετία στο επίπεδο των Γερμανών και Αγγλων που επισκέπτονται το νησί (350.000). «Το ειδικό βάρος των ρώσων τουριστών, ωστόσο, είναι πολύ μεγαλύτερο, αφού η αναλογία των εσόδων από τους Ρώσους σε σύγκριση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους είναι 2,5 προς 1.

Με άξονα τον τουρισμό η νομαρχία επιδιώκει παράλληλα να αξιοποιήσει το έντονο ενδιαφέρον που δείχνουν η ρωσική κυβέρνηση και ρώσοι επιχειρηματίες να επενδύσουν ποικιλοτρόπως στην περιοχή του Αιγαίου. Η ρωσική πλευρά εκδηλώνει έντονο ενδιαφέρον να διεισδύσει επενδυτικά στο Αιγαίο στους τομείς της ενέργειας, της διαχείρισης υδάτινων πόρων αλλά και της πώλησης πλοίων που θα καλύπτουν τις ανάγκες σύνδεσης των νησιών της περιοχής.

Λουκέτο ή... ξεπούλημα, το δίλημμα των ιδιοκτητών

Αραβες μεγιστάνες, ρώσοι κροίσοι από τον χώρο των πετρελαίων, διεθνείς έμποροι πολύτιμων λίθων, κινέζοι νεόκοποι δισεκατομμυριούχοι αλλά και ευρωπαίοι επενδυτές συγκροτούν τον «εξωτικό» κατάλογο των μνηστήρων που έχουν στρέψει το βλέμμα τους στην Ελλάδα, επιδιώκοντας να αποκτήσουν «κοψοχρονιά» ξενοδοχεία στα οποία οι ιδιοκτήτες τους έχουν βάλει (φανερά ή σιωπηρά) πωλητήριο, καθώς τους πνίγουν τα χρέη.

Μπορεί τα χρέη των ξενοδόχων να αντιπροσωπεύουν το 6-7% των συνολικών υποχρεώσεων των ελληνικών επιχειρήσεων προς τις τράπεζες, αλλά το ποσό δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο. Υπολογίζεται ότι ξεπερνάει τα επτά δισ. ευρώ.

Η κατάσταση έχει οδηγηθεί σε αδιέξοδο, καθώς εκατοντάδες ξενοδόχοι ψάχνουν να πουλήσουν τις μονάδες τους αλλά δεν βρίσκουν αγοραστές στις τιμές που ζητούν. Ετσι, χάνοντας σημαντικό ποσοστό του τζίρου τους πέρυσι και φέτος εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, έχουν στεγνώσει από ρευστό και αδυνατούν να πληρώσουν τις δόσεις.

Οι τράπεζες φέρονται να πιέζουν ισχυρούς ξενοδόχους με μεγάλες οφειλές να πουλήσουν ολόκληρες τις μονάδες τους ή να δεχθούν να παραχωρήσουν το μάνατζμεντ σε ξένες αλυσίδες. Οι ιδιοκτήτες αντιδρούν και η κατάσταση έχει οδηγηθεί σε αδιέξοδο.

Οι ξένοι μνηστήρες, πάντως, έχουν καταφθάσει ήδη και μεσιτικά γραφεία σε όλη τη χώρα αναζητούν ξενοδοχεία για λογαριασμό τους. Οσο βαθαίνει, μάλιστα, η οικονομική κρίση στη χώρα μας, το ενδιαφέρον των ξένων γίνεται ολοένα μεγαλύτερο. Ο Γ. Κριαράς, επικεφαλής της Κτηματοεμπορικής Κρήτης, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι μόνο κατά τον τελευταίο μήνα η ιστοσελίδα της εταιρείας δέχθηκε 11.866 επισκέψεις και οι ενδιαφερόμενοι παρέμεναν σε αυτήν περισσότερο από έξι λεπτά ο καθένας ψάχνοντας συστηματικά διάφορες περιπτώσεις. Αντίστοιχο ενδιαφέρον αναφέρουν πολλά μεσιτικά γραφεία που εξειδικεύονται σε αγοραπωλησίες ξενοδοχείων.

Ο αριθμός των ξενοδοχείων στα οποία οι ιδιοκτήτες τους έχουν βάλει πωλητήριο παραμένει αδιευκρίνιστος. Αλλοι τα υπολογίζουν σε 300-400 και κάποιοι πάνω από 700. Μόνο στη Χαλκιδική υπολογίζεται ότι πωλούνται περισσότερα από 60 ξενοδοχεία, ενώ στην Κρήτη εκτιμάται ότι υπερβαίνουν τα 80.

«Χέρια έχουν αλλάξει μόνο μικρά ξενοδοχεία 20-30 δωματίων, ενώ τα μεγάλα ξενοδοχεία είναι δύσκολο να βρουν αγοραστές». Τα τελευταία αποτελούν το «δέλεαρ» των υποψήφιων αγοραστών οι οποίοι, όμως, περιμένουν να πέσουν οι τιμές. «Συμφωνίες δεν κλείνονται, αφού οι περισσότεροι ιδιοκτήτες ζητούν ως τίμημα πενήντα φορές τον ετήσιο τζίρο τους, ενώ οι αγοραστές προσφέρουν συνήθως ποσό ίσο με το οκταπλάσιο ή δεκαπλάσιο των ετήσιων εσόδων τους», εξηγεί πηγή της κτηματαγοράς.

* Στην Αθήνα και την Κρήτη φέρονται να έχουν ρίξει δίχτυα άραβες επενδυτές. Ομιλος αραβικών συμφερόντων με δραστηριότητα στον χώρο του real estate φέρεται να έχει προτείνει την εξαγορά του 50% συνολικά επτά ξενοδοχείων πέντε αστέρων.

**Ξενοδοχεία σε όλη την Ελλάδα αναζητεί εταιρεία λιβανέζικων συμφερόντων, η οποία δραστηριοποιείται σε όλο τον κόσμο στο εμπόριο διαμαντιών.

**Ρώσοι επενδυτές ψάχνουν για μονάδα στο κέντρο της Αθήνας και την περασμένη εβδομάδα ένας από αυτούς βρέθηκε στην πρωτεύουσα για να δει ξενοδοχείο στα νότια προάστια.

**Ξενοδοχεία πάνω στο κύμα σε διάφορα μέρη της Ελλάδας αναζητεί άλλο μεσιτικό γραφείο για λογαριαμό ρώσου επιχειρηματία, που φέρεται διατεθειμένος να επενδύσει 18 εκατ. ευρώ.

**Ομιλος ισραηλινών συμφερόντων ο οποίος λειτούργησε πρόσφατα μονάδα στο κέντρο του Λονδίνου εκδηλώνει έντονο ενδιαφέρον για την Ελλάδα.

**Εταιρεία βρετανικών συμφερόντων φαίνεται πως μυρίστηκε «ψητό» στη χώρα μας και εξαιτίας της κρίσης κινείται ανάλογα. Ετσι, προσέγγισε μεσιτικό γραφείο αναζητώντας ελληνικά ξενοδοχεία που παραμένουν κλειστά με σκοπό να αναλάβει τη διαχείρισή τους για περίοδο 88 χρόνων.

**Μπορεί να μην έχουμε κινέζους τουρίστες, αλλά οι κινέζοι μεγιστάνες φαίνεται πως καλοβλέπουν το Αιγαίο. Ετσι, μεσιτικό γραφείο της Κρήτης φέρεται να αναζητεί ιδιωτικά νησιά για λογαριασμό κινέζων πελατών. Σύμφωνα με μεσιτικές πηγές, μάλιστα, αυτή τη στιγμή πωλούνται επτά ιδιωτικά νησιά.

Δεν υπάρχουν σχόλια: