Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2020

Νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση: Δημιουργούν τη «βαθμίδα του τεχνίτη»



Χρύσα Βαϊνανίδη Χρύσα Βαϊνανίδη

Πρόωρη εξειδίκευση χωρίς εγκύκλιες γνώσεις για αποφοίτους Γυμνασίου - Σε διαβούλευση σήμερα το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση

Το «επίπεδο του τεχνίτη» ως ξεχωριστή βαθμίδα μετά το Γυμνάσιο προβλέπει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που παρουσιάστηκε το μεσημέρι της Δευτέρας και μπαίνει σήμερα σε δημόσια διαβούλευση με στόχο να ψηφιστεί έως τα Χριστούγεννα.

Στη νέα αυτή βαθμίδα θα ιδρυθούν οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) που δεν θα είναι παρά σχολές διετούς φοίτησης και πρόωρης εξειδίκευσης σε ειδικότητες που εκλείπουν από την αγορά εργασίας. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο γενικός γραμματέας Δια Βίου Μάθησης του υπουργείου Παιδείας, Γιώργος Βούτσινος, υπάρχουν ειδικότητες που βρίσκονται σε έλλειψη στην αγορά εργασίας, όπως καραβομαραγκοί, μαρμαράδες και εκείνες που ζητά η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη.

Πρόωρη εξειδίκευση χωρίς εγκύκλιες γνώσεις

12.png


Για ποιο λόγο όμως δημιουργείται ένα νέο μεταγυμνασιακό επίπεδο και οι νέες ειδικότητες δεν ενσωματώνονται στα Επαγγελματικά Λύκεια, στο πλαίσιο της πολυδιαφημιζόμενης αναβάθμισης της δομής και του περιεχομένου των ΕΠΑΛ;

Οι απαντήσεις της πολιτικής ηγεσίας σε σχετική ερώτηση του alfavita.gr δεν ήταν πειστικές. Το μυαλό μας πάει στις αρνητικές εντυπώσεις που προκάλεσε πριν ένα χρόνο η δήλωση του Κυριάκου Μητσοτάκη για «τα παιδιά από το Περιστέρι που θέλουν να γίνουν ψυκτικοί». Ανήλικοι, εξειδικευμένοι, εργάτες χωρίς τις βασικές εγκύκλιες γνώσεις που είναι απαραίτητες για τη ζωή τους; Αυτό είναι το όραμα της κυβέρνησης για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στη χώρα μας και το μέλλον των παιδιών; 

Η απάντηση αναφορικά με την αντιμετώπιση της μαθητικής διαρροής θα ήταν πειστική, υπό την προϋπόθεση ότι το υπουργείο Παιδείας δεν υιοθετούσε πρακτικές που την ενισχύουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η μετατροπή του Λυκείου σε ένα συνεχές εξεταστικό κέντρο μέσα από την Τράπεζα Θεμάτων.

Η επαναφορά της από τη φετινή χρονιά, μεσούσης μάλιστα της πανδημίας, θα οδηγήσει αποδεδειγμένα στην ενίσχυση της μαθητικής διαρροής και της αύξησης των φροντιστηρίων, όπως φάνηκε και από την πρώτη χρονιά εφαρμογής του συγκεκριμένου συστήματος προαγωγής (των λεγόμενων «μίνι πανελλαδικών») το 2013-2014: Το ποσοστό μετεξεταστέων στην Α’ Λυκείου από 4,2% την προηγούμενη χρονιά εκτινάχθηκε στο 23,3%. Με άλλα λόγια ένας στους πέντε μαθητές έμεινε μετεξεταστέος.

Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ. Βούτσινο, οι απόφοιτοι των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης θα μπορούν να εγγράφονται στο δεύτερο έτος των ΕΠΑΛ -αυτή είναι η αντιστοιχία του επιπέδου των γνώσεων- ενώ οι Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας του ΟΑΕΔ θα εντάσσονται στο Επίπεδο 3 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.

02.png

 

09a.png

Συμβούλια από μέλη των ΟΤΑ-εκπροσώπους της αγοράς

Στο νέο νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση προβλέπεται μεταξύ άλλων η δημιουργία Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων από το Σεπτέμβριο, η εισαγωγή νέων ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Επιδίωξη του υπουργείου Παιδείας είναι επίσης η σύνδεση των Επαγγελματικών Λυκείων με την αγορά εργασίας, η οποία θα βρίσκεται «υπό την επίβλεψη» της νέας Γενικής Γραμματείας ΕΕΚΔΒΜ, του Κεντρικού Συμβουλίου ΕΕΚ αλλά και των Συμβουλίων Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας που θα συγκροτηθούν σε περιφερειακό επίπεδο.

Τα συμβούλια αυτά θα συγκροτούνται από μέλη της τοπικής αυτοδιοίκησης και εκπροσώπους της αγοράς εργασίας.

11.png

 

Ν. Κεραμέως: Στόχος μας να γίνει ελκυστική η Επαγγελματική Εκπαίδευση

Για ένα νομοσχέδιο που έχει ως στόχο την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης έκανε λόγο η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, υπογραμμίζοντας την ανάγκη σύνδεση της με την αγορά εργασίας και την ανάταξη της εθνικής οικονομίας. «Θέλουμε η Επαγγελματική Εκπαίδευση να είναι συνειδητή επιλογή και όχι λύση ανάγκης» ανέφερε κατά την παρουσίαση του νέου νομοσχεδίου, σημειώνοντας πως ο τομέας αυτός της εκπαίδευσης δεν είναι πλέον ελκυστικός.

Από τη μεριά του ο γ.γ Δια Βίου Μάθησης Γιώργος Βούτσινος μίλησε για μια ολιστική μεταρρύθμιση: «Τόσα χρόνια το υπουργείο Παιδείας ήταν αποκομμένο από την οικονομική ζωή της χώρας, αυτό αλλάζει» σημείωσε, προσθέτοντας πως το νομοσχέδιο συγκροτήθηκε κατόπιν επαφών με κοινωνικούς φορείς και ενώσεις επιμελητηρίων, την ΟΛΤΕΕ, την ΟΛΜΕ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κ.ά.

Δημιουργία Πρότυπων ΕΠΑΛ

13.png

Νέες αλλαγές στα ΙΕΚ

14.png
15.png
16.png

 

03.png
04.png
05.png
06.png

 

07.png

 

10.png
17.png
18.png
19.png
20.png

 https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/338307_epaggelmatiki-ekpaideysi

Δεν υπάρχουν σχόλια: