Δευτέρα 6 Ιουλίου 2020

Ανοιχτή επιστολή Greenpeace προς τον Πρωθυπουργό σχετικά με το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση

Αθήνα, 6 Ιουλίου 2020
Προς: Πρωθυπουργό Ελλάδας, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη
Θέμα: Ανοιχτή Επιστολή: Η άμεση απόφαση για τον τερματισμό της πώλησης συμβατικών αυτοκινήτων ως το 2030 επιβάλλεται όχι μόνο για περιβαλλοντικούς αλλά και για κοινωνικούς λόγους

Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,
Με το νομοσχέδιο “Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης[1], η Ελλάδα – έστω και καθυστερημένα - δημιουργεί τις βάσεις για ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο όσον αφορά στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Πρόκειται για μία θετική εξέλιξη για την οποία αξίζουν συγχαρητήρια σε εσάς και στους συνεργάτες σας οι οποίοι εργάστηκαν για την πραγματοποίησή της. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο μίας κυβερνητικής πολιτικής με στόχο τη μείωση των ιδιωτικών οχηματοχιλιομέτρων και τη μετατροπή των αστικών περιοχών της χώρας σε περιοχές βιώσιμης κινητικότητας: πιο ανθρώπινες, πιο καθαρές, πιο λειτουργικές πόλεις, με λιγότερο αυτοκίνητο.

Ωστόσο, παρά τις θετικές διατάξεις του νομοσχεδίου, εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας μπροστά στην πιθανότητα η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης να πραγματοποιηθεί με κοινωνικά άνισους όρους. Υπό τις σημερινές συνθήκες, τα επερχόμενα μέτρα επιδότησης αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα δοθούν αδιακρίτως και αναμένεται να ωφελήσουν πρωτίστως νοικοκυριά υψηλότερου εισοδήματος, δηλαδή νοικοκυριά τα οποία δεν έχουν ανάγκη οικονομικής ενίσχυσης.
Προκειμένου να διασφαλιστεί η έγκαιρη και κοινωνικά δίκαιη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, σας προτρέπουμε να προχωρήσετε άμεσα σε δημόσια ανακοίνωση για το τέλος πώλησης αυτοκινήτων με μηχανές εσωτερικής καύσης (ΜΕΚ) με ορίζοντα το 2030, κατά τα πρότυπα πολλών άλλων ευρωπαϊκών κυβερνήσεων.[2] Μία τέτοια πολιτική απόφαση έχει διπλή σημασία:
       Αφενός, είναι απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να μετατραπεί ο τομέας μεταφορών σε τομέα μηδενικών εκπομπών το αργότερο ως το 2050, στόχος της κυβέρνησης και δική σας προσωπική δέσμευση. Οι σχετικές μοντελοποιήσεις από διαθέσιμες μελέτες επιβεβαιώνουν ότι ο εκμηδενισμός των εκπομπών του τομέα ως το 2050 είναι μη επιτεύξιμος μόνο με τη λήψη μέτρων άμεσης ενίσχυσης της ζήτησης (επιδοτήσεις αγοράς): απαιτείται ολιστική προσέγγιση και οπωσδήποτε έγκαιρη θέσπιση ημερομηνίας για τον μελλοντικό τερματισμό των πωλήσεων ΜΕΚ, ο οποίος θα πρέπει να πραγματοποιηθεί το αργότερο το διάστημα 2030-35.[3]
       Αφετέρου, θα στείλει τα κατάλληλα μηνύματα στην αγορά επισπεύδοντας την αυτόματη ρύθμισή της: όσα νοικοκυριά έχουν την οικονομική δυνατότητα θα προχωρήσουν στο εγγύς μέλλον σε αγορά ηλεκτρικών οχημάτων με ιδίους πόρους. Αυτό θα επιτρέψει την αποδοτικότερη και κοινωνικά δικαιότερη αξιοποίηση των διαθέσιμων κονδυλίων από την κυβέρνησή σας για στοχευμένη ενίσχυση αποκλειστικά νοικοκυριών χαμηλού / μεσαίου εισοδήματος.
Κύριε Μητσοτάκη, η ενεργειακή μετάβαση είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της ελληνικής οικονομίας, με σημαντικές προεκτάσεις για την κοινωνική συνοχή εφόσον δεν πραγματοποιηθεί με ισότιμους όρους. Έχοντας μόλις ξεπεράσει μία οικονομική ύφεση διαρκείας και αντιμέτωποι με τις επιπτώσεις της πανδημίας, ο κίνδυνος να εξελιχθεί η χώρα μας σε μία κοινωνία ‘δύο ταχυτήτων’ είναι υπαρκτός όσο και άμεσος.
Ελπίζουμε ότι θα λάβετε τη σωστή απόφαση ώστε η μετάβαση σε μία πράσινη οικονομία να είναι και κοινωνικά δίκαιη.
Με εκτίμηση
Νίκος Χαραλαμπίδης
Γενικός Διευθυντής 
Ελληνικό Γραφείο Greenpeace

[1] Γενικά σχόλια WWF Ελλάς και Greenpeace για το νομοσχέδιο
[2] The International Council On Clean Transportation. The end of the road? An overview of combustion engine car phase-out announcements across Europe https://theicct.org/sites/default/files/publications/Combustion-engine-phase-out-briefing-may11.2020.pdf
[3] Transport & environment. Europe’s last combustion car must be sold within 15 years – analysis https://www.transportenvironment.org/press/europe%E2%80%99s-last-combustion-car-must-be-sold-within-15-years-%E2%80%93-analysis

Δεν υπάρχουν σχόλια: