Δευτέρα 18 Ιανουαρίου 2010

ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΚΗΝΗ << ΑΣΤΡΑΙΟΣ >>.

Από το 1993 δίπλα από το Κάστρο του Αγίου Γεωργίου, σ' ένα αρκετά καλαίσθητο χώρο, λειτουργεί η μουσική σκηνή << Αστραίος>>. Κάτω από την εμπνευσμένη διεύθυνση του Διονύση Φραγκόπουλου, μοιράζει απλόχερα στους θαμώνες της, μοναδικές βραδιές με τραγουδιστικές επιλογές, από έργα κορυφαίων συνθετών και στιχουργών!

Επισκεπτώμενος κανείς το χώρο, θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει, τον Διονύση να ερμηνεύει στο πιάνο, με την υπέροχη φωνή και τον μοναδικό τρόπο του, έργα των: Θεοδωράκη, Χατζιδάκι, Σαββόπουλου, Λοίζου και γενικά όλης της πλειάδας των συνθετών εκείνων, που ανέβασαν το τραγούδι στο επίπεδο της μυσταγωγίας!


Κατά καιρούς αξιόλογοι καλιτέχνες, όπως η Σωτηρία Λεονάρδου, ο Γιάννης Κούτρας, ο Μιχάλης Βιολάρης, ο Γεράσιμος Ανδρεάτος κ.αλ. συμπράττουν με τον Διονύση, και προσφέρουν στο κοινό μοναδικές βραδιές!



Δεν θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε, ότι στο άνυδρο μουσικό τοπίο της Κεφαλονιάς, ο << Αστραίος >> είναι η όαση που ο διαβάτης άφοβα θα... κοινωνίσει από το πάθος του Δονύση, το καλό ελληνικό τραγούδι!


Δεν θα ήταν επίσης υπερβολή να πούμε, ότι ο Διονύσης Φραγκόπουλος, όχι μόνο αντιστέκεται τόσα χρόνια, στη μίζερη μουσική πραγματικότητα, που κάποιοι με μοναδικό κριτήριο το κέρδος προωθούν, αλλά ότι για αρκετούς συμπατριώτες μας και επισκέπτες του νησιού μας, προσφέρει λειτούργημα ύψιστης καλιτεχνικής και πολιτιστικής προσφοράς!

Να είσαι πάντα καλά φίλε Διονύση, να προσφέρεις στην Κεφαλονιά, αυτό που με μοναδικό τρόπο απλόχερα δίνεις, για 18 χρόνια τώρα!

Την υπέροχη γεύση και την μοναδική ομορφιά, του καλού ελληνικού τραγουδιού!!!

ακ.

Σημείωση.

Οι φωτογραφίες είναι από, τη σελίδα του << Αστραίου >> στο facebook.

Ευχαριστώ πολύ την Ιουλία Κοκκόση, που ευγενικά μου τις παραχώρησε!.





Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2010

Σ΄ΕΝΑ ΨΗΛΟ ΚΑΜΠΑΝΑΡΙΟ.


Σ΄ένα ψηλό καμπαναριό

μονάχος μου μιά μέρα θ΄ανεβώ

γιά σένανε τ΄αστέρια θα μετρώ

και θα μιλώ με το Θεό.

Δικός μου είναι ο ουρανός

δικό μου το φεγγάρι

δώς΄το φιλί σου κοπελιά στο παλληκαρι.

Ο αγέρας μύρισε βροχή

κι θάλασσα μελτέμι

δεν έχω πόνο στην ψυχή

κι ούτ΄η καρδιά μου τρέμει.

Δικός μου είναι πιά ο ουρανός

δικό μου το φεγγάρι

δώς΄το φιλί σου κοπελιά στο παλληκάρι.

Σ ένα ψηλό καμπαναριό Θενά΄μαστε μαζί κι οι δυό.

Οι στίχοι είναι του Νίκου Γκάτσου.

ακ.

Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2010

Έβδομη Τέχνη




«Στην Κεφαλονιά ανακάλυψα τη μουσική»

«Τη μουσική την ανακάλυψα στην Κεφαλονιά, εκεί για μένα έγινε η μεγάλη τομή». Αυτό αποκαλύπτει στο βιβλίο «Αξιος εστί», ο διάσημος Ελληνας μουσικοσυνθέτης Μίκης Θεοδωράκης.
Στο συγκεκριμένο σημείο του βιβλίου, ο Μίκης αναφέρει τα εξής:
...Εγώ τη μουσική την ανακάλυψα πολύ αργότερα. Τότε, ακόμη, δεν ήξερα ότι υπάρχει. Αργότερα, στην Κεφαλονιά, έγινε για μένα η μεγάλη τομή. Διότι η Κεφαλονιά ανήκει στα Ιόνια Νησιά, και εκεί είχαν περισσότερη ιταλική επίδραση, επομένως είχαν και την ιταλική μουσική, δηλαδή την κλίμακα ματζόρε-μινόρε, που είναι η λεγόμενη «ευρωπαϊκή μουσική». Εκεί ήταν και οι μουσικές μπάντες. Μέχρι τότε δεν είχα ακούσει ποτέ αρμονίες. Την πρώτη φορά που είδα μαέστρο ήταν στην πλατεία Βαλλιάνου, στο Αργοστόλι...
Πρέπει να ήταν το '35, όταν πια ήμουν δέκα χρονών. Αυτός διεύθυνε την μπάντα και η μητέρα μου καθόταν με τον πατέρα μου στο καφενείο.
Μάλιστα πήγα στη μητέρα μου και τη ρώτησα: «Τι κάνει αυτός; Γιατί κουνάει τα χέρια του έτσι;». Και η μητέρα μου μου είπε μια λέξη μαγική. Μου λέει: «Αυτός υποφέρει»! Ηξερα, λοιπόν, ότι ο μαέστρος υποφέρει. Πώς ήξερε η μητέρα μου τώρα ότι ένας μαέστρος υποφέρει -γιατί έπρεπε να υποφέρει πραγματικά, διότι αν κουνούσε τα χέρια του έτσι, χωρίς να υποφέρει, δεν είχε νόημα- αυτό είναι άγνωστο...
οταν έχασε ο Βενιζέλος, ήρθε το Λαϊκό Κόμμα, το οποίο αμέσως μετέθεσε τον πατέρα μου στην Κεφαλονιά, εκεί ήταν ίσως η πιο φτωχή Νομαρχία της Ελλάδος. ομως, για μένα, που ήμουν παιδί, ήταν καλύτερη η Κεφαλονιά, διότι το Αργοστόλι ήταν πολύ όμορφη πόλη, συμμαζεμένη, ενώ τα Γιάννενα ήταν ακόμη ένα τουρκοχώρι με μικρούς λασπωμένους δρόμους. Στα Γιάννενα δεν θυμάμαι καλή εικόνα, εκτός από τη λίμνη, ιδιαίτερα όταν ήταν χιονισμένη, που ήταν κάτι το μαγικό.
Η Κεφαλονιά ήταν πιο ευρωπαϊκή. Ηταν μεν μικρή, αλλά για μένα ήταν πολύ μεγάλη. Και είχε ωραία σπίτια, ωραία ρυμοτομία καθαρούς δρόμους...
Στην Κεφαλονιά, λοιπόν, το καλοκαίρι πηγαίναμε για μπάνιο στου «Μέτελα». Υπήρχαν ξύλινες καμπίνες που έμπαιναν μέσα στη θάλασσα. Αριστερά ήταν οι καμπίνες των ανδρών, εκατό διακόσια μέτρα δεξιότερα ήταν οι καμπίνες των γυναικών. οι γυναίκες δεν κατέβαιναν απέξω, αλλά είχαν από την καμπίνα εσωτερική σκάλα, έβγαιναν κατευθείαν στη θάλασσα, για να μην τις δουν. Το είχα ερευνήσει αυτό, γιατί πήγαινε και η μητέρα μου, και έτσι ήξερα τι γίνεται εκεί. Γενικά ήταν ένα μυστήριο το τι κάνουν οι γυναίκες...
...Πάντως, πολύ πρόσφατα, συνειδητοποίησα ότι το έργο μου στο τραγούδι χωρίζεται σε δυο μέρη. Το ένα μέρος είναι τα «κανταδορίστικα» τραγούδια μου, όπως το «Στρώσε το στρώμα σου για δυό» ή «ο καημός», και το άλλο είναι τα πιό λαϊκά, ας πούμε τα ζεϊμπέκικα, όπως το «Ενα δειλινό», αυτά τα πιό σκληρά ζεϊμπέκικα. Αυτή η πρώτη φλέβα είναι κεφαλονίτικη, διότι στην Κεφαλλονιά άκουσα τις καντάδες, εκεί τραγουδούσαν πάρα πολλές καντάδες, ξέχασα να το πω αυτό. Εκεί πήγα και στην εκκλησία, όπου έψαλλα στη χορωδία, ενώ έκανα και σόλο τη Μεγάλη Παρασκευή. Τα τελευταία χρόνια που έμεινα εκεί, στην τρίτη, τετάρτη, πέμπτη και έκτη Δημοτικού, ήμουν μέλος της χορωδίας, οπότε ήξερα όλο το εκκλησιαστικό ρεπερτόριο...
Στην Κεφαλλονιά, απέναντι από το σπίτι μας, υπήρχε το σωματείο των παπλωματάδων. Αυτοί είχαν κάτι εργαλεία σαν... άρπες, για να χτυπούν απαλά τα παπλώματα, είχαν δε μια καταπληκτική χορωδία και τραγουδούσαν αυτά τα ωραία τραγούδια, τα καθαρά δυτικού τύπου, τις καντάδες...
Πάντως, σχετικά με την Κεφαλονιά, θέλω ακόμη να πω ότι μιά καινούργια αγάπη μου ήταν τα πλοία της γραμμής. Μικρά πλοία, που τότε μου φαινόντουσαν μεγάλα, με τα υπέροχα φουγάρα τους, πραγματικά αριστουργήματα. Ηταν βαμμένα μαύρα, αλλά με κάτασπρα τα καταστρώματα, τις καμπίνες, τα βίντσια... Μου άρεσε να ζωγραφίζω πλοία.
Hμερήσιος 9/11/2006

ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΕΚΚΛΗΣΗ‏


Οι αναξιοποίητοι θησαυροί της Σάμης


ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΚΑΙ Ο ΦΥΣΙΚΟΣ ΠΛΟΥΤΟΣ

Η εποχή της παγκοσμιοποίησης που διανύουμε έχει αρνητικές επιπτώσεις και είναι ορατές στην οικονομική ανάπτυξη και στον πολιτισμό. Η συρρίκνωση του πρωτογενούς τομέα έχει και θα έχει σοβαρές επιπτώσεις, γι αυτό πρέπει να υπάρξει σχέδιο δράσης και να ενισχυθούν οι αγροτικές υποδομές. Παράλληλα το μοντέλο της τουριστικής ανάπτυξης που ακολουθούμε σαν τόπος δείχνει ανησυχητικά σημάδια. Η οικονομική κρίση που πλήττει τη χώρα μας και ιδιαίτερα τον τόπο μας καλά κρατεί με απρόβλεπτες συνέπειες. Είναι βέβαιο ότι πολλά θα αλλάξουν με το πέρασμα της.
Θα πρέπει να αρχίσουμε να προβληματιζόμαστε για την βιωσιμότητα του δρόμου που ακολουθούμε στην πορεία ανάπτυξης μας και να αναρωτηθούμε για τις εναλλακτικές δυνατότητες που υπάρχουν (μέσα στο παγκόσμιο τοπίο που διαμορφώνεται) τόσο στις νέες μορφές τουρισμού σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες, όσο καις τη δυνατότητα αξιοποίησης των πλεονεκτημάτων του φυσικού χώρου (χερσαίου και θαλάσσιου) της περιοχής μας με σεβασμό όμως στο περιβάλλον.
Ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στην ύπαρξη μιας πολιτιστικής πολιτικής, που θα παράγει δημιουργικό έργο, θα συνδέει το χθες με το σήμερα με βάση την αξιοποίηση της τεράστιας πολιτιστικής και λαογραφικής μας κληρονομιάς, πράγμα απαραίτητο στην πολυπολιτισμική κοινωνία που διαμορφώνεται.
Σε όλους τους λαούς η αρχιτεκτονική υπήρξε ίσως η χρησιμότερη τέχνη, γιατί συνδέεται άμεσα με την ύπαρξη του ανθρώπου, με τις ανάγκες του, με τα ήθη του, με την θρησκεία του, με την αισθητική και διανοητική δυναμικότητά του.
Μνημεία που διασώθηκαν
Ο τόπος μας είναι πλούσιος σε δείγματα μνημειακής αρχιτεκτονικής και ανθρώπινης δημιουργίας. Έχει διατηρήσει, παρά τους σεισμούς, αρκετά από τα μνημεία που αφορούν:
Ιστορικά μνημεία.
π.χ. Κάστρα της Σάμης (γίνεται προσπάθεια ανάδειξης από την κλασσική και από τη βυζαντινή εφορεία αρχαιοτήτων), καστράκι Πυργιού, Πύργοι Κουλουράτων.

Αρχαιολογικοί χώροι
π.χ. Τσέκα, Λουτρά, Ρακόσπιτο, Ψηφιδωτά (που πρέπει άμεσα να εκτεθούν σε χώρο μπροστά απ’ το μουσείο ώστε να είναι επισκέψιμα), ψηφιδωτό δάπεδο Αγίου Δημητρίου, Φιτίδι, Ρωμαϊκό νεκροταφείο, αρχαίο λιμάνι και άλλοι που συνεχώς έρχονται στην επιφάνεια.
Γεφύρια
π.χ. Ενετικό γεφύρι Γριζάτων που πρέπει να αναδειχθεί και να αξιοποιηθεί.






Οικιστικά σύνολα ή μεμονωμένα κτίρια
Μεταξύ άλλων υπάρχουν: Οικισμός Διχάλια, εκκλησία Αρχαγγέλων στο Σταβέρι του Πυργιού που πρέπει να αναπαλαιωθεί, Παλιό Δημοτικό στα Βλαχάτα, κτίρια και καμπαναριά σε Πουλάτα και Χαλιωτάτα.
Υποδομές που έχουν σχέση με την ντόπια παραγωγή στην προβιομηχανική περίοδο
π.χ. νερόμυλοι, παλιά ελαιοτριβεία, αλώνια.
Ιστορικά μοναστήρια της περιοχής
π.χ. Γρούσπα, Άγιοι Φανέντες.
Τα παραπάνω δεν είναι τα μόνα που υπάρχουν, άρα πρέπει να γίνει μια καταγραφή από τις τοπικές αρχές, γιατί αποτελούν μνημεία της ιστορικής μας μνήμης, στοιχεία πολιτισμού που πρέπει να διαφυλάξουμε και οφείλουμε να τα παραδώσουμε στις γενιές που έρχονται. Βεβαίως μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη εναλλακτικού τουρισμού άρα στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής, μέσα από την ανάδειξη και την σύνδεσή τους, ώστε να γίνουν επισκέψιμα.
Χωρίς Μουσείο
Να τονιστεί ότι έχει καθυστερήσει προκλητικά από τους υπεύθυνους το Μουσείο της Σάμης, που θα φιλοξενήσει τα πλούσια και σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα. Παράλληλα πρέπει να αξιοποιηθεί ο φυσικός πλούτος της περιοχής με προσοχή και προγραμματισμό ώστε να συμβάλλει στην οικονομική ανάκαμψη του τόπου.
Διαδρομές
Το περιβάλλον προσφέρεται για πεζοπορικές και άλλες διαδρομές:
Α) Σύνδεσης των αρχαιολογικών χώρων
Β) Φυσικού ενδιαφέροντος, π.χ. Σάμη – Παλιά Καταποδάτα – μνημείο Μουζακάτων, Παλιά Γριζάτα – Νερόμυλοι – Ενετικό Γεφύρι, προς την Αντίσαμο (παραλία με σημαντική βαρύτητα) και άλλες στα διάφορα Δημοτικά Διαμερίσματα.
Να σημειωθεί ότι με κατάλληλη μελέτη εφόσον εγκριθούν, χρηματοδοτούνται (σύμφωνα με πληροφορίες) από τo πρόγραμμα Leader, ΟΠΑΑΧ, κ.ά.
Σπήλαια
Καθοριστικής σημασίας για την ανάπτυξη είναι το Σπηλαιολογικό Πάρκο που χρόνια συζητιέται. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πολλές και ενδιαφέρουσες μορφές τουρισμού. Αφού υπάρχουν αρκετά γνωστά και άγνωστα Σπήλαια και Σπηλαιοβάραθρα (π.χ. Αγκαλάκι, Ζερβάτη, Φιτίδι). Το έργο αυτό δεν υλοποιήθηκε από το Γ’ ΚΠΣ και υπάρχει κίνδυνος να μην υλοποιηθεί ούτε από το ΕΣΠΑ, αφού δεν υπάρχει ακόμα ολοκληρωμένη μελέτη και φορέα διαχείρισης.
Αίνος
Σημαντικό κεφάλαιο αποτελεί ο Αίνος, που προσφέρεται για πεζοπορία και χειμερινό τουρισμό (ομαλή πρόσβαση από Πυργί συμβάλλει σε αυτές τις δυνατότητες) καθώς και η Λίμνη Άβυθος που έχει παραμεληθεί και πρέπει να αναδειχθεί.
Εναλλακτικός τουρισμός
Αποδεικνύεται ότι η περιοχή μας έχει τεράστιες δυνατότητες για την ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, αρκεί να υπάρξει επιτέλους σχέδιο δράσης και αξιοποίησης των δυνατοτήτων που απορρέουν από το φυσικό περιβάλλον και τα μνημεία. ¨Ήδη παρά τις προτάσεις υπάρχει σημαντική καθυστέρηση από την Τοπική Αρχή και τις κατά καιρούς πολιτικές ηγεσίες. Τα ιστορικά μνημεία και το φυσικό περιβάλλον του τόπου μας πρέπει να αποτελέσουν φροντίδα όλων μας. Πρωτίστως όμως του Δήμου Σάμης, αλλά και των τοπικών Αρχών και αρμοδίων φορέων του Νομού μας.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΛΛΙΒΩΚΑΣ
Δημοτικός Σύμβουλος Σάμης







Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2010

«Μαύρο» το 2009 για τον ελληνικό τουρισμό



Οδυνηρή ήττα για τον ελληνικό τουρισμό αποτέλεσε η χρονιά που έφυγε, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου.
Τα έσοδα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων εκτιμάτα ότι ήταν το 2009 μειωμένα κατά περίπου 20%, έναντι -16,4% του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Οι αφιξεις ξένων τουριστών στην Ελλάδα μειώθηκαν κατά 7% (-5% παγκοσμίως) και οι τουριστικές εισπράξεις κατά περίπου 11%. Κατά το α' εξάμηνο του 2009, σύμφωνα με τη Eurostat, οι διανυκτερεύσεις ξένων τουριστών στα ελληνικά ξενοδοχεία μειώθηκαν κατά 10%, ενώ μεγάλη βουτιά, κατά 22%, σημείωσε η μέση κατά κεφαλή δαπάνη των ξένων που επιλέγουν τη χώρα μας για να κάνουν διακοπές.
Όσον αφορά στις προοπτικές για το 2010, οι διεθνείς τάσεις δείχνουν ήδη ότι θα εμφανίσει περαιτέρω μείωση ο αριθμός τουριστών μέσων και υψηλότερων οικονομικών δυνατοτήτων. Περισσότερο αισιόδοξες εμφανίζονται οι προοπτικές για τις κρουαζιέρες και τον τουρισμό τρίτης ηλικίας.
Π. Δ. ΥΦΑΝΤΗΣ .Από την << Ελευθεροτυπία>>.

Τετάρτη 13 Ιανουαρίου 2010

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ.

ΔΗΜΟΣ ΣΑΜΗΣ
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
2η ΤΑΚΤΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Σας προσκαλούμε στην 2η Τακτική Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την 15 μηνός Ιανουαρίου έτους 2010 ημέρα Παρασκευή ώρα 20.00 στο Δημοτικό Κατάστημα Σάμης σύμφωνα με το άρθρο 95 του Ν. 3463/06 (ΔΚΚ) ΦΕΚ Α΄114/06 για την συζήτηση των κάτωθι θεμάτων ημερήσιας διάταξης:
1.΄Εγκριση Προϋπολογισμού Δήμου Σάμης έτους 2010
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος Στεφανάτος Διονύσιος
Σάμη 11-1-2010
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΠΑΝΑΓΗΣ ΔΡΑΚΟΥΛΟΓΚΩΝΑΣ

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

ΔΗΜΟΣ ΣΑΜΗΣ
1η ΤΑΚΤΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Σας προσκαλούμε στην 1η Τακτική Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την 15 μηνός Ιανουαρίου έτους 2010 ημέρα Παρασκευή ώρα 18.00 στο Δημοτικό Κατάστημα Σάμης σύμφωνα με το άρθρο 95 του Ν. 3463/06 (ΔΚΚ) ΦΕΚ Α΄114/06 για την συζήτηση των κάτωθι θεμάτων ημερήσιας διάταξης:
1.Σφαγεία, τρόποι αντιμετώπισης από τις αρνητικές συνέπειες από το κλείσιμο των σφαγείων στο Νομό
Εισηγητής: Δημ. Σύμβουλος Γεράσιμος Μονιάς – Νέτης
2. Έγκριση Τεχνικού Προγράμματος Δήμου Σάμης 2010
Εισηγητής:Αντιδήμαρχος Στεφανάτος Διονύσιος
3. Έγκριση Ισολογισμού- Απολογισμού ΔΕΥΑ Σάμης έτους 2008
Εισηγητής:Πρόεδρος ΔΕΥΑ
4. Έγκριση Προϋπολογισμού ΔΕΥΑ Σάμης έτους 2010
Εισηγητής: Πρόεδρος ΔΕΥΑ
5. Έγκριση Προϋπολογισμού ΚΕΤΑΠ Σάμης έτους 2010
Εισηγητής: Πρόεδρος ΚΕΤΑΠ
Έγκριση Οργανισμού Εσωτερικών Υπηρεσιών ΚΕΤΑΠ Σάμης
Εισηγητής: Πρόεδρος ΚΕΤΑΠ
Αίτηση Πολυχρονάτου Σταματίας
Εισηγητής: Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου
8. Αίτηση Αρτελάρη Γεράσιμου (ξενοδοχείο Μελισσάνη)
Εισηγητής: Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου
9. Αίτηση Αφοι Δόριζα Α.Ε. (Ξενοδοχείο Sami Beach)
Εισηγητής: Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου
10. Αίτηση ΑΟΣ
Εισηγητής: Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου
11.Επιχορήγηση Σχολικής Επιτροπής Δημοτικού σχολείου Σάμης (1.000,00 ευρώ)
Εισηγητής: Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου
12. Συμμετοχή Δήμου Σάμης στο Ελληνικό Δίκτυο Μικρών Δήμων.
Εισηγητής: Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου
13. Έγκριση Πρωτοκόλλου Οριστικής Παραλαβής Έργου «Ανάπλαση Κοινοχρήστων Χώρων
Δήμου Σάμης».
Εισηγητής: Τεχν. Υπηρεσία
14.Έγκριση Μελέτης έργου «ΣΧΕΔΙΟ ΧΩΡΙΚΗΣ & ΟΙΚΙΣΤΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ
ΑΝΟΙΚΤΗΣ ΠΟΛΗΣ Δήμου Σάμης-1η Φάση Προγραμματισμού», αναδόχου Φωτεινής
Στρακάτου
Εισηγητής: Τεχν. Υπηρεσία
Γνωμοδότηση για το Β1΄Στάδιο της μελέτης « Σχέδιο Χωρικής και Οικιστικής
Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ) Δήμου Πυλαρέων
Εισηγητής: Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου
Σάμη 11-1-2010
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΠΑΝΑΓΗΣ ΔΡΑΚΟΥΛΟΓΚΩΝΑΣ

Τρίτη 12 Ιανουαρίου 2010

ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ ΤΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΙΘΑΚΗΣ.


Συνεδρίασε χτες 11-01-2010 η νέα Ν.Ε. Κεφαλονιάς και Ιθάκης, του Συνασπισμού της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας, για την εκλογή Γραμματέα και τετραμελούς Γραμματείας.

Εκλέχθηκαν οι:

Σοφία Αράβου, Γραμματέας.

Σοφία Αράβου,Γεράσιμος Δημητράτος, Ανδρέας Μαρούλης, Παναγής Πουσνάρας μέλη της Γραμματείας.

Καλλικράτης.



Το σχέδιο της Κυβέρνησης για τον Καποδίστρια ΙΙ.

Προβλέπονται 370 δήμοι.

Επαναφορά του 50%+1. Σημαντικός ο ρόλος των αντιπεριφερειάρχων και των αντιδημάρχων10/1/2010
Το τελικό σχέδιο τη κυβέρνησης για τον Καποδίστρια ΙΙ (Πρόγραμμα Καλλικράτης)παρουσιάστηκε στο υπουργικό συμβούλιο, από τον Γιάννη Ραγκούση.

Οι νέοι δήμοι κλειδώνουν τελικά στους 370 και οι περιφέρειες στις 13 με ειδική πρόβλεψη για τον μητροπολιτικό χαρακτήρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Οι εκλογές θα πραγματοποιηθούν με το νέο διοικητικό χάρτη στις 14 Νοεμβρίου και η κυβέρνηση θα καταργήσει το 42% και θα επαναφέρει το 50%+1.

Συγκεκριμένα όσον αφορά τις αιρετές περιφέρειες, αυτές αναλαμβάνουν τις αρμοδιότητες και τους πόρους των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων που καταργούνται, εκτός από ορισμένες που μεταφέρονται στους δήμους.

Ακόμη σταδιακά και όλες εκείνες τις αρμοδιότητες που ασκούνται σήµερα από την κρατική περιφέρεια, εκτός από εκείνες που έχουν αµιγώς κρατικό χαρακτήρα, όπως η προστασία του περιβάλλοντος και η δασική ή η μεταναστευτική πολιτική.

Η περιφερειακή αυτοδιοίκηση γίνεται ο βασικός πυλώνας του αναπτυξιακού προγραμματισμού, ενώ κοµβικός καθίσταται ο ρόλος της ως προς τα έργα και τις υποδοµές.

Εκτός από τον αιρετό περιφερειάρχη θα υπάρχουν οι Αντιπεριφερειάρχες οι οποίοι θα επιλέγονται µεταξύ των περιφερειακών συµβούλων από τον Περιφερειάρχη.

Διακρίνονται σε θεµατικούς και τοπικούς, ενώ οι σχετικοί ρόλοι µπορούν να συµπίπτουν στο ίδιο πρόσωπο.

Οι πρώτοι αναλαµβάνουν την ευθύνη των βασικών τοµέων αρµοδιότητας της περιφέρειας.Οι τοπικοί Αντιπεριφερειάρχες είναι αρµόδιοι για συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, που ταυτίζονται µε τις τέως Νοµαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και τα Νοµαρχιακά Διαµερίσµατα.

Η Εκτελεστική Επιτροπή, είναι το συλλογικό επιχειρησιακό – εκτελεστικό όργανο στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις. Αποτελείται από τον Περιφερειάρχη και τους Αντιπεριφερειάρχες.

Στις συνεδριάσεις συµµετέχει ο Γενικός Γραμματέας της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, χωρίς δικαίωµα ψήφου, ενώ µπορεί να καλούνται και οι Διευθυντές.

Ως συλλογικό όργανο µε επιτελικό ρόλο, η Εκτελεστική Επιτροπήαναλαµβάνει και αρµοδιότητες που αφορούν τον περιφερειακόπρογραµµατισµό και ενδεικτικά:

Την ευθύνη για την κατάρτιση και την υλοποίηση του Επιχειρησιακού Προγράµµατος, το οποίο εισηγείται στο Περιφερειακό Συµβούλιο.

Την κατάρτιση και εισήγηση στο Περιφερειακό Συµβούλιο του Τεχνικού Προγράµµατος της Περιφέρειας και την ευθύνη της υλοποίησής του.

Την εναρµόνιση των προτάσεων των υπηρεσιών της περιφέρειας ως προς τον προϋπολογισµό και την υποβολή σχετικής γνώµης προς τη Περιφερειακή Επιτροπή, πριν την κατάρτιση του προϋπολογισµού.

Την υποβολή, προς το Περιφερειακό Συµβούλιο, ετήσιας έκθεσης πεπραγµένων.

Την ευθύνη για την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισµού.

Το Περιφερειακό Συµβούλιο, είναι το βασικό όργανο µε το τεκµήριο αρµοδιότητας εντός της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, µε σηµαντικό επιτελικό και ελεγκτικό ρόλο, ενώ αναβαθµίζεται η θέση της αντιπολίτευσης.

Η Περιφερειακή Επιτροπή, αναλαµβάνει, στις ΠεριφερειακέςΑυτοδιοικήσεις, το ρόλο και τις αρµοδιότητες της νυν ΝοµαρχιακήςΕπιτροπής.

Καθιερώνεται η αναλογικότερη συµµετοχή της αντιπολίτευσης, ενώ παράλληλα ενισχύεται ο εποπτικός και ελεγκτικός της ρόλος ως προς τα οικονοµικά της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.

370 ΟΙ ΝΕΟΙ ΔΗΜΟΙ.

Ο αριθµός των Δήµων σε όλη τη χώρα, µε την εφαρµογή των κριτηρίων συνενώσεων περιορίζεται δραστικά και δεν θα υπερβαίνει τους 370.

Ειδική πρόβλεψη υπάρχει για τις νησιωτικές περιοχές στη βάση της αρχής για κάθε νησί να αντιστοιχεί ένας Δήµος, πλην εύλογων εξαιρέσεων.

Η νησιωτικότητα λαµβάνεται υπόψη ώστε να προσαρµοστούν στις ανάγκες της όλες οι γενικές ρυθµίσεις που επηρεάζονται από αυτή.

Αναλογικά µε τον ίδιο τρόπο λαµβάνονται υπόψη οι ειδικές ανάγκες των ορεινών δήµων.

Οι νέοι και ισχυροί δήµοι αναλαµβάνουν νέες αρµοδιότητες, µαζί µε τους ανθρώπινους και οικονοµικούς πόρους που προέρχονται από την καταργούµενη νοµαρχιακή αυτοδιοίκηση, όπως:

η πρόνοια και η προστασία της δηµόσιας υγείας, η ανέγερση σχολικών κτιρίων,η καταπολέµηση του κοινωνικού αποκλεισµού,η ένταξη των µεταναστών,οι πολεοδοµικές εφαρµογές,ο υγειονοµικός έλεγχος, η προστασία της παιδικής και της τρίτης ηλικίας,οι λαϊκές αγορές, οι αδειοδοτήσεις και ο έλεγχος πολλών τοπικών, οικονοµικών καικοινωνικών δραστηριοτήτων,η πολιτική προστασίας, µε την ένταξη των δήµων στον εθνικό σχεδιασµό µε συγκεκριµένο ρόλο και αρµοδιότητες.

Για την εξυπηρέτηση του πολίτη ενισχύεται και εκσυγχρονίζεται ο θεσµός των δηµοτικών ΚΕΠ, µε τη δηµιουργία µικρών, αποτελεσµατικών «Δηµοτικών e – ΚΕΠ».

Με την εισαγωγή της έξυπνης «κάρτας του Δηµότη», περνούν οι Δήµοι στην αυτόµατη εξυπηρέτηση (π.χ. έκδοση πιστοποιητικών), αλλά και διευκολύνεται η συµµετοχή σε δηµοκρατικές διαδικασίες (π.χ. τοπικά δηµοψηφίσµατα).

Εκτός από τον Δήμαρχο σημαντικό ρόλο θα έχουν οι αντιδήμαρχοι, οι όποιοι κατατάσσονται σε δύο κατηγορίες: τους θεµατικούς και τους τοπικούς Αντιδηµάρχους, οι ρόλοι των οποίων µπορεί να συµπίπτουν στο ίδιο πρόσωπο.

Οι Αντιδήµαρχοι επιλέγονται µεταξύ των δηµοτικών συµβούλων από τον Δήµαρχο.

Οι θεµατικοί Αντιδήµαρχοι µπορούν να αντιστοιχούν στη συγκρότηση των βασικών τοµέων της διοίκησης.

Οι τοπικοί Αντιδήµαρχοι είναι αρµόδιοι για συγκεκριµένες γεωγραφικές περιοχές του Δήµου που ταυτίζονται µε τους δήµους /κοινότητες που συνενώνονται στο πλαίσιο της Νέας Αρχιτεκτονικής.

-Καθιερώνεται ένα νέο όργανο, η Εκτελεστική Επιτροπή, ως συλλογικό επιχειρησιακό-εκτελεστικό όργανο στους δήµους.

Συµµετέχουν, εκτός από τον Δήµαρχο ως Πρόεδρο, όλοι οι θεµατικοί και τοπικοί Αντιδήµαρχοι, καθώς επίσης (χωρίς δικαίωµα ψήφου) και ο Γενικός Γραµµατέας του Δήµου.

Η Εκτελεστική Επιτροπή θα έχει: Την ευθύνη για την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισµού. Την παρακολούθηση, αξιολόγηση και συντονισµό των δράσεων των νοµικών προσώπων του δήµου, λαµβάνοντας υπόψη και τις σχετικές εισηγήσεις των Προέδρων των Τοπικών Συµβουλίων.

Στο σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπεται ακόμη η αναβάθμιση του Δημοτικού Συμβουλίου µέσω της αναβάθμισης των Επιτροπών, ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται η θέση της αντιπολίτευσης (π.χ. στη Δηµαρχιακή Επιτροπή).

Κυριακή 10 Ιανουαρίου 2010

ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ της αριστερας των κινημάτων και της οικολογίας. Ν.Ε. Κεφαλονιάς και Ιθάκης.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Σας ενημερώνουμε ότι μετά εσωκομματικές εκλογές ,οι οποίες διεξήχθηκαν μεταξύ των μελών του κόμματος στα νησιά μας, αναδείχθηκε η νέα εννεαμελής Νομαρχιακή Επιτροπή.
Τα μέλη που εξελέγησαν είναι:
ΓΑΛΙΑΤΣΑΤΟΣ Θ
ΔΗΜΗΤΡΑΤΟΣ Γ
ΚΑΒΑΛΛΙΕΡΑΤΟΣ Τα
ΜΑΡΟΥΛΗΣ Α
ΜΑΤΑΡΑΓΚΑΣ Γ
ΠΑΠΑΔΑΤΟΥ-ΑΡΑΒΟΥ Σ
ΠΟΥΛΟΣ Π
ΠΟΥΣΝΑΡΑΣ Π
ΤΑΦΛΑΜΠΑΣ Α

Τετάρτη 6 Ιανουαρίου 2010

Ηρθανε τα Φώτα και οι φωτισμοί...



Tης Eλενης Mπιστικα. Από την εφημερίδα << Καθημερινή.>>
Για το τριήμερο των Φώτων, όπως συνηθίζουμε, ανοίξαμε το λαογραφικό συναξάρι του σοφού καθηγητού, του αείμνηστου φιλόλογου, λαογράφου, ιδρυτή και προέδρου της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας Δημ. Σ. Λουκάτου, σπουδαίου πατριώτη, από το Αργοστόλι της Κεφαλονιάς. Τα Κάλαντα στο εξώφυλλο του βιβλίου «Χριστουγεννιάτικα και των γιορτών» του Δημ. Σ. Λουκάτου τα λένε μπροστά στην Ακαδημία τα Ελληνόπουλα του ’60-’61, με γαλότσες και παλτά από κουβέρτες, κουρεμένα γουλί, με το τριγωνάκι στο χέρι να κελαηδά. (Ηρθαν στο σπίτι αδελφάκια από ξένη χώρα, καθαρά, ευγενικά, μαθητές δημοτικού και μας τα ’παν, φέτος, τα κάλαντα, σε σωστά ελληνικά, ώς το τέλος. Και πήραν το κέρασμα, σοκολατάκι. Ηταν μια ευχάριστη εικόνα, ελπίδα για καλύτερες εποχές).
Αλλά ας πάμε στο τριήμερο των Φώτων, 5 Ιανουαρίου, σαν σήμερα δηλαδή, κατά τον Λουκάτο, είναι η μέρα του Αγιασμού. Παλιά γινόταν και εδώ, ερχόταν ο παπάς με τον αγιασμό και άγιαζε κάθε γωνιά του σπιτιού και έπαιρνε οβολό για τους φτωχούς της ενορίας. Στις 6 Ιανουαρίου, είναι η μέρα των Θεοφανίων. Τη λένε και «Ολόφωτα» γιατί ξεχωρίζει από την προηγούμενη και την επόμενη, τ’ αϊ Γιαννιού, 7 Ιανουαρίου. Στην πρωινή λειτουργία είναι γενικός ο εκκλησιασμός. Ο ναός είναι στολισμένος με πρασινάδες, η εξέδρα για τον αγιασμό (το Γεφυράκι στην περίπτωση του Πάρκου της Κηφισιάς) είναι εντυπωσιακά στολισμένο. Ο ιερέας, ο δεσπότης, ρίχνει τον Σταυρό στη θάλασσα, στη λίμνη, στο ποτάμι, στην πηγή, στο πηγάδι, όπου υπάρχει νερό να αγιαστεί. Νεαροί κολυμβητές πέφτουν «για να πιάσουν τον σταυρό», να τον φέρουν στον ιερέα, να φιλήσουν το χέρι του, να πάρουν την ευλογία του και ένα δώρο. Η «Κατάδυσις» του Σταυρού στη θάλασσα την ημέρα των Φώτων είναι από τα γραφικότερα ελληνικά λατρευτικά έθιμα. Εδώ παρίσταται ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στον Αγιασμό, στον Πειραιά, ενώ στην Πόλη ο Οικουμενικός Πατριάρχης ρίχνει τον Σταυρό στον Βόσπορο, με πλήθος προσκυνητές να τον πλαισιώνουν... Οσοι νήστεψαν πίνουν τρεις γουλιές από τον αγιασμό, καλό είναι να λουστούν οι μακρυμαλλούσες, μιας κι είναι αγιασμένα τα νερά! Φαγητό της ημέρας, χοιρινό ιδιαίτερα με χορταρικά κι ένα ψωμί ή τσουρέκι της γιορτής, η «Φωτίτσα» μας θυμίζει ο Κεφαλονίτης σεβαστός καθηγητής που αναπαύεται, κοντά στους πρόσφυγες Σμυρνιούς, στο Κοιμητήρι Νέας Σμύρνης. Οσο για «Τ’ αϊ-Γιαννιού», τη «Σύναξη του Προδρόμου» είναι η σπουδαιότερη από τις γιορτές του Προδρόμου Βαπτιστού. Η μισή Ελλάδα γιορτάζει – Γιάννης, Ιωάννα, Πρόδρομος γιορτάζουν. Με πολλές επισκέψεις κλείνει ο κύκλος των Εορτών. Και μια υποσημείωση: για την ορθογραφία, τα Θεοφάνια, Επιφάνια (σημειώνει ο Δημ. Σ. Λουκάτος) ότι γράφονται κατά το Εόρτια, Ολύμπια, Δημήτρια... Αλλο είναι η Επιφάνεια του Χριστού και η Θεοφάνεια... Στη Θεσσαλία κι αλλού την ημέρα των Φώτων συνήθιζαν να βγαίνουν στα ποτάμια με τα εικονίσματα του σπιτιού και να τα πλένουν (σαν τα αρχαία «πλυντήρια» των ξύλινων αγαλμάτων). Αυτά από τη λαογραφία. Καθώς μπαίνει το βιβλίο πίσω στο ράφι, αποδιώχνουμε τη σκέψη ότι στα Ζαγοροχώρια κλέβουν τα εικονίσματα από τις πετρόχτιστες κατάκλειστες εκκλησιές, αλειτούργητες κι αφύλαχτες...
Η φωτογραφία είναι από Θεοφάνεια στη Σάμη, τη δεκαετία του 1970.

Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2010

ΕΠΙΘΕΤΑ ΚΑΙ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ.

Βαρβατσούλιας- Κεφαλλ. Ιδιωμ. λέξη βαρβατσούλια, η βαρειά οσμή που έχουν οι …εργένηδες τράγοι. Σχετικό με το «βαρβάτος» και την κατάληξη –ίλα(βλ.προβατίλα, ξινίλα κ.α.)Βαρβιτσιώτης- Επώνυμο που δηλώνει καταγωγή από το χωριό Μπαρμπίτσα(Βαρβίτσα) της Λακωνίας, πατρίδα του μεγάλου προεπαναστατικού κλεφτη του Ζαχαριά Μπαρμπιτσιώτη.
Βρεττός/Βρεττάκος- Απο το δημ. βρετός, ο ευρημένος, ο ευρετός,1) "επί νηπίων, το υπό των οικείων του εγκαταλειφθέν και ευρεθέν υπό τινός, το έκθετον,2) νήπιον υπό των γονέων του αποτεθέν έμρποσθεν της εκκλησίας, είτε εν τη οδώ, ινά αναλάβη την βάπτισιν του ο πρώτος τυχών διαβάτης. Σύμφωνα με τον Βαγιακάκο, «Μανιάται εις Ζάκυνθον», το όνομα Βρετός, ως βαφτιστικό, είναι σύνηθες στη Μάνη. Έτσι καλείται το εκτεθειμένο από τους γονείς του βρέφος και αργότερα ευρεθέν(βρετό) από άλλους, και ονομάζεται έτσι από πρόληψη πιστεύοντας ότι έτσι θα απόφευχθεί ο θάνατος του βρέφους. Σαν επώνυμο,τουλάχιστον, από τον 14ο αιώνα, με την αρχική μορφή Ευρετός,στην Χαλκιδική(1318). Την ίδια έννοια έχει και το ιταλ. Esposito , πολύ διαδεδομένο επώνυμο στην Ιταλία
Βουτσινάς-Από το δημωδ. βουτσίνα(βυτίνα,βουτίνα,μπουτίνα,μπουτινέλος), είδος μεγάλος κάδου για ποιμενική χρήση, η βούτα ή βούτη αλλού. Η παραγωγική καταλ.-άς, δηλώνει επάγγελμα πρβλ. φαναράς, βαρελάς, βουτσάς, βαγενάς κτλ
Βρυώνης- Από το μτγν/μεσν. βρυώνης, είδος αμπέλου.Επώνυμο ήδη από την Παλαιολόγεια εποχή. Διευκρινιστικά ο γνωστός τουρκαλβανός Ομέρ Βρυώνης όφειλε το «επώνυμο» του στον τόπο καταγωγής του, χωριό Βρυώνη στη νότια Αλβανία. Και στα ν.ε. βρυωνιές είδος φυτού.
Γαζέπης- Από το τουρκ. gazap, θυμός, κατάρα.
Γαζής- Από το τουρκ. gazi, αγωνιστής, τροπαιούχος.
Γαρμπής- Γαρμπής , ο νοτειοδυτικός άνεμος, συνήθως χειμερινός και βροχερός. Μτφ. ο βάναυσος. μσν.γαρμπής< αραβ.garbī.. Και σαν βαφτιστικό, σπάνια. Ζαβιτσάνος-Επώνυμο που δηλώνει τον κάτοικο που προέρχεται από το χωριό Ζάβιτσα(σημ. Αρχοντοχώρι) της Αιτωλοακαρνανίας.Το τοπωνύμιο πιθανώς είναι σλαβικό και σχετίζεται με το σλαβ.zaba=βατράχι. Καβαδ(ί)άς-Απο το μεσ.ελλ. καβάδιν, μακρύ ένδυμα,ανδρικό και γυναικείο,(< αρχ. ουσ. κακκάβιον. Κακκαβάς, ο κατασκευαστής των συγκεκριμένων αγγείων. Καλαφάτης -τεχνίτης ειδικός στο καλαφάτισμα* πλοίου,από το μεσν. καλαφάτης, πιθ. <υστλατ. *calefa(c)tor καλαφατίζω. (Ναυτ.) βουλώνω με στουπί και πίσσα τις χαραμάδες πλοίου, επισκευάζω πλοίο. Καλιγάς ή Καλλικάς.-πεταλωτής, <ουσ. καλίγι(ο)ν + κατάλ. ‑άς ή <ουσ. καλιγάριος. Καλλιμάνης- Απο το ιδιωμ. καλλιμάνι-καλλιμάνα, μικρό αποδημητικό πουλί. Καμινάρης -αυτός που ανάβει το καμίνι (του λουτρού), <ουσ. καμινάριος<ουσ. καμίνιον + κατάλ-άριος. και διαλεκτ.(Χίος),καμινάρης, ο ασβεστοποιός, αρχ. καμινεύς. Καπάτος -αυτός που είναι ντυμένος με κάπα, <ουσ. κάπα + κατάλ.‑άτος Καραβίας/Καραβιάς- Ο σύντροφος του εμπόρου. Ως λέξη πρωτοκαταγράφεται τον 6ο αι. μ.Χ. στο Λειμωνάριο του Ιωάννη Μόσχου. Κονταράτος-κονταράτος, επίθ. Οπλισμένος με κοντάρι, <ουσ. κοντάριον + κατάλ. –άτος. Ως επώνυμο ήδη από την Παλαιολόγεια εποχή, Κονταράτος -1264 στην Κεφαλονιά, και τον 14ο στη Μεθώνη, και Πτελέα και Λεύκη Χαλκιδικής. Κοροβέσης- Από το αρβαν. korroveshe,(korr + vesh), είδος στάμνας, σαν επίθετο δηλώνει τον κουτσάφτη, τον χωρίς αυτιά. Κουνάδ(β)ης-κουνάδι, κουνάβι, <σλαβ. kuna + κατάλ. ‑άδι Κουρής- Ίσως από το δημωδ.κούρης, ο περιφερόμενος εδώ και εκεί ασκόπως, φυγόπονος, άεργος. Ή σχετικό με το μεσν. κουρά, 1)κουρά (ως μέρος της τελετής της χειροτονίας ιερωμένου),ή 2)η ιδιότητα του μοναχού. Ως επώνυμο,Κουρής, εμφανίζεται πρώτη φορά τον 13ο αιώνα, κάποιος Κουρής Κωνσταντίνος,στην Τραπεζούντα. Κουρκουμέλης- Ίσως σχετικό με το μσν. κούρκουμο, είδος χαλιναριού, φίμωτρο. <λατ. curcuma. H λ. στον Hσύχ.(6ος αι.) και στα Πτωχοπροδρομικά(12οςαι.). Συν την ιταλογενή κατάληξη –έλης, που συνηθίζεται στη Μυτιλήνη , Αϊβαλί, Λήμνο, Ίμβρο κτλ. Κουρκουμπέτης- Από το βλαχ. curcubeta=το κολοκύθι,<λατ.curcubita. πρβλ. Κολοκύθας. Λάσκαρης- Επώνυμο σημαντικής βυζαντινής οικογένειας. Χρησιμοποιείται και ως κύριο όνομα. Λάσκαρης<λάσκαρης «δάσκαλος»<ράσκαλης με αντιμετάθεση r-l<>r< δάσκαλος. Οι παραπάνω τύποι απαντούν στο μικρασιατικό ιδίωμα της Σίλλης(περ.Ικονίου) όπου ο ρωτακισμός αποτελεί γενικό κανόνα(πβ.δεξί-ρεξί,δεσπότης-ρεσπότσης) Ληξούρης- Από το μεσν. λίξουρος, λιξουριάρης,λήξουρος, ο άπληστος,πλεονέκτης και ο λαίμαρχος, λιχούδης, λιγούρας. Το τοπωνύμιο Λιξούρι, προφανώς σχετίζεται ετυμολογικά Λοβέρδος- Επώνυμο από το ιταλ. κύριο όνομα Lombardo<αρχικά όνομα εθνότητας,τν Λομβαρδών-Λογγοβάρδων. Λογαράς/Λαγαράς- Από το μεσν. λογαράς, αυτός που λέει πολλά λόγια, ο λογάς, ή από το ν.ε. λογάρι «το χρήμα,ο θησαυρός». Ως επώνυμο τουλάχιστον από την Παλαιολόγεια εποχή, τον 14οαιώνα αναφέρονται άτομα με το επώνμο Λογαράς σε Κωνσταντινούπολη, Σέρρες. http://greek-lastnames.blogspot.com/2009/05/1262.html

Δευτέρα 4 Ιανουαρίου 2010

Επαναστατικές σάτιρες και στάσεις σε Κεφαλονιά

Οι Κοινωνικοί Αγώνες 1830-1875.
Εκείνη την εποχή, η Κεφαλονιά και γενικά τα Επτάνησα, στέναζαν κάτω από την αγγλική κυριαρχία. Τους μήνες Αύγουστο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο του 1830, τις νυχτερινές ώρες τοιχοκολλούνταν συνεχώς στο Αργοστόλι λίβελοι και επαναστατικές προκηρύξεις εν είδει σάτιρας, οι οποίες στρέφονταν κυρίως κατά του Άνταμ, του τότε Άγγλου αρμοστή των νησιών και της εξουσίας του, αλλά και κατά των τοπικών θρησκευτικών και πολιτικών αρχών που πίεζαν και απειλούσαν τον απλό λαό για να τον κάνουν υποχείριό τους.Οι επαναστατικές αυτές σάτιρες ήταν ανώνυμες και κυκλοφορούσαν στα ελληνικά και στα ιταλικά και, όπως ήταν αναμενόμενο, προκάλεσαν την οργή του αρμοστή. Άρχισε, λοιπόν, ο ίδιος ανακρίσεις, γιατί, ως αρμοστής, ήταν και αρχηγός της αστυνομίας.Εγκαινίασε καθεστώς τρομοκρατίας και συνέλαβε περίπου 100 άτομα, από τα οποία 12 τέθηκαν υπό αστυνομική επιτήρηση και δύο φυλακίστηκαν στην Κέρκυρα, οι Γεράσιμος Λιβαδάς και Κοσμέτος Βαλσαμάκης, ο επονομαζόμενος Αρματωμένος, γνωστοί στις αρχές για τις ριζοσπαστικές τους απόψεις.Αλλά οι δύο φυλακισμένοι δεν είχαν καμία σχέση με τις σάτιρες, τις οποίες, όπως αποκαλύφθηκε αργότερα, τις είχε γράψει ένας άλλος αγωνιστής, ο Παναγής Κεφαλάς, ο επονομαζόμενος Ταμπακόνας, καθηγητής Ιταλικών και Λατινικών. Ο Κεφαλάς έστειλε, τελικά, επιστολή όπου έλεγε ότι αυτός έγραψε τις σάτιρες και στη δίκη των δύο ο κατήγορος του Άνταμ δεν μπόρεσε να στηρίξει την κατηγορία του (η οποία, σημειωτέον, στηρίχθηκε σε ψευδή κατάθεση του ψευδομάρτυρα Ιωάννη Μομφεράτου) και οι Λιβαδάς και Βαλσαμάκης αθωώθηκαν και αποφυλακίστηκαν.Να σημειωθεί, επίσης, ότι εκείνη την εποχή στα αγγλοκρατούμενα Επτάνησα δεν κυκλοφορούσαν εφημερίδες, γιατί είχαν απαγορευτεί από την αγγλική εξουσία.Αγροτική στάση και κοινωνική αναταραχή στην ΚεφαλονιάΤο 1833 σημειώθηκε αγροτική στάση και αναταραχή στην Κεφαλονιά. Στο νησί είχε εκείνη την εποχή επιστρέψει σημαντικός αριθμός νέων από διάφορες χώρες της Eυρώπης όπου σπούδασαν και επηρεάσθηκαν από τις επαναστατικές ιδέες της εποχής. Με την άφιξη των περισσοτέρων, άρχισαν παροτρύνσεις στο λαό να ξεσηκωθεί εναντίον της αγγλικής κατοχής.Στις 2 Φεβρουαρίου 1833 διεξάγονταν εκλογές για την ανάδειξη τοπικής διοίκησης. Σε συγκέντρωση στην πλατεία Aργοστολίου, κόσμος άρχισε να πετάει λεμόνια στον ομιλητή Γεώργιο Xοϊδά, εκπρόσωπο της ντόπιας πλουτοκρατίας. Οι εκλογές αναβλήθηκαν για τις 11 Φεβρουαρίου, αλλά οι διαδηλώσεις και οι ταραχές συνεχίσθηκαν και η αγγλική αστυνομία άρχισε τις συλλήψεις.Έγινε αυθόρμητη συγκέντρωση μπροστά στο κτίριο της αστυνομίας, όπου ο επαναστάτης Bασίλης Πηνιατώρος, παρότρυνε τον κόσμο να επιτεθεί στο κτίριο, αφού και αρκετοί από το πλήθος ήταν οπλισμένοι. Υποχωρώντας, ο Άγγλος διοικητής Kόνιερ, διέταξε τον αστυνόμο A. Bαλσαμάκη, να αποφυλακίσει όλους όσους είχαν συλληφθεί τις προηγούμενες μέρες. Ο κόσμος ενθουσιάστηκε και αποφάσισε να επιτεθεί στα σπίτια των αρχόντων.Ο Kόνιερ τότε ζήτησε στρατιωτική ενίσχυση από την Kέρκυρα, ενώ άρχισε να εξετάζει διάφορα τεχνάσματα για να καταστείλει την εξέγερση. Έβαλε, λοιπόν, έναν Άγγλο έμπορο, τον Tζορτζ Στίβενς, να γίνει φίλος των αγροτών, ενώ στο σχέδιο μυήθηκε ο έπαρχος του νησιού Δ. Δέτσιμας, όπως και αρκετοί έμποροι και τοκογλύφοι, βάζοντας ανθρώπους να πείσουν τους αγρότες να κατέβουν οπλισμένοι στο Aργοστόλι την ημέρα των εκλογών, με τη δικαιολογία ότι οι Άγγλοι δεν θα τους άφηναν να ψηφίσουν. Έτσι, στις 11 Φεβρουαρίου οι αγρότες κατέβηκαν στην πόλη, αλλά γρήγορα κατάλαβαν την παγίδα, αφού πάνοπλοι Άγγλοι στρατιώτες είχαν καταλάβει την πλατεία και τους γύρω δρόμους. Έστρεψαν τότε γρήγορα τα όπλα εναντίον των Άγγλων οι οποίοι τα έχασαν και δεν αντέδρασαν. Τα δε δικαστήρια όπου θα γίνονταν οι εκλογές καταστράφηκαν ολοσχερώς, ενώ πραγματοποιήθηκαν επιθέσεις και σε σπίτια αρχόντων.Το απόγευμα της ίδιας ημέρας, κηρύχθηκε στρατιωτικός νόμος και οι πρωτεργάτες της εξέγερσης άρχισαν να κρύβονται, αλλά οι συγκρούσεις στους δρόμους συνεχίσθηκαν μέχρι αργά τη νύχτα.Οι ίδιες σκηνές εκτυλίχθηκαν και στο Ληξούρι, όταν ο λαός έμαθε τα γεγονότα στο Aργοστόλι. Εκεί υποδέχθηκαν τους υποψήφιους των εκλογών με λεμόνια και πέτρες. Την άλλη ημέρα άρχισε η τρομοκρατία με συλλήψεις, φυλακίσεις και σύσταση Κακουργιοδικείου.
http://ngnm.vrahokipos.net

Κυριακή 3 Ιανουαρίου 2010

Απεβίωσε ο Γιάννης Βούλτεψης


Λίγα εικοσιτετράωρα μετά το θάνατο του Νίκου Κακαουνάκη η δημοσιογραφική κοινότητα χάνει ακόμη ένα επίλεκτο μέλος της. Όπως ανακοίνωσε η Ένωση Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών ο παλαίμαχος δημοσιογράφος Γιάννης Βούλτεψης απεβίωσε το Σάββατο σε ηλικία 87 ετών. Ο Γιάννης Βούλτεψης γεννήθηκε στο Αργοστόλι το...1923. Επί Ιταλικής Κατοχής πήρε μέρος στο Μαθητικό Κίνημα κατά της Προσαρτήσεως των Επτανήσων και το 1943 διαπεραιώθηκε στη Δυτική Στερεά, όπου κατατάχθηκε στον ΕΛΑΣ με το ψευδώνυμο Ακέλας. Φοίτησε στη Σχολή Εφέδρων Αξιωματικών και ονομάσθηκε ανθυπολοχαγός. Πήρε μέρος σε μάχες εναντίον των γερμανικών στρατευμάτων και προτάθηκε για το Αριστείο Απελευθερωτικού Αγώνος και για προαγωγή στον βαθμό του υπολοχαγού επ’ ανδραγαθία. Μετά τη Βάρκιζα συνελήφθη στο Αργοστόλι με διαταγή των Άγγλων και παρέμεινε κρατούμενος χωρίς δίκη ως τον Αύγουστο του 1945. Συνελήφθη και πάλι το 1946, ως διευθυντής της εφημερίδας του ΕΑΜ «Ελεύθερη Κεφαλονιά» και καταδικάσθηκε για «αδικήματα Τύπου» σε φυλάκιση πέντε ετών και τριετή εκτόπιση. Απολύθηκε τον Μάιο του 1952 και προσήλθε στον Στρατό ως «νεοσύλλεκτος». Τον έστειλαν στην απομόνωση της Μακρονήσου, όπου «υπηρέτησε» ως «απλός οπλίτης». Συντάκτης της «Αυγής» από τον Μάρτιο του 1953 και ανταποκριτής της «Ελευθερίας» Λαρίσης. Πλοηγός της Υπόθεσης Λαμπράκη, τον Ιούνιο του 1965 βραβεύθηκε σε γενικό δημοσιογραφικό διαγωνισμό «για την πληρέστατη κάλυψη της Υποθέσεως Λαμπράκη από αστυνομικής πλευράς και για την οξυδερκή ανάλυση του σχετικού με το έγκλημα ανακριτικού έργου». Στη διάρκεια της επτάχρονης δικτατορίας έζησε ως αυτοεξόριστος στη Ρώμη και ανέπτυξε έντονη δραστηριότητα υπέρ μιας πανεθνικής ενότητας για την έγκαιρη αποκατάσταση του κοινοβουλευτικού πολιτεύματος. Μετά την κατάρρευση της δικτατορίας εργάσθηκε στα περιοδικά «Επίκαιρα», «Αντί», «Πολιτικά Θέματα» και στις ημερήσιες εφημερίδες «Απογευματινή», «Ελεύθερος Τύπος», «Μεσημβρινή» και «Athens News». Από το 1984 ως το 1993 διετέλεσε Διευθυντής του Γραφείου Τύπου της Νέας Δημοκρατίας. Διετέλεσε επί πολλές θητείες πρόεδρος του Πειθαρχικού Συμβουλίου της ΕΣΗΕΑ. Έχει τιμηθεί με το Μετάλλιο Εθνικής Αντίστασης 1941-1945 για την συμμετοχή του στην Αντίσταση του Ελληνικού Λαού κατά των στρατευμάτων Κατοχής, καθώς και με το Βραβείο Λίτινα του Ιδρύματος Μπότση. Έγραψε τα βιβλία «Υπόθεση Μανόλη Γλέζου» (1960), «Η Μεγάλη Πορεία» (1961), «Υπόθεση Λαμπράκη» (1966), «Ο Ανατολικός Ανεμος» (1967), «Η Καταγωγή και ο Θάνατος της Συνωμοσίας» (1976), «Συναγωνιστής Ακέλας» (1983), «Η άγνωστη τραγωδία του Αλέκου Παναγούλη» (1984), «Η αποκάλυψη του φασισμού» (1984), «Η πολιτική διαθήκη του Γεωργίου Παπανδρέου και η Αντίσταση του Ανδρέα» (1985), «Πρόκληση» (1986), «Δέκα σκληρά χρόνια στη Νέα Δημοκρατία» (2004). Η κηδεία του θα γίνει τη Δευτέρα 4 Ιανουαρίου 2010, στις 2 μ.μ., από το νεκροταφείο Παλαιού Φαλήρου. Η ΕΣΗΕΑ εκφράζει τα θερμά συλλυπητήριά της στην οικογένεια του μαχητή της δημοσιογραφίας και του δημοσίου συμφέροντος, που με τη δημοσιογραφική και την αγωνιστική δράση του υπηρέτησε την Ελευθερία του Τύπου και την Πατρίδα.

http://24gr.blogspot.com/2010/01/blog-post_6046.html