Σάββατο 1 Αυγούστου 2009

ΟΙ ΕΝCΑRDΙΑ ΦΕΡΝΟΥΝ ΗΧΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΤΑΛΙΚΟ ΝΟΤΟ

Ταραντέλα α λα ελληνικά μέχρι τελικής πτώσεως
Της Χάρης Ποντίδα

Με tarantella pizzica και χορό μέχρι τελικής πτώσεως οι Εncardia επελαύνουν με κιθάρες, ντέφια, ακορντεόν, φυσαρμόνικες, καστανιέτες, μαντολίνα, νταούλια και θρύλους του ιταλικού Νότου Έχουν διασκευάσει την «Βossa nova του Ησαΐα» του Φοίβου Δεληβοριά, κι εκείνος λέει το «agapi mou fidela" με κιθαρίτσα και ελαφρώς χορευτικά- α λα Φοίβος.
Το ΄χουν αυτό το ανοιχτόκαρδο, της φιλοξενίας, οι Εncardia.
Άλλωστε είναι μέσα στην κουλτούρα τους.
Πριν από τη χτεσινή τους εμφάνιση στο Θεατράκι του Παπάγου (με γκεστ τον Φοίβο Δεληβοριά) έχουν φιλοξενήσει και έχουν φιλοξενηθεί (και δισκογραφικά) από καλλιτέχνες όπως ο Αργύρης Μπακιρτζής, ο Νίκος Πορτοκάλογλου κ.ά., ενώ επί δύο σεζόν συνυπήρξαν με τον Νίκο Ξυδάκη σε ένα κοινό πρόγραμμα, όπου οι χορευτικές ταραντέλες από την Greacia Salentina (της Ιταλίας) συναντούσαν τα ονειρικά τοπία της «Βενετσιάνα» του συνθέτη.
Η διονυσιακή διάθεση, ο χορός (μέχρι τελικής πτώσεως), γενικά το «μεθύσι» της γιορτής είναι ο πυρήνας της μουσικής τους.
Γιατί οι Εncardia εμπνέονται και παίζουν μουσική και τραγούδια από τις περιοχές του ιταλικού Νότου, από τα παράλια της Σικελίας, τα ελληνόφωνα χωριά της Grecia Salentina (όπου διατηρείται στα τραγούδια η παράδοση των «γκρεκάνων») ώς τις περιοχές γύρω από τη Νάπολι.
Αγιογράφος με καταγωγή από την Κεφαλονιάο αρχηγός του συγκροτήματος, Κώστας Κωνσταντάτος, έχει ταξιδέψει σε εκείνα τα μέρη πάνω από 30 φορές, παίρνοντας μέρος σε φεστιβάλ, πανηγύρια, γιορτές.
«Κανείς μας δεν είναι από εκεί, λέει, αλλά πάμε τακτικά- σε λίγο μπορεί και να πολιτογραφηθούμε», λέει γελώντας.
Τα τελευταία χρόνια, όπως λέει, η παράδοση της ταραντέλας, που έχει τις ρίζες της στα αρχαία χρόνια, έχει μια άνθηση απερίγραπτη.
«Στη μεγάλη γιορτή Νοtte de la Τaranta τον Αύγουστο, όπου συγκεντρώνονται πάνω από 150.000 άνθρωποι και κατασκηνώνουν στην ύπαιθρο, βλέπεις γκρουπάκια, πιτσιρικάδες που με βάση την ταραντέλα φτιάχνουν απίστευτες μουσικές.
Είναι μια παράδοση που έχει μεγάλη πέραση στη νεολαία σήμερα», εξηγεί. Στο «Γούντστοκ» της ταραντέλας (έτσι το αποκαλεί) έχουν βρεθεί πολλές φορές οι Εncardia και η εικόνα που μας δίνουν είναι... χαρακτηριστική:
«Κατ΄ αρχήν, πρέπει να προσέχεις να μη σε πατήσουν.
Γιατί όλοι είναι μεθυσμένοι.
Και να μην πίνεις εσύ, μεθάς από τις... αναθυμιάσεις.
Πιο εξωστρεφείς από μας... Σίγουρα.
Φαντάσου, εμείς τραγουδάμε και δικά μας κομμάτια, λόγου χάριν "Χαράματα η ώρα τρεις" του Βαμβακάρη ή το "Περιγιάλι" και έρχονται και μας ρωτάνε γιατί τραγουδάμε τόσο θλιβερά τραγούδια».
Μωσαϊκό διαλέκτων και ήχων, η νέα τους δουλειά έχει τον χαρακτηριστικό τίτλο: "ΜηΤerra" (terra σημαίνει γη) γραμμένο με ελληνικούς και λατινικούς χαρακτήρες.
«Τo ομώνυμο τραγούδι», λέει ο Κώστας, «μιλάει για την αιτία που μια γυναίκα είναι "ταραντάτα"- με τα συμπτώματα του τσιμπήματος από την αράχνη ταραντούλα.
Κάπως σαν εκείνους που εμείς αποκαλούμε δαιμονισμένους».
Η αφήγηση του παραμυθιού για την αράχνη ταραντούλα που «χτυπάει» θανάσιμα το θύμα της και ο μόνος τρόπος να σωθεί είναι να χορέψει μέχρι τελικής πτώσεως παρουσία των μουσικών που παίζουν νυχθημερόν (αντί για γιατρούς, μουσικοί) είναι αρχαίο παγανιστικό έθιμο που επέζησε μέσα στους αιώνες.
Ίσως γι΄ αυτό πολλές ταραντέλες απευθύνονται στον Απόστολο Παύλο», λέει ο Κώστας. «Επειδή ο Απόστολος Παύλος είχε τσιμπηθεί από φίδι, ήταν ένας εύσχημος τρόπος να ενταχθεί η παράδοση της ταραντέλας από τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία».

Παρασκευή 31 Ιουλίου 2009

ΠΑΡΑΙΤΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΣΑΜΗΣ.
Τις παραιτήσεις τους υπέβαλαν χθες από το δημοτικό συμβούλιο Σάμης
δυο δημοτικοί σύμβουλοι. Οι Βασίλης Μωραϊτης (από το συνδυασμό του Μ. Βαλέτα,) και ο Γιώργος Καβαλλιεράτος (από το συνδυασμό του Σπ. Σπαθή). Αιτία των παραιτήσεων -όπως δήλωσαν και οι δύο στο μπλόγκ, είναι το πολιτικό αδιέξοδο που έχει περιέλθει ο Δήμος, η έλλειψη συνεννόησης με τη δημοτική αρχή και η παντελής απουσία σχεδιασμού για την ανάπτυξη του Δήμου.
Βλαχάτα Σάμης.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ
ΝΟΜΟΣ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ Σάμη 31 Ιουλίου 2009
ΔΗΜΟΣ ΣΑΜΗΣ Αρ. Πρωτ.: 2839


ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
13η ΤΑΚΤΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Σας προσκαλούμε στην 13η Τακτική Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την 4η μηνός Αυγούστου έτους 2009 ημέρα Τρίτη ώρα 19:00 στο Δημοτικό Κατάστημα Σάμης σύμφωνα με το άρθρο 95 του Ν. 3463/06 (ΔΚΚ) ΦΕΚ Α΄114/06 για την συζήτηση των κάτωθι θεμάτων ημερήσιας διάταξης:
Έγκριση Μελέτης Κοινοχρήστων Χώρων Δημ. Διαμ. Σάμης αρ. 42/2009 προϋπολογισμού 87.500,00ευρώ
Εισηγητής: Α΄Αντιδήμαρχος
Έγκριση Οργανισμού του Κοινωφελούς Ιδρύματος ΄΄ ΜΟΝΑΔΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΩΝ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΙ ΛΟΥΚΙΑ ΤΖΑΝΕΤΑΤΟΥ ΄΄
Εισηγητής: Δήμαρχος
Εκλογή μελών Δ.Σ. του Κοινωφελούς Ιδρύματος ΄΄ ΜΟΝΑΔΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΩΝ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΙ ΛΟΥΚΙΑ ΤΖΑΝΕΤΑΤΟΥ ΄΄
Εισηγητής: Δήμαρχος
Έγκριση διετούς προγράμματος δράσης Κ.Ε.Τ.Α.Π. Σάμης – Υπογραφή Σύμβασης
Εισηγητής: Πρόεδρος Κ.Ε.Τ.Α.Π. Σάμης
Χρήση κτηρίου ΄΄ Προσκόπων ΄΄
Εισηγητής: Δήμαρχος
Παροχή άδειας για εγκατάσταση σεισμογραφικού οργάνου στο κτήριο του Δημαρχείου
Εισηγητής: Δήμαρχος
Προμήθεια εξοπλισμού Δημοτικής Αστυνομίας
Εισηγητής: Α΄ Αντιδήμαρχος
Έγκριση Απολογισμού Δήμου Σάμης οικ. έτους 2008
Εισηγητής: Οικονομική Υπηρεσία
Τροποποίηση Τεχνικού Προγράμματος έτους 2009 ΄΄
Εισηγητής: Τεχνική Υπηρεσία
Τροποποίηση Προϋπολογισμού οικ. έτους 2009.
Εισηγητής: Οικονομική Υπηρεσία
Παραχώρηση μέρους της Κεντρικής πλατείας Σάμης για την διαμόρφωσης του ως εκθεσιακού χώρου για τις ανάγκες της Αρχαιολογικής Συλλογής Σάμης.
Εισηγητής: Πρόεδρος Δημ. Σ/λίου
Έγκριση δαπάνης ποσού 2.800ευρώ από τον Κ.Α. 006733
Εισηγητής: Δήμαρχος
Καθορισμός ορίων υπερωριακής απασχόλησης υπαλλήλων ΟΤΑ που τηρούν
Πρακτικά Δημ. Διαμ. ή Τοπ. Σ/λιου
Εισηγητής: Ταμιακή Υπηρεσία
13. Εκτέλεση έργου ΄΄ Αγορά ακινήτου για δημιουργία Αθλητικού Κέντρου ΄΄
Εισηγητής: Τεχν. Υπηρεσία
14. Τροποποίηση προγράμματος ΘΗΣΕΑ Δ.Ε.Υ.Α. Σάμης
Εισηγητής: Πρόεδρος Δ.Ε.Υ.Α.
15. Ανανέωση Κτηρίου Πυροσβεστικής
Εισηγητής: Ταμιακή Υπηρεσία
Σάμη 31 Ιουλίου 2009
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΠΑΝΑΓΗΣ ΔΡΑΚΟΥΛΟΓΚΩΝΑΣ
ΓΕΖΙΜ (ΑΛΕΞΗΣ) ΜΠΑΛΑΝΙ.
ΕΝΑΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ.


Ο Αλέξης γεννήθηκε στο χωριό Μπέρμπε, των Αγίων Σαράντα της Αλβανίας.
Εκεί μεγάλωσε, πήγε σχολείο και σπούδασε γεωπονική.
Το 1994, όπως και χιλιάδες συμπατριώτες του, πήρε το δρόμο της ξενιτιάς.
Ο δρόμος αυτός τον έβγαλε στον Καραβόμυλο Κεφαλονιάς. Από τότε δουλεύει στο νησί, εξασκώντας το επάγγελμα του πετρά. Με μόνο όπλο τη ματσόλα (σφυρί), δίνει στη πέτρα σχήματα και μορφές, που άνετα δικαιολογούν το τίτλο αυτού του σημειώματος!
Έχει δουλέψει σε πάνω από πενήντα σπίτια, μοναστήρια κι' εκκλησιές.
Το 1998 φέρνει και την οικογένειά του (γυναίκα και τρεις κόρες) στο νησί και εγκαθίσταται μόνιμα στον Καραβόμυλο.
Τα κορίτσια του μαθαίνουν τη γλώσσα, πηγαίνουν σχολείο στη Σάμη και σπουδάζουν λογιστική και τουριστικά επαγγέλματα στη Πάτρα.
Η γυναίκα του δουλεύει στην αρχή σε διάφορα σπίτια της περιοχής και τα τελευταία πέντε χρόνια στην αρτοποιία των <<Αδελφών Σπαθή,>> στο τμήμα ζαχαροπλαστικής.
Μια οικογένεια μεταναστών λοιπόν, ενσωματωμένη στον κοινωνικό οιστό, λαμπρύνη με τη παρουσία της την περιοχή, διαψεύδοντας έτσι τον μύθο του κακού μετανάστη και την αντίληψη της ξενοφοβείας και του ρατσισμού, που τώρα τελευταία κάνει την εμφάνισή της και στη χώρα μας!
Βλαχάτα Σάμης.

Τετάρτη 29 Ιουλίου 2009

ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ. Στην πραγματικότητα μπήκαν οι πρώτες πινελιές, στην εκκλησία του Άη Γιάννη στον Καραβόμυλο, από το << Διαπολιτισμικό Κέντρο Ιονίου,>> που θα δραστηριοποιηθεί με έδρα τον Καραβόμυλο. Ειδικότερα τα νέα χρώματα της εκκλησίας, επιλέχθηκαν από τους Τάκη Τόκκα και Χρήστο Διδασκαλόπουλο με το σκεπτικό, ότι πρέπει να ανακτηθούν πάλι οι εκφάνσεις του μοναδικού Επτανησιακού πολιτισμού, σε πλείστους τομείς.
Η αγορά των χρωμάτων και η εργασία, είναι από τον Δήμο Σάμης.
Βλαχάτα Σάμης.

Κυριακή 26 Ιουλίου 2009

Ελληνικά τοπία και αντιφάσεις

Του ΘΥΜΙΟΥ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗ*
Ζούμε σε μια περίοδο δραματικών παγκόσμιων και εθνικών κρίσεων, τις οποίες τείνουμε να αντιμετωπίζουμε χωρίς ορθολογισμό -σε συλλογικό και προσωπικό επίπεδο- μέσα από ένα πλέγμα απροσδόκητων αλλά παγιωμένων αντιφάσεων, που εκφράζουν την έλλειψη συνέπειας και συνέχειας.
Τα παραδείγματα είναι αμέτρητα, αλλά θα επικεντρωθούμε σε ένα μόνο: στα ελληνικά τοπία.
Είναι γνωστό ότι ο Ελληνας συνδέεται άρρηκτα και βιωματικά με τον τόπο του και την ύπαιθρο.
Μεγάλο τμήμα της ψυχαγωγίας του σχετίζεται με την ύπαιθρο, μέσα από σχετικά αθλήματα (όπως η ορειβασία, το κολύμπι, το σκι και τόσα άλλα), αλλά και μέσα από απλές εκδρομές προς πατρογονικά χωριά ή περιοχές με ενδιαφέρον φυσικό περιβάλλον.
Αλλά και μια κύρια οικονομική δραστηριότητα του τόπου μας, ο τουρισμός, επηρεάζεται καίρια από το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον.
Μέσα στον σκληρότατο διεθνή ανταγωνισμό για την προσέλκυση επισκεπτών, η χώρα μας διατηρούσε μέσα από τη φύση, τα πολιτιστικά κατάλοιπα και τα τοπία της ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα.
Ο πλούτος αυτός της χώρας έγινε γνωστός παγκόσμια μέσα από τα σχέδια και τα κείμενα των ξένων περιηγητών ήδη από τον 15ο αιώνα.
Σε πιο πρόσφατες εποχές, μελέτες και δημοσιεύσεις τεκμηρίωσαν αδιάψευστα τις παραμέτρους αυτού του πλούτου.
Η πλούσια βιολογική ποικιλότητα -συγκρίσιμη στην Ευρώπη μόνο με αυτή της Ισπανίας- οφειλόταν στη θέση του ελληνικού χώρου, τη γεωμορφολογία του αλλά και τις παραδοσιακές ανθρώπινες δραστηριότητες.
Οι δραστηριότητες αυτές, κυρίως στον πρωτογενή τομέα, διαμόρφωσαν μέσα από τους αιώνες τα χαρακτηριστικά ελληνικά τοπία, που εμπλουτίστηκαν από ιστορικούς οικισμούς, αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία, εξωκλήσια και μοναστήρια, δημιουργώντας σύνολα στον χώρο εξαιρετικής αισθητικής και έλξης για τον επισκέπτη -Ελληνα και ξένο.
Σε μια χώρα με κάποιο βαθμό αναπτυξιακού ορθολογισμού -και δεν αναφέρομαι στις αρχές της αειφορίας που δεσμεύουν τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης- η διαφύλαξη και συνετή διαχείριση αυτών των εξαιρετικά πολύτιμων πόρων θα αποτελούσε απαίτηση της κοινωνίας και προτεραιότητα για τις τοπικές, περιφερειακές και εθνικές αρχές.
Στην Ελλάδα όμως του 21ου αιώνα επικρατούν οι γνωστές αντιφάσεις.
Μια περιοδεία στα περισσότερα σημεία της επικράτειας προσδίδει μιαν ομοιόμορφα θλιβερή εικόνα.
Πρώτη εντύπωση αποτελεί η ένταση της αστικοποίησης σε όλα τα τμήματα του ελληνικού χώρου.
Από τα συνεχώς επεκτεινόμενα αστικά κέντρα ξεκινούν πλοκάμια δόμησης κατά μήκος των οδικών αξόνων, που τείνουν να υλοποιήσουν τη Μεγαλούπολη του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από Αθήνα έως Θεσσαλονίκη.
Ακόμη και στα νησιά, οι παραδοσιακοί οικισμοί χάνουν το αρχικό τους σχήμα και απλώνονται αλώνοντας τον υπαίθριο χώρο.
Η Μύρινα της Λήμνου και η Απολλωνία της Σίφνου αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα.
Παράλληλα, η εκτός σχεδίου δόμηση επιτρέπει τη διασπορά κτισμάτων παντού, όπου υπάρχουν ιδιοκτησίες τεσσάρων -ή και λιγότερων- στρεμμάτων.
Πολλά από τα κτίσματα αυτά τοποθετούνται σε κορυφές λόφων ή άλλων εξάρσεων, για να έχουν καλύτερη θέα οι ένοικοί τους ή για να προβάλλουν την προβληματική τους προσωπικότητα, με τίμημα την οριστική αλλοίωση του τοπίου και των κορυφογραμμών που το χαρακτηρίζουν.
Τη νύχτα, το τοπίο σε πολλές ελληνικές περιοχές (όπως στην Αργολίδα, τη Θεσσαλία ή τη Δυτική Μακεδονία) είναι κατάφωτο, με ελάχιστες σκοτεινές κηλίδες, επιβεβαιώνοντας έτσι την εξάπλωση της δόμησης. Αλλωστε έχουμε και τη μοναδική περίπτωση τουριστικού νησιού -της Μυκόνου- που παρουσιάζει πλήρη και συνεχή δόμηση με ελάχιστους πλέον ελεύθερους χώρους.
Ακολουθεί η ρύπανση.
Στερεά απορρίμματα και χωματερές υπάρχουν παντού, μαζί με εγκαταλειμμένα οχήματα, ερειπωμένα κτίρια και μπάζα, ακόμη και μέσα στον Εθνικό Δρυμό Πρεσπών ή πλάι στον υγρότοπο του Μούδρου στη Λήμνο, πίσω από το τοπικό αεροδρόμιο.
Το ίδιο θλιβερή είναι η κατάσταση στα ποτάμια και τις λιμνοθάλασσες, με απόρριψη σκουπιδιών και ρύπανση των υδάτων.
Παράδειγμα -προς αποφυγή- οι ποταμοί Αλιάκμων, Λουδίας και Γαλλικός κοντά στη Θεσσαλονίκη, καθώς και περιοχές της λιμνοθάλασσας του Μεσολογγίου.
Προχωρώντας ενδότερα αντιλαμβάνεται κανείς και τις μεγάλες επιπτώσεις των δημόσιων έργων στα τοπία.
Γνωρίζαμε βέβαια από προηγούμενες δεκαετίες τις καταστροφές που προκάλεσαν στο ορεινό φυσικό περιβάλλον το υδροηλεκτρικό έργο Θησαυρού στον Νέστο και το φράγμα της Μεσοχώρας στη Νότια Πίνδο.
Σήμερα όμως κατασκευάζονται χρήσιμοι ίσως αυτοκινητόδρομοι -όπως η Εγνατία Οδός- χωρίς να εκτελούνται ταυτόχρονα τα παράλληλα περιβαλλοντικά έργα καθαρισμών, διαμορφώσεων τοπίου και φυτεύσεων.
Υπάρχουν και άλλες ήσσονος σημασίας πτυχές που υποβαθμίζουν τα ελληνικά τοπία, όπως οι πανταχού παρούσες διαφημιστικές πινακίδες, η έλλειψη επιμέλειας του χώρου από τις τοπικές αρχές, η χαμηλότατη ποιότητα της αισθητικής των περισσότερων κτισμάτων και άλλα πολλά. Αποτελούν συνέπειες έλλειψης παιδείας και κοινωνικής συνοχής, υπερβολικής εκμετάλλευσης των πάντων και μιας ιδιότυπης αδιαφορίας.
Πού βρίσκεται όμως η πολιτεία και τα όργανά της σε όλα αυτά;
Τα υπουργεία με τις αρμόδιες υπηρεσίες, οι περιφερειακές αρχές, τα όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν όλα τμήμα της ευθύνης για την αποκαρδιωτική κατάσταση του ελληνικού χώρου και για την υποβάθμιση των τοπίων.
Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε τη ρήση: «Τοιούτος έπρεπεν αυτοίς αρχιερεύς».
Σε μια δημοκρατική κοινωνία -όπως η Ελλάδα- καλώς ή κακώς οι διοικούντες υπηρετούν και εκφράζουν τη βούληση των ψηφοφόρων που τους εκλέγουν ή τους καταψηφίζουν με κάποια χρονική υστέρηση.
Αρα το πρόβλημα δεν είναι μόνο πολιτικό ή διοικητικό, αλλά αφορά τη στάση και τις επιθυμίες ολόκληρης της ελληνικής κοινωνίας.
Είναι προφανές ότι η στάση αυτή της κοινωνίας προς το περιβάλλον και τα τοπία μεταβάλλεται.
Η άφρων επιδίωξη πλουτισμού και η υπερβολική κατανάλωση αρχίζει να υποκαθίσταται από την απαίτηση για καλύτερη ποιότητα ζωής και για υγιέστερες συνθήκες διαβίωσης, ανάμεσα τουλάχιστον σε κάποια τμήματα της κοινωνίας.
Οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης αλλά και της υπερθέρμανσης του πλανήτη απειλούν πλέον τα επικρατούντα πρότυπα ζωής και αποτελούν κίνητρα για την αναζήτηση νέων. Οταν οι κοινωνικές αυτές διεργασίες γενικευθούν, θα γίνουν αντιληπτές ακόμη και από το ελληνικό πολιτικό κατεστημένο, που θα αναγκαστεί να υιοθετήσει κάποια θετικά μέτρα, ξεπερνώντας τις αντιφάσεις.
Ενα πρώτο βήμα -και μάλιστα χωρίς πολιτικό κόστος- θα είναι η κύρωση της Ευρωπαϊκής Συνθήκης για το Τοπίο, που εκκρεμεί για άγνωστους λόγους από το 2001, οπότε υπογράφτηκε η Συνθήκη από τη χώρα μας.
Ηταν επομένως θετικότατη ενέργεια στο τέλος Μαρτίου, η κατάθεση στο Κοινοβούλιο από το ΥΠΕΧΩΔΕ σχεδίου νόμου για την κύρωση της Συνθήκης αυτής, καθώς και οι εύστοχες δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού.
Φτάνει στη συνέχεια να υπάρξει η πολιτική βούληση για την υλοποίηση των διατάξεων της Συνθήκης.
Δυσκολότερη -αλλά απολύτως αναγκαία- ακολουθεί η κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης. Θα κτίζει κανείς εκεί που τα πολεοδομικά σχέδια το επιτρέπουν, προστατεύοντας έτσι από τη διάσπαρτη δόμηση τις φυσικές και αγροτικές περιοχές.
Θα χρειαστεί βέβαια να βελτιωθεί ο χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός σε όλα τα επίπεδα, από το εθνικό στο τοπικό, καθώς και τα ειδικά χωροταξικά σχέδια για επί μέρους τομείς όπως η μεταποίηση, ο τουρισμός και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Παράλληλα, θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν οι υπερβολικά χρονοβόρες διαδικασίες διαβουλεύσεων, εγκρίσεων και θεσμοθετήσεων των σχεδίων αυτών (σήμερα η έγκριση του πολεοδομικού σχεδιασμού ενός μικρού δήμου μπορεί να διαρκέσει τέσσερα με πέντε έτη).
Και βέβαια θα απαιτηθούν οι μηχανισμοί -και οι αντίστοιχοι πόροι- για την υλοποίηση του χωρικού σχεδιασμού.
Τελικά η πρόκληση είναι χρονική.
Ο κοινωνικός μετασχηματισμός, η επακόλουθη πολιτική αλλαγή και η λήψη θετικών μέτρων για το περιβάλλον και τα τοπία που αρχίζει να διαφαίνεται, θα προλάβει άραγε να αποτρέψει τη συνολική τους υποβάθμιση ή και καταστροφή;
Ο μόνος τρόπος να δώσει κανείς μιαν αισιόδοξη απάντηση στο καίριο αυτό ερώτημα είναι με την απόφαση να εργαστούμε όλοι για την επίτευξη της επιθυμητής αλλαγής, αίροντας τις κοινωνικές αντιφάσεις.
* Αρχιτέκτων
ΒΑΡΚΑ ΜΕ ΠΑΡΑΣΟΛΙ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΣΑΜΗΣ. ακ.

Παρασκευή 24 Ιουλίου 2009

Τα μυστικά των σταγόνων της βροχής
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσαν οι επιστήμονες, οι σταγόνες της βροχής δεν συγκρούονται μεταξύ τους και το σχήμα τους διαφοροποιείται λόγω της αντίστασης του αέρα. Η ποικιλία μεγέθους και σχημάτων που έχουν οι σταγόνες της βροχής ανέκαθεν αποτελούσε ένα μυστήριο για τους φυσικούς.
Τώρα, για πρώτη φορά, Γάλλοι ερευνητές, βιντεοσκοπώντας με κάμερες υψηλής ταχύτητας (λήψη 1.000 εικόνων ανά δευτερόλεπτο) μια σταγόνα την ώρα που έπεφτε, κατάφεραν να «ξεκλειδώσουν» τα μυστικά της και να εξηγήσουν γιατί παράγεται όλη αυτή η ποικιλομορφία -που πιθανότατα δεν συνειδητοποιούμε, καθώς τρέχουμε να προφυλαχτούμε την ώρα της βροχής!
Το 1904, για πρώτη φορά, οι φυσικοί ανακάλυψαν ότι οι σταγόνες έχουν πολλά διαφορετικά σχήματα.
Μέχρι τώρα οι επιστήμονες πίστευαν -και οι μαθητές διδάσκονταν στα σχολεία- ότι καθώς πέφτουν από τα σύννεφα προς τη γη, οι σταγόνες συγκρούονται μεταξύ τους και με τον τρόπο αυτό δημιουργούνται σταγόνες κάθε είδους σχήματος και μεγέθους.
Όμως οι Γάλλοι επιστήμονες, κινηματογραφώντας και μελετώντας την πτώση μιας μεμονωμένης σταγόνας διαμέτρου περίπου έξι χιλιοστών, διαπίστωσαν ότι κάτι άλλο συμβαίνει στην πραγματικότητα.
Όπως είπαν, αντίθετα με την επικρατούσα αντίληψη, σπάνια οι σταγόνες συγκρούονται μεταξύ τους όταν πέφτουν.
Αυτό μπορεί να συμβαίνει αρχικά μέσα στα σύννεφα, αλλά όχι όταν πια αρχίσει να βρέχει. Το πιθανότερο είναι ότι οι σταγόνες της βροχής θα φτάσουν στο έδαφος, χωρίς να έχουν έρθει καν σε επαφή με άλλες σταγόνες.
Αυτό που συμβαίνει είναι ότι, καθώς μια σταγόνα πέφτει, η αντίσταση του αέρα που συναντά, την αναγκάζει να παραμορφωθεί (εξ ου και τα διαφορετικά σχήματα) και τελικά να διασπαστεί σε επιμέρους μικρότερα κομμάτια.
Συνήθως μια μεγάλη σφαιρική σταγόνα βαθμιαία γίνεται όλο και πιο πεπλατυσμένη και λεπτή, ώσπου σπάει σε μικρότερες σταγόνες, μια διαδικασία που λαμβάνει χώρα εν ριπή οφθαλμού, μέσα σε μόλις έξι εκατοστά του δευτερολέπτου.
Αυτό εξηγεί γιατί σπάνια στο έδαφος φθάνουν πραγματικά μεγάλες σταγόνες.
Η ανακάλυψη, που έγινε από ομάδα ερευνητών με επικεφαλής τον φυσικό Εμανουέλ Βιλερμό του πανεπιστημίου της Μασσαλίας, δημοσιεύτηκε στο περιοδικό φυσικής «Nature Physics», σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο και το BBC.
Άλλοι επιστήμονες, όπως ο δρ. Έντουαν Ο'Κόνορ από το βρετανικό πανεπιστήμιο του Ρίντινγκ, ο οποίος ειδικεύεται στην μελέτη των σύννεφων, σχολίασε ότι η γαλλική μελέτη, αν και διαφωτιστική, περιγράφει κάτι που συμβαίνει κυρίως όταν βρέχει δυνατά οπότε οι σταγόνες είναι χοντρές και βαριές, αλλά όχι όταν υπάρχει ψιλόβροχο, οπότε οι σταγόνες είναι ελαφριές και μικρές.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από AΠΕ-ΜΠΕ
ΨΑΡΑΣ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΣΑΜΗΣ. ακ.

Πέμπτη 23 Ιουλίου 2009

ΔΗΜΟΣ ΣΑΜΗΣ ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΕΟΡΤΙΑ ΣΑΜΗΣ 2009
Αλλαγή ημερομηνίας Θεατρικής Παράστασης : Από Σάββατο 22 Αυγούστου σε Δευτέρα 24 Αυγούστου
21:30, Δημοτικό Σχολείο: Θεατρική Παράσταση, «Μπαμπάδες με Ρούμι»
των Ρέππα-Παπαθανασίου από το τμήμα ενηλίκων του Θεατρικού Εργαστηρίου του Δήμου.
ΔΗΜΟΣ ΣΑΜΗΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
12η ΤΑΚΤΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Σας προσκαλούμε στην 12η Τακτική Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την 28η μηνός Ιουλίου έτους 2009 ημέρα Τρίτη ώρα 20:00 στο Δημοτικό Κατάστημα Σάμης σύμφωνα με το άρθρο 95 του Ν. 3463/06 (ΔΚΚ) ΦΕΚ Α΄114/06 για την συζήτηση των κάτωθι θεμάτων ημερήσιας διάταξης:
Ορισμός εκπροσώπου Δήμου Σάμης στην Επιτροπή Εκποίησης μη απομακρυθέντων ζώων.
Εισηγητής: Δήμαρχος
Έγκριση Οργανισμού του Κοινωφελούς Ιδρύματος ΄΄ ΜΟΝΑΔΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΩΝ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΙ ΛΟΥΚΙΑ ΤΖΑΝΕΤΑΤΟΥ ΄΄
Εισηγητής: Δήμαρχος
Εκλογή μελών Δ.Σ. του Κοινωφελούς Ιδρύματος ΄΄ ΜΟΝΑΔΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΩΝ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΙ ΛΟΥΚΙΑ ΤΖΑΝΕΤΑΤΟΥ ΄΄
Εισηγητής: Δήμαρχος
Έγκριση διετούς προγράμματος δράσης Κ.Ε.Τ.Α.Π. Σάμης – Υπογραφή Σύμβασης
Εισηγητής: Πρόεδρος Κ.Ε.Τ.Α.Π. Σάμης
Χρήση κτηρίου ΄΄ Προσκόπων ΄΄
Εισηγητής: Δήμαρχος
Παροχή άδειας για εγκατάσταση σεισμογραφικού οργάνου στο κτήριο του Δημαρχείου
Εισηγητής: Δήμαρχος
Έγκριση Απολογισμού Δήμου Σάμης οικ. έτους 2008
Εισηγητής: Οικονομική Υπηρεσία
Τροποποίηση Τεχνικού Προγράμματος έτους 2009 ΄΄
Εισηγητής: Τεχνική Υπηρεσία
Τροποποίηση Προϋπολογισμού οικ. έτους 2009.
Εισηγητής: Οικονομική Υπηρεσία
Παραχώρηση μέρους της Κεντρικής πλατείας Σάμης για την διαμόρφωσης του ως εκθεσιακού χώρου για τις ανάγκες της Αρχαιολογικής Συλλογής Σάμης.
Εισηγητής: Πρόεδρος Δημ. Σ/λίου
Έγκριση δαπάνης ποσού 2.800ευρώ από τον Κ.Α. 006733
Εισηγητής: Δήμαρχος
Καθορισμός ορίων υπερωριακής απασχόλησης υπαλλήλων ΟΤΑ που τηρούν
Πρακτικά Δημ. Διαμ. ή Τοπ. Σ/λιου
Εισηγητής:
13. Εκτέλεση έργου ΄΄ Αγορά ακινήτου για δημιουργία Αθλητικού Κέντρου ΄΄
Εισηγητής: Τεχν. Υπηρεσία
Σάμη 21 Ιουλίου 2009
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΠΑΝΑΓΗΣ ΔΡΑΚΟΥΛΟΓΚΩΝΑΣ
ΚΑΡΑΒΟΜΥΛΟΣ, ΑΝΑΤΟΛΗ.


ακ.


Τετάρτη 22 Ιουλίου 2009

ΕΛΜΕΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΑΙ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΙ Α.Ε.
1901-1929
Το πλοίο << ΚΟΡΙΝΘΙΑ>> των <<ΕΛΜΕΣ.>>


Οι Κεφαλονίτες αδελφοί Αντώνιος και Αλέξανδρος Γιαννουλάτος άρχισαν την εφοπλιστική τους δράση το 1901. Τότε ίδρυσαν στην Κωνσταντινούπολη την Ατμοπλοΐα Δεστούνη - Γιαννουλάτου.
Τα πλοία της εταιρείας συνέδεαν τα λιμάνια της Μαύρης θάλασσας με την Κωνσταντινούπολη, τη Θεσσαλονίκη, το Βόλο, τον Πειραιά και τα λιμάνια της Αδριατικής.
Το 1905 η έδρα της εταιρείας Γιαννουλάτου μεταφέρθηκε στον Πειραιά. Τα πλοία της άρχισαν να εξυπηρετούν και την ακτοπλοΐα, συνδέοντας συγχρόνως τη χώρα με τα λιμάνια της Ευρώπης, καθώς και την Ευρώπη με τη Μέση Ανατολή. Αρχικά η εταιρεία είχε την επωνυμία "Ιονική Ατμοπλοΐα Αδελφών Γιαννουλάτου" και κατόπιν "Ιονική Ατμοπλοϊκή Εταιρεία - Γιαννουλάτος".
1929-1939
Το 1929 με πρωτοβουλία του αειμνήστου Παναγή Γιαννουλάτου, υιού του Αντωνίου, διευθύνοντος σύμβουλου της εταιρείας, οι πέντε μεγαλύτερες εταιρείες της εποχής συγχωνεύθηκαν και ίδρυσαν την "Ακτοπλοΐα της Ελλάδος Α.Ε." γνωστής ως ΑΚΤΕΛ ΑΕ.
Οι εταιρείες που ενώθηκαν ήταν:
α) Ατμοπλοΐα Γιαννουλάτου (Ανώνυμος Ιονική Ατμοπλοϊκή Εταιρεία Γιαννουλάτος)
β) Ατμοπλοΐα Ρίγγα (Εταιρεία Αποστόλου Ρίγγα)
γ) Ατμοπλοΐα Μανουηλίδη (Ατμοπλοΐα Μανουηλίδη Α.Ε.)
δ) Ατμοπλοΐα Πανταλέων
ε) Οι Ε. & Η. Βλασσόπουλοι και ο Σ. Κωττάκης.Αργότερα προστέθηκαν:
στ) Ατμοπλοΐα Τόγια
ζ) Ατμοπλοΐα Δομεστίνη
Η συγχώνευση αυτή αποσκοπούσε στην αποφυγή του σκληρού ανταγωνισμού που, εάν συνεχιζόταν, θα επέφερε την οικονομική καταστροφή των περισσοτέρων εταιρειών. Τα πλοία που παραχώρησαν οι 7 και αποτέλεσαν το στόλο της ΑΚΤΕΛ Α.Ε. ήταν:
1.
Ατμοπλοΐα Γιαννουλάτου
Αττική, Ίέραξ, Μιαούλης, Αδριατικός, Άφοβος, Μπουμπουλίνα, Υπεροχή, Ναυκρατούσα, Ατρόμητος, Άσσος, Ιωάννινα, Χρυσαλίς, Αγγελική, Ζάκυνθος, Ζέφυρος, Κέρκυρα.
16
2.
Ατμοπλοΐα Αποστόλου Ρίγγα
Αετός, Αθήναι, Πήλιον, Βόλος (προσετέθη αργότερα), Λήμνος.
5
3.
Ατμοπλοΐα Μανουηλίδη Α.Ε.
Ήρα Μ., Μαίρη Μ., Έλενα Μ.

Ατμοπλοΐα Πανταλέων
Αρκαδία, Βυζάντιον, Ρούμελη, Σπάρτη, Σμύρνη.
Ατμοπλοΐα Τόγια
Νικόλαος Τόγιας, Μοσχάνθη Τόγια, Γεώργιος Τόγιας, Κάρυστος Τόγια, Κωνσταντίνος Τόγιας, Μυκάλη Τόγια.

Ατμοπλοΐα Δομεστίνη
Κανάρης.

Ατμοπλοΐα Βλασσοπούλου-Κωττάκη
Άρης, Κρόνος.
2
Διευθύνοντες της ΑΚΤΕΛ Α.Ε. ανέλαβαν οι Παναγής Γιαννουλάτος και Αθανάσιος Μανουηλίδης. Τα 38 πλοία της νέας εταιρείας αποτελούσαν το 90% του υπάρχοντος τότε ακτοπλοϊκού στόλου και εξυπηρέτησαν υποδειγματικά τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες μέχρι τον Οκτώβριο του 1940.
Εκτός της κοινοπραξίας παρέμειναν έως το 1939 οι εφοπλιστές Ποταμιάνος, Τσέγκας και Ιγγλέσης.
Την δεκαετία 1929-1939 η ΑΚΤΕΛ Α.Ε. πούλησε τα παλαιότερα πλοία της, ανανεώνοντας το στόλο με πιο σύγχρονα και συνέδεσε όχι μόνον τον Πειραιά αλλά και τη Θεσσαλονίκη και το Βόλο με τα λιμάνια της Μέσης Ανατολής. Με τα τακτικά δρομολόγια του εσωτερικού που συμπεριελάμβαναν και τα πλέον ασήμαντα λιμάνια, δημιούργησε δίκτυο θαλάσσιων συγκοινωνιών άγνωστο μέχρι τότε για τη χώρα μας.
Η εταιρεία πρωτοπόρησε και στην οργάνωση τουριστικών πλόων με τη μετασκευή του ακτοπλοϊκού "Ελλάς" πρώην "Ήρα Μ" των Αφων Μανουηλίδη σε τουριστικό πλοίο και τη χρησιμοποίηση του από το 1935 μέχρι και την 28η Οκτωβρίου του 1940 για κρουαζιέρες στη Μεσόγειο. Οι μέτοχοι της ΑΚΤΕΛ διαπίστωσαν συν τω χρόνω, ότι η εκμετάλλευση των γραμμών εξωτερικού απέδιδε ικανοποιητικά αποτελέσματα, τα οποία όμως τα εξουδετέρωναν οι οικονομικές ζημίες των γραμμών εσωτερικού. Κατόπιν αυτού αποφάσισαν να διαχωρίσουν τις γραμμές ώστε να εμφανίζεται η πραγματική εικόνα της αποδόσεως της κάθε μίας ξεχωριστά. Στην απόφαση του διαχωρισμού συνετέλεσε και ένας ακόμη λόγος. Οι συγκοινωνίες του εξωτερικού ήθελαν ιδιαίτερη παρακολούθηση και έλεγχο στην εκμετάλλευση, λόγω του συναγωνισμού από τις ξένες εταιρείες. Τα πλοία που εκτελούσαν τα δρομολόγια εξωτερικού έπρεπε να είχαν περισσότερα προσόντα από τα επιβατηγά που εκτελούσαν εσωτερική συγκοινωνία. Είχαν μεγαλύτερα σε διάρκεια ταξίδια και έπρεπε να ανταγωνιστούν πλοία ξένων χωρών, νεότευκτα, συγχρονισμένα, τα περισσότερα ιταλικά, που επιχορηγούντο πλουσιότατα από τις οικίες κυβερνήσεις. Για τους παραπάνω λόγους, στις 6 Μαρτίου του 1939 οι μέτοχοι της ΑΚΤΕΛ αποφάσισαν την ίδρυση της εταιρείας "Ελληνικαί Μεσογειακαί Γραμμαί Α.Ε.", την ΕΛΜΕΣ.
1939-1940
Η ΕΛΜΕΣ θα είχε κύρια αποστολή την εξυπηρέτηση των γραμμών εξωτερικού. Η νέα εταιρεία άρχισε τη δράση της με τα παρακάτω επιβατηγά ατμόπλοια:
Αττική (2.561 τόννων ολικής χωρητικότητας),
Θράκη (2.068 τόννων ολικής χωρητικότητας),
Άνδρος (1.936 τόννων ολικής χωρητικότητας) και
Ιωνία (1.532 τόννων ολικής χωρητικότητας).
Αμέσως μετά την ίδρυση της αγόρασε το θρυλικό Α/Π "Κορινθία" (3.879 τόννων ολικής χωρητικότητας). Μέχρι την κήρυξη του Ελληνοϊταλικού πολέμου η ΕΛΜΕΣ με τα πλοία:
Κορινθία, Ιωνία, Αττική, Άνδρος, Θράκη, Κέρκυρα και Λήμνος.
Εξυπηρέτησε τις γραμμές Πειραιά-Μασσαλίας και Πειραιά-Αιγύπτου-Κύπρου-Λιβάνου και Παλαιστίνης. Το Μάιο του 1939, ο Ιωάννης Μεταξάς, αναγκάζει όλα τα πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας να συμμετέχουν στην Κ.Δ.Α.Σ. (Κοινή Διεύθυνση Ατμοπλοϊκών Συγκοινωνιών). Τον Αύγουστο του 1940 το Ελληνικό κράτος "εν όψει της επερχόμενης κατά της χώρας μας επιθέσεως της Ιταλίας", επίταξε τα περισσότερα ελληνικά επιβατηγά πλοία, εσωτερικών και μεσογειακών γραμμών.
1940-1960
Την 28η Οκτωβρίου του 1940 βρέθηκαν επιταγμένα τα 13 πλοία της ΑΚΤΕΛ και τα 5 πλοία της ΕΛΜΕΣ. Κατά τη διάρκεια του ελληνογερμανικού πολέμου σχεδόν όλα τα πλοία της ΑΚΤΕΛ και της ΕΛΜΕΣ βυθίσθηκαν στα ελληνικά χωρικά ύδατα, κατόπιν πολεμικών ενεργειών του εχθρού. Τα περισσότερα βυθίσθηκαν από τις 6 έως τις 27 Απριλίου του 1941.
Τα πλοία "Κορυτσά", "Ιωνία", "Κορινθία" "Μασσαλία", "Λυδία", "Μηδία", "Τασμανία" και το φορτηγό "Φρυγία". Όλα τα πλοία ήταν άνετα, γρήγορα, ασφαλέστατα.
Πηγή:http://foss.math.aegean.gr/~alex/P/km/Ferries/HmlHistoryEL.htm